ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПІДТРИМКА ДІТЕЙ ЗІ СЛУХОВИМИ ПОРУШЕННЯМИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.4.12Ключові слова:
психологічно-педагогічна допомога, воєнний стан, діти з порушеннями слуху, особливі освітні потреби, комунікація, спілкуванняАнотація
У статті розкрито засади психолого-педагогічної підтримки дітей із слуховими порушеннями в умовах воєнного стану в Україні. Зазначено етапи обстеження слуху у дітей починаючи від перших днів життя, а також окреслено цілі слухової допомоги, якщо виявлено порушення слуху. Наведено різні аспекти сприймання дитини, які важливо розвивати при порушеннях слуху. Перелічено ряд корекційних заходів, що необхідно включати в освітній процес для дітей із порушеннями слуху. Визначено, що психологічна підтримка дитини із порушеннями слуху допомагає бути включеною у соціальній простір і вести комунікацію із іншими людьми, а отже, відчувати себе активною одиницею суспільства. Встановлено, що окрім постійного стресу та важкого емоційного стану через війну в Україні, у дітей із порушеннями слуху значно погіршився рівень життя. Наведено специфічні труднощі, з якими зіштовхнулися діти із порушеннями слуху під час війни: технічні, сенсорні, мовленнєвими, соціальними. Визначено, що важливу роль в психологічній підтримці дітей в умовах війни відіграють батьки, які психічно стабілізувалися. Визначено нові проблеми, зумовлені воєнним станом, які вирішують фахівці в процесі допомоги дітям із порушеннями слуху. Проаналізовано сучасні підходи українських науковців в темі розробки психологічно-педагогічної допомоги дітям. Розроблено критерії ефективності психологічної допомоги дітям з порушеннями слуху під час воєнних дій: зниження тривожності; вирівнювання емоційного стану, відсутність різких коливань; повернення прогресу дитини до останнього рівня, в разі якщо був регрес в інтелектуальному чи слуховому розвитку під час повномасштабного вторгнення; дитини менше виражає негативних сценаріїв чи негативних тем (про смерть, війну, розлуку, руйнування); позитивна динаміка сну та харчування; суб’єктивно дитина виглядає більш щасливою.
Посилання
Жук В. Освіта дітей з порушеннями слуху в умовах війни : мат. пед. коференц. КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського». 2023. С 99–101. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735942/1/Жук_Зб.%20матер. %20конфер. %2005.05.2023%20%2021.06-99-101.pdf
Жук В. Слухомовленнєвий розвиток дітей з порушеннями слуху: адаптування до реалій воєнного часу : зб. тез конф. Ін-ту спец. пед. і псих. ім. М. Ярмаченка НАПН України. 2022. С. 17–21. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731781/1/Жук_Збірник%20тез%2030.08.22.-17-21.pdf
Жук В. В., Литвинова В. В., Литовченко С. В. Педагогічна підтримка дітей раннього та дошкільного віку з порушеннями слуху та їхніх батьків в умовах воєнного стану : навч.-метод. посібник. Київ, 2023. 123 с.
Жук В. В., Литвинова В. В., Литовченко С. В., Піканова Н.В., Таранченко О. М. Дитина з порушенням слуху: навігація для батьків. 2018. URL: https://ispukr.org.ua/articles/18/2018_Жук%20В.В.%20та%20ін._посібн.pdf
Коломоєць А. О., Луценко Л. М., Романовська О. О., Корочкова Н. В., Біланова О. А. Практичні рекомендації педагогам спеціальних закладів освіти щодо організації дистанційного навчання для дітей з порушеннями слуху в умовах воєнного стану : зб. тез Всеукр. наук.-практ. сем. в рамках фест. Тижня науки (20 травня 2022 року). Київ : 2022. С. 46–49.
Литовченко С. В. Діти з порушеннями слуху раннього та дошкільного віку: навчання і супровід : монографія. Ін-т спец. пед. і псих. ім. М. Ярмаченка НАПН України. К. : Симоненко О.І. І., 2020. 276 с.
Луцько К., Круглик О. Активізація сприймання і розуміння мовлення дітьми з порушеннями слухової функції в контексті емерджентності системи його розвитку. Наука і освітa : наук.-пр. журнал. 2022. № 3. С. 25–30.
Малинович Л. Специфіка забезпечення комплексного супроводу дітей з порушеннями слуху в умовах воєнного стану : зб. тез всеукр. наук-прак. сем. в рамках фест. Тижня науки (20 травня 2022 року). Київ : 2022. С. 74–77.
Мартинчук О. В., Луцько К. В. Комплексна організація компенсаторно-корекційної допомоги дітям з порушенням слухової функції. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб.наук. праць. 2016. С. 175–180.
Таранченко О. М. Підтримка ресурсного потенціалу батьків дітей з особливими освітніми потребами в реаліях сьогодення : зб. тез всеукр. наук.-прак. сем. в рамках фестивалю Тижня науки (20 травня 2022 року). Київ : 2022. С. 103–105.
Шевченко В. Сучасні методи діагностики та слухопротезування в Україні : мат. звіт. наук. конф. фак. пед. освіти. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2023. Вип. 8. С. 91–93.
Ярмола Н., Коваль-Бардаш Л., Компанець Н., Квітка Н., Лапін А. Діти з особливими освітніми потребами у загальноосвітньому просторі : навч.-метод. посіб. К. : ІСПП імені М. Ярмаченка НАПН України, 2020. 208 c.
Deafness and hearing loss. Fact sheets World Yealth Organization, 2024. URL: https://www.who.int/news-room/factsheets/detail/deafness-and-hearing-loss