ФАКТОРНА МОДЕЛЬ ПРОАКТИВНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ТЕХНІЧНОГО ПРОФІЛЮ

Автор(и)

  • А. Волянюк Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.1.8

Ключові слова:

проактивність, особистість, факторний аналіз, модель, майбутні фахівці технічного профілю

Анотація

Стаття присвячена висвітленню результатів емпіричного дослідження спрямованого на побудову та інтерпретацію факторної моделі проактивності майбутніх фахівців технічного профілю. Загальний обсяг вибірки, що була задіяна у даному дослідженні, складає 240 осіб. Емпіричне узагальнення сукупності змінних здійснювалося з використанням методу аналізу головних компонент та мінімізацією кількості змінних за рахунок максимізації дисперсії навантажень у факторах визначення кількості яких відбувалося із застосуванням критерію Кайзера. Наведено інформацію щодо шкал психодіагностичних методик котрі були задіяні у процедурі факторного аналізу. В результаті факторного аналізу проактивності майбутніх фахівців технічного профілю було визначено дев’ять факторів, що охоплюють 76,89%, дисперсії. На підставі отриманого високого показнику сумарної дисперсії зроблено висновок про факторизацію значної частини масиву даних. Перший фактор, що отримав назву «від прогнозу до вчинку», свідчить про наявність тісної взаємодії між показниками когнітивного і вольового компонентів проактивності майбутніх інженерів. Факторні навантаження шкал, що утворили другий фактор, уможливили його ідентифікацію як «інтернальний контроль». Враховуючи зміст факторних навантажень, третій фактор названо «діяльнісна рефлексія». Аналіз психологічних змінних, що увійшли до четвертого фактору, дозволив визначити його як фактор «ціннісного ставлення до себе». П’ятий фактор отримав назву «просоціальна спрямованість», а шостий – «динамічних уявлень про себе та їх самооцінка». Врахування змісту факторного навантаження сьомого фактору дозволяє його ідентифікувати як «проєктування майбутнього». Восьмий фактор отримав назву «відповідальне ставлення до інших», а дев’ятий – «відповідальне ставлення до діяльності». Обраний статистичний метод дав змогу побудувати емпіричну модель проактивності майбутніх інженерів та з’ясувати внутрішні умови, що обумовлюють її розвиток.

Посилання

Волянюк А.М. Ресурсна модель проактивності особистості: теоретичні передумови і верифікація. Науковий журнал Габітус. Вип. 55, 2023. С. 155–160 DOI https://doi.org/10.32782/2663-5208. 2023.55.27

Волянюк А.М. Феномен проактивності в зарубіжних дослідженнях. Науковий журнал Габітус. Вип. 53, 2023. С. 173–177. DOI https://doi.org/10.32782/2663-5208. 2023.53.29

Дмишко О. С. Детермінанти та психологічні особливості локусу контролю особистості. Наука і освіта. 2008. № 8-9. С. 47–51.

Климчук В.О. Факторний аналіз: використання у психологічних дослідженнях. Практична психологія та соціальна робота. 2006. № 8. С. 43–48.

Маскалева Л.А. Психолого-педагогічні умови розвитку рефлексивності майбутніх психологів : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2019. 218 с.

Хомич І.С. Особистісні детермінанти розвитку суспільно значущої поведінки молодших школярів : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ. 2021. 250 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-25

Як цитувати

Волянюк, А. (2025). ФАКТОРНА МОДЕЛЬ ПРОАКТИВНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ТЕХНІЧНОГО ПРОФІЛЮ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (1), 47-52. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.1.8

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ; ПСИХОЛОГІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ