МОДЕЛІ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.1.16Ключові слова:
емоційне вигорання, військовослужбовці, професійний стрес, психоемоційний стан, профілактика, стійкість, моделі вигоранняАнотація
У статті досліджується синдром емоційного вигорання як багатовимірний психоемоційний стан, що виникає під впливом тривалого стресу в професійній діяльності. Автор акцентує увагу на особливостях цього явища серед військовослужбовців, які стикаються з небезпечними викликами, що сприяють розвитку емоційного виснаження. У статті розглянуто ключові моделі вигорання, зокрема однофакторну (A. Pines, E. Aronson), двофакторну (D. Dierendonck, W. Schaufeli), трифакторну (C. Maslach, S. Jackson) та динамічну модель (Дж. Грінберг), що пояснюють різні аспекти цього явища. Особливу увагу приділено аналізу чинників, які призводять до розвитку синдрому емоційного вигорання серед військовослужбовців, зокрема професійної нестабільності, постійного внутрішньоособистісного конфлікту, високих комунікативних вимог і адаптації до нових умов служби. Проаналізовано основні симптоми емоційного вигорання, що охоплюють психофізичні (хронічна втома, безсоння, фізичне виснаження), соціально-психологічні (емоційна байдужість, дратівливість, ізоляція) та поведінкові прояви (зниження ефективності роботи, уникнення виконання завдань). Автор наголошує на відмінностях між станом вигорання та іншими психоемоційними розладами, такими як вторинний травматичний стрес. Вигорання трактується як динамічний процес, що може охоплювати кілька стадій: від початкового ентузіазму до серйозних фізичних і психологічних наслідків. У науковій статті підкреслено універсальність цього явища, яке не обмежується професіями «людина-людина», а є актуальним для широкого кола сфер діяльності. Стаття містить пропозиції щодо впровадження адаптивних профілактичних стратегій, що сприятимуть зміцненню психоемоційної стійкості військовослужбовців, зокрема шляхом розвитку емоційної обізнаності, ефективних комунікаційних навичок і створення сприятливого робочого середовища. Зроблено висновок про необхідність комплексного підходу до попередження та подолання емоційного вигорання з урахуванням соціально-психологічних і професійних чинників.
Посилання
Емоційне вигорання /упоряд. В. Дудяк. К. : Главник, 2007. 128 с.
Кириленко О. А. Психологічні детермінанти професійного стресу у представників професії типу «людина-людина»: дис. к.психол.н. К., 2006. (Київський національний університет ім. Т.Г. Шевченка)
Колтунович T. Психологічні умови корекції професійного вигорання у вихователів дитячих навчальних закладів : дис. … к.психол.н., Івано-Франківськ, 2016. 352 с.
Куфрієвський А.С. Соціально-психологічні детермінанти розвитку синдрому «вигорання» серед працівників пожежно-рятувальних підрозділів МНС України : автореферат дис. к.психол.н. Харків, 2006. 22 с.
Маркова А. Феномен психологічного стресу у працівників медичної сфери : магістерська робота. Ізмаїл, 2024. 80 с.
Наґоскі Е., Наґоскі А. Вигоряння. Стратегія боротьби з виснаженням удома та на роботі : підручник / пер. з англ. С. Новікова. Харків : Книжк. клуб «Клуб Сімейн. Дозвілля», 2023. 320 с.
Орлянська Н. Психологічні чинники емоційного вигорання військовослужбовців інженерних військ збройних сил україни : дис. д-ра філософії в галузі психології : 053. Київ, 2024. 217 с.
Прикладна психологія військової діяльності: підручник. Київ : НУОУ, 2022, 292 с.
Пʼянківська Л. В. Психологічна профілактика синдрому "емоційного вигорання" у курсантів вищих навчальних закладів МВС України : дис. … канд. психол. наук : Київ, 2019. 282 с.
Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра освітніх організацій: гендерні аспекти: навч. посіб. /за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки, Т.В. Зайчикової. 2-е вид., перероб. та допов. К. : Міленіум, 2006. 368 с.
Халанський В. Запал без вигоряння. Як завершити цикл стресу, працювати до вподоби і жити щасливо. Харків : Віват, 2023. 496 с.
Ходаківська О. М. Професійний стрес як чинник «вигорання» фахівців у системі «людина – людина» : навч. посіб. Хмельницький : ХІСТ Ун-ту «Україна», 2010. 339 с.
Caroll J. F.X, White W. L. Job stress and burnout: Research, theory and intervention perspectives; ed. by W.S.Pain. Theory building: Integrating individual and environmental factors within an ecological framework. Beverly Hills; London; New Delhi. 1982. P. 41–60.
Cherniss C. Professional burnout in human service organizations. New York : Praeger, 1980. 233 p.
Garden A.-M. Depersonalization: a valid dimention of burnout?. Human relations. 1987. No. 40 (9). P. 545–560.
Green D.E, Walkey F.H, Taylor A.J. The three-factor structure of the Maslach Burnout Inventory: A multicultural, multinational confirmatory study. Journal of Social Behavior and Personality. 1991. No. 6 (3). P. 453–472.
Hans Selye. Stress without distress: book. Signet, 2022. 208 p.
Jones J.W. Preliminary manual: The staff burnout scale for heath professional. Park Ridge, IL: London House. 2008. P. 36.
Maher E.L. Burnout and commitment: A theoretical alternative. Personnel and Guidance Journal. 1983. No. 61. P. 390–393.
Maslach С., Jackson S., Leiter M. Maslach Burnout Inventory Manual. Palo Alto, California: Consulting Psychological Press Inc. 1996. P. 52.
Maslach C. Burnout. The cost of caring. NY : Prentice-Hall, 1982. 192 p.
Maslach C., Jaskson S. E. Burnout in organizational settings. Sage. Beverly Hills, CA, 1984. P. 133–154.
Maslach C., Leiter M. P. The truth about burnout: How organization cause personal stress and what to do about it : book.
SF, CA: Jossey-Bass, 1997. 186 p.
Morrow L. The burnout of almost everyone. Time Magazine. 1981. No. 60 [21 September]. P. 84–96.
Pines A.M, Aronson E. Career burnout: Causes and cures. New York : Free Press, 1988. 257 p.
Pines A.M, Aronson E. Career burnout: Causes and cures. New York : Free Press, 1988. 257 p.
Schaufeli W. Past performance and future persperctives of burnout research. Washington DC : Journal of Industrial Psychology, 2003.
Schaufeli W., Maslach C., Marek T. Professional burnout : recent developments in theory and research. Washington DC : Taylor & Franci, 1993. 292 p.
Schwab R.L, Iwanicki E. F. Perceived role conflict, role ambiguity, and teacher burnout. Educational Administration Quarterly. 1982. No. 18 (1). P. 60–64.
Van Dierendonck D., B. Schaufeli W., J. Sixma H. Burnout among general practitioners: a perspective from equity theory. Journal of Social and Clinical Psychology. 1994. No. 13. P. 86–100.
Красницька О. Профілактика соціальної депривації особистості. Ввічливість. Humanitas. 2021. № 3. С. 52–59. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.8.
Красницька Ольга. Педагогічна майстерність викладача вищої військової школи : підручник. Київ : вид. дім «Кондор», 2020. 528 с.
Красницька О. В. Депривація військовослужбовців, які виконують завдання у відриві від основних сил, та в умовах полону. Вісник Національного університету оборони України. 2022. № 2 (66). С. 50–63. https://doi. org/10.33099/2617-6858-2022-66-2-50-63.