КОУЧИНГ І ТРЕНІНГ ЯК ІНСТРУМЕНТИ РОЗВИТКУ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ

Автор(и)

  • О. Чернякова Київський університет інтелектуальної власності та права Національний університет «Одеська юридична академія»
  • О. Гришко Київський університет інтелектуальної власності та права Національний університет «Одеська юридична академія»
  • А. Палій Київський університет інтелектуальної власності та права Національний університет «Одеська юридична академія»

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.1.19

Ключові слова:

лідерство, лідерські компетенції, тренінгові технології, коучинг, соціально-психологічний тренінг

Анотація

У статті досліджено ефективність тренінгових технологій і коучингу у процесі формування лідерських якостей особистості. Проведено теоретичний аналіз ключових понять, зокрема лідерства, лідерських якостей та методів їх розвитку в освітньому середовищі. Визначено, що лідерство є важливим чинником професійного становлення особистості, а розвиток лідерських компетенцій сприяє підвищенню рівня відповідальності, стратегічного мислення, комунікативних здібностей і адаптивності майбутніх фахівців до викликів сучасності. Особливу увагу приділено соціально-психологічному тренінгу (СПТ) як ефективному інструменту формування лідерських якостей. Визначено, що тренінг є ефективним інструментом психологічного впливу, який не лише забезпечує отримання теоретичних знань, але й сприяє їх закріпленню через практичну діяльність, взаємодію в групах та рефлексію. Наголошено, що успішність впровадження тренінгу залежить від низки факторів, зокрема від рівня підготовки тренера, правильного формування комплексу вправ і своєчасного використання останніх. Помилкове або невчасне застосування тренінгових методик може призвести до зниження ефективності занять, підвищення рівня напруженості серед учасників або зниження їхньої мотивації. Крім того, у статті розглянуто коучинг як метод особистісного розвитку, що передбачає розкриття внутрішнього потенціалу особистості, посилення її мотивації та формування навичок саморозвитку. Визначено, що коучингова методика сприяє формуванню самостійності у прийнятті рішень, розвитку емоційного інтелекту та підвищенню відповідальності за результати діяльності. З метою емпіричної перевірки ефективності впровадження коучингу та тренінгу нами було проведено експериментальне дослідження. Загалом, результати, отримані в процесі емпіричного дослідження узгоджуються з результатами теоретичного огляду наукової літератури. Ми зробили висновок, що коучінг та тренінг є ефективними інструментами розвитку лідерських якостей особистості, зокрема студентів. Окреслено перспективи подальших досліджень, що включають емпіричний аналіз впливу тренінгових методик на рівень лідерських компетенцій студентів, визначення оптимальних умов для їхнього ефективного застосування у навчальному процесі, а також розробку комплексних програм розвитку лідерства, що поєднуватимуть тренінгові, коучингові та менторські підходи.

Посилання

Афанасьєва Н. Є., Перелигіна Л. А. Теоретико-методологічні основи соціально-психологічного тренінгу : навч.-метод. посібник. Харків : НУЦЗУ, 2015. 251 с.

Бальцежик Р., Матерак Я., Голубник О. Теоретичні аспекти дослідження лідерства. Формування ринкової економіки в Україні. 2019. Вип. 42. С. 174-185.

Гриньова М. В. Поняття «лідерські якості» у сучасному дискурсі лідерології. Педагогічна наука і освіта у сучасному вимірі: проблеми та перспективи розвитку : матеріали VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 17 травня 2024 р. Одеса, 2024. С. 28 - 31.

Данчук Ю. П. Теоретико-методологічні засади психологічного тренінгу. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка : збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів і аспірантів. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2022. Вип. 21. С. 204-205.

Жукова А. Р. Коучинг у педагогічній діяльності для формування лідерських компетентностей. Плекаємо особистість : наук.-метод. альманах. Полтава, Лубни: Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка», 2024. Вип. 7. С. 31-35.

Жукова А. Тренінг як засіб формування лідерської компетенції у студентів коледжу. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. № 1 (138). С. 17-24.

Зеленов Є. А. Формування лідерських якостей як завдання планетарного виховання студентської молоді. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2017. № 5 (80). С. 70-78.

Ковальова В. І. Розвиток лідерських якостей студентів через тренінгові форми навчання. Економічний розвиток і спадщина Семена Кузнеця: зб. матер. міжнар. наук.-практ. конф., 31 травня – 1 червня 2018 р. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018. С. 298-299.

Нежинська О. О. Основи коучингу : навчальний посібник. Київ ; Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2017. 220 с.

Слюсаренко О. О. Поняття «лідер» і «лідерство» в сучасній науковій літературі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер. Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород : Говерла, 2016. Вип. 2 (39). С. 244-246.

Стрельбицька С. М. Формування лідерських якостей здобувачів освіти засобами коучинг-технологій. Вісник науки та освіти. 2024. № 2 (20). С. 1191-1205.

Філатова Л. С., Новохацька Л. В. Теоретичні аспекти теорій лідерства крізь призму ефективного лідерства. Економіка: реалії часу. 2014. № 3 (13). С. 64-69.

Чернишова Л. І., Жовта Д. В. Тенденції розвитку коучингу в Україні. Сучасний менеджмент економічних систем в координатах парадигми сталого розвитку : Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції. Дніпро: Середняк Т. К., 2020. С. 164-166.

Штанько Н. А. Лідерство як соціально-психологічний феномен. Юридична психологія та педагогіка. 2013. № 2. С. 50-61.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-25

Як цитувати

Чернякова, О., Гришко, О., & Палій, А. (2025). КОУЧИНГ І ТРЕНІНГ ЯК ІНСТРУМЕНТИ РОЗВИТКУ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (1), 106-111. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.1.19