ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.1Ключові слова:
психологічне благополуччя, модель С. Ryff, студенти медичних спеціальностей, гендер, курс, дистанційне навчання, вища медична освіта, психологічна адаптація студентівАнотація
У статті представлено результати емпіричного дослідження психологічного благополуччя здобувачів медичних закладу вищої освіти України в умовах дистанційного навчання. Метою роботи було визначення рівня й структурних особливостей психологічного благополуччя здобувачів з урахуванням курсу навчання та гендерної належності. Теоретичною основою роботи стала модель психологічного благополуччя С. Ryff і реалізована через адаптовану українською мовою 84-пунктову шкалу. До вибірки увійшли здобувачі 2–5 курсів державного медичного університету. Збір даних відбувався онлайн, статистична обробка здійснювалася із використанням програмного забезпечення Stata 15, охоплювала аналіз гендерних та міжкурсових відмінностей, а також обчислення інтегрального показника благополуччя. Результати засвідчили наявність хвилеподібної динаміки благополуччя протягом освітнього циклу: найвищі показники зафіксовано на молодших курсах, натомість третій курс виявився критичним періодом, пов’язаним зі зниженням більшості компонентів. Найвищі бали отримано за шкалами «Особистісне зростання» та «Цілі у житті», що вказує на ресурсний потенціал студентів, попри складні зовнішні обставини. Водночас дані за шкалою «Самоприйняття» продемонструвала найнижчі результати, особливо серед чоловіків, з достовірними міжкурсовими відмінностями. На старших курсах спостерігається часткове відновлення показників, проте початковий рівень не досягається. Перспективним вбачаються подальші дослідження спрямовані на вивчення чинників психологічного благополуччя здобувачів вищої медичної освіти в умовах змішаного навчання, динаміки психоемоційного стану, ролі копінг-стратегій і підтримки в умовах війни, а також розробку інтервенцій для запобігання емоційному виснаженню.
Посилання
Kemp S., Hu W., Bishop J., Forrest K., Hudson J. N., Wilson I., Teodorczuk A., Rogers G. D., Roberts C., Wearn A. Medical student wellbeing – a consensus statement from Australia and New Zealand. BMC Medical Education. 2019. Vol. 19. Article number: 69. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-019-1505-2.
Scullion R., Icke K., Tissen-Diabaté T., Adam D., Ortiz M., Witt C. M., Brinkhaus B., Stöckigt B. Self-care strategies for medical students: an uncontrolled mixed-methods evaluation of a mind-body-medicine group course. BMC Medical Education. 2023. Vol. 23. Article number: 816. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-023-04745-9.
Di Vincenzo M., Arsenio E., Della Rocca B., Rosa A., Tretola L., Toricco R., Boiano A., Catapano P., Cavaliere S., Volpicelli A., Sampogna G., Fiorillo A. Is there a burnout epidemic among medical students? Results from a systematic review. Medicina. 2024. Vol. 60. No. 4. P. 575. DOI: https://doi.org/10.3390/medicina60040575.
Haykal K.-A., Pereira L., Power A., Fournier K. Medical student wellness assessment beyond anxiety and depression: a scoping review. PLOS ONE. 2022. Vol. 17. No. 10. Article number: e0276894. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0276894.
Almutairi A. G., Baabbad N. M., Alhumaidan A. A., Alshahrani A. M., Alabdulkarim A. I., Alsughier N. Prevalence and factors causing test anxiety among medical students. Middle East Current Psychiatry. 2024. Vol. 31. Article number: 48. DOI: https://doi.org/10.1186/s43045-024-00437-2.
Березяк К. М., Накорчевська О. П., Васильєва О. А. Психологічні особливості адаптації студентів до навчання в умовах війни. Перспективи та інновації науки. 2022. № 10(15). С. 401–411. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-10(15)-401-411.
Ayubi E., Bashirian S., Jenabi E., Barati M., Khazaei S. Stress, anxiety and depression among medical students during COVID-19 pandemic: a systematic review and meta-analysis. Personalized Medicine in Psychiatry. 2023. Vol. 41–42. Article number: 100108. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pmip.2023.100108.
World Health Organization. Bending the trends to promote health and well-being: a strategic foresight on the future of health promotion. Geneva: World Health Organization, 2022. 24 p. ISBN 978-92-4-005379-3.
Zhang W., Balloo K., Hosein A., Medland E. A scoping review of well-being measures: conceptualisation and scales for overall well-being. BMC Psychology. 2024. Vol. 12. Article number: 585. DOI: https://doi.org/10.1186/s40359-024-02074-0.
Ryff C. D., Keyes C. L. M. The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology. 1995. Vol. 69. No. 4. P. 719–727. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719.
Карсканова С. В. Опитувальник «Шкали психологічного благополуччя» К. Ріфф: процес та результати адаптації. Практична психологія та соціальна робота. 2011. № 1. С. 1–10.
Akin A. The scales of psychological well-being: a study of validity and reliability. Educational Sciences: Theory and Practice. 2008. Vol. 8. No. 3. P. 741–750. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ837765.pdf.
Гранкіна-Сазонова Н. В. Психологічне благополуччя та життєстійкість студентів-психологів як важливі чинники освоєння професії. Психологічний часопис. 2018. № 7(17). С. 23–42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psch_2018_7_4.
Савелюк Н. М. Психологічне благополуччя студентської молоді: порівняльний аналіз у ковідному і воєнному контекстах. Психологічні перспективи. 2022. № 39. С. 322–340. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-sav.
Hu K. S., Chibnall J. T., Slavin S. J. Maladaptive perfectionism, impostorism, and cognitive distortions: threats to the mental health of pre-clinical medical students. Academic Psychiatry. 2019. Vol. 43. No. 4. P. 381–385. DOI: https://doi.org/10.1007/s40596-019-01031-z.
Franchi T., Russell-Sewell N. Medical students and the impostor phenomenon: a coexistence precipitated and perpetuated by the educational environment? Medical Science Educator. 2023. Vol. 33. P. 27–38. DOI: https://doi.org/10.1007/s40670-022-01675-x.
Guo J., Huang X., Zheng A., Chen W., Lei Z., Tang C., Chen H., Ma H., Li X. The influence of self-esteem and psychological flexibility on medical college students’ mental health: a cross-sectional study. Frontiers in Psychiatry. 2022. Vol. 13. Article number: 836956. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.836956.
Ozcakir A., Ediz B., Bilgel N. The relationship between subjective well-being and empathy among Turkish medical students. MedEdPublish. 2016. Vol. 5. Article number: 59. DOI: https://doi.org/10.15694/mep.2016.000059.
Міхєєв А. О., Тимофієва М. П. Соціально-психологічна адаптація студентів 3-го курсу медичних факультетів. Буковинський медичний вісник. 2017. Т. 21. № 1. С. 86–89. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bumv_2017_21_1_20.
Madhyastha S., Latha K. S., Kamath A. Stress, coping and gender differences in third year medical students. Journal of Health Management. 2014. Vol. 16. No. 2. P. 315–326. DOI: https://doi.org/10.1177/0972063414526124.
Ansari S., Khan I., Iqbal N. Association of stress and emotional well-being in non-medical college students: a systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders. 2025. Vol. 368. P. 200–223. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jad.2024.09.029.
Mirza A. A., Milaat W. A., Ramadan I. K., Baig M., Elmorsy S. A., Beyari G. M., Halawani M. A., Azab R. A., Zahrani M. T., Khayat N. K. Depression, anxiety and stress among medical and non-medical students in Saudi Arabia: an epidemiological comparative cross-sectional study. Neurosciences Journal. 2021. Vol. 26. No. 2. P. 141–151. DOI: https://doi.org/10.17712/nsj.2021.2.20200127.