ПСИХОЛОГІЯ ФІНАНСОВОЇ ПОВЕДІНКИ МОЛОДІ: РОЛЬ САМООЦІНКИ, СОЦІАЛЬНИХ ОЧІКУВАНЬ ТА КРОС-КУЛЬТУРНИХ АСПЕКТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.17Ключові слова:
фінансова поведінка, самооцінка, соціальні очікування, молодь, емоційна регуляція, психологія споживання, соціальні норм, крос-культурні чинникиАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз психологічних чинників, що визначають фінансову поведінку молоді, з особливим акцентом на роль самооцінки як внутрішнього ресурсу особистісної регуляції та соціальних очікувань як зовнішнього джерела нормативного тиску. Розвідку доповнює також аналіз крос-культурних чинників фінансової поведінки молоді. На основі аналізу сучасних наукових джерел обґрунтовано, що фінансова поведінка молоді формується в умовах постійної взаємодії індивідуальних, соціальних та культурних факторів. Зокрема, доведено, що низький рівень самооцінки часто корелює з підвищеною чутливістю до соціального впливу, прагненням до визнання через демонстративне споживання та схильністю до імпульсивних фінансових рішень. Водночас висока самооцінка є підґрунтям для критичної оцінки споживчих імпульсів, контролю над емоціями та ухвалення зважених і стратегічно обґрунтованих фінансових рішень. Соціальні очікування, що транслюються через сімейні настанови, медійний контент і культурні моделі успіху, значною мірою впливають на те, яким чином молодь сприймає поняття фінансової успішності та які споживчі стратегії обирає. Через механізми соціального порівняння та потреби ідентифікації молоді люди часто пристосовують свою поведінку до умовних стандартів, які не завжди відповідають їхнім реальним можливостям або цінностям. Наголошено, що у дослідженні психологічних детермінант фінансової поведінки важливо враховувати не лише індивідуально-особистісні й соціальні чинники, а й специфіку культурного контексту, в якому зростає та функціонує особистість. У статті підкреслено також важливість інтеграції психологічної підтримки у програми фінансової освіти, спрямовані на формування фінансової грамотності, емоційної стійкості та навичок саморефлексії. Обґрунтовано необхідність подальших міждисциплінарних досліджень із метою поглиблення розуміння психологічної природи фінансових рішень молоді в умовах соціального тиску та інформаційного перенасичення.
Посилання
Achtziger, A., Hubert, M., Kenning, P., Raab, G., & Reisch, L. (2015). Debt out of control: The links between self-control, compulsive buying, and real debts. Journal of economic psychology, 49, 141–149.
Bian, Q., & Forsythe, S. (2012). Purchase intention for luxury brands: A cross-cultural comparison. Journal of Business Research, 65(10), 1443–1451.
Bilal, M., Zhang, Y., Cai, S., Akram, U., & Lu, N. T. M. (2023). Unlocking luxury purchase intentions in China. Journal of Retailing and Consumer Services, 71, 104048.
Biljanovska, N., & Palligkinis, S. (2018). Control thyself: Self-control failure and household wealth. Journal of Banking & Finance, 92, 280–294.
Braun, O. L., & Wicklund, R. A. (1989). Psychological antecedents of conspicuous consumption. Journal of Economic psychology, 10(2), 161–187.
Brown, M., Henchoz, C., & Spycher, T. (2018). Culture and financial literacy: Evidence from a within-country language border. Journal of Economic Behavior & Organization, 150, 62-85. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2018.03.011
Brown, S., & Taylor, K. (2014). Household finances and the ‘Big Five’personality traits. Journal of Economic Psychology, 45, 197–212.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The «What» and «Why» of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
Dittmar, H., Long, K., & Bond, R. (2007). When a better self is only a button click away: Associations between materialistic values, emotional and identity–related buying motives, and compulsive buying tendency online. Journal of social and clinical psychology, 26(3), 334–361.
Engelberg, E., & Sjöberg, L. (2006). Money attitudes and emotional intelligence. Journal of Applied Social Psychology, 36(8), 2027–2047.
Festinger, L. (1954). A Theory of Social Comparison Processes. Human Relations, 7(2), 117–140.
Gärling, T., Kirchler, E., Lewis, A., & van Raaij, F. (2009). Psychology, Financial Decision Making, and Financial Crises. Psychological Science in the Public Interest, 10(1), 1–47. https://doi.org/10.1177/1529100610378437
Grohmann, A., Klühs, T., & Menkhoff, L. (2018). Does financial literacy improve financial inclusion? Cross country evidence. World Development, 111, 84–96. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2018.06.020
Hanley, A., & Wilhelm, M. S. (1992). Compulsive buying: An exploration into self-esteem and money attitudes. Journal of economic Psychology, 13(1), 5–18.
Jorgensen, B. L., & Savla, J. (2010). Financial literacy of young adults: The importance of parental socialization. Family relations, 59(4), 465–478.
Jorgensen, B. L., Allsop, D. B., Runyan, S. D., Wheeler, B. E., Evans, D. A., & Marks, L. D. (2019). Forming financial vision: How parents prepare young adults for financial success. Journal of Family and Economic Issues, 40, 553–563.
Kajonius, P. J., & Carlander, A. (2017). Who gets ahead in life? Personality traits and childhood background in economic success. Journal of Economic Psychology, 59, 164–170.
Leary, M. R., Tambor, E. S., Terdal, S. K., & Downs, D. L. (1995). Self-esteem as an interpersonal monitor: The sociometer hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 68(3), 518–530.
Mandel, N., Petrova, P. K., & Cialdini, R. (2006). Images of Success and the Preference for Luxury Brands. Journal of Consumer Psychology, 16(1), 57–69.
Mudzingiri, C., Muteba Mwamba, J. W., & Keyser, J. N. (2018). Financial behavior, confidence, risk preferences and financial literacy of university students. Cogent Economics & Finance, 6(1), 1512366.
Popovych, I., Shevchenko, A., Galvez, L. M., & Klenina, K. (2021). Research of the relationship between social desirability and value orientations of adolescents. Revista Notas Históricas y Geográficas, 26(1), 241–268.
Puri, M., & Robinson, D. T. (2007). Optimism and economic choice. Journal of financial economics, 86(1), 71–99.
Sherif, M., & Sherif, C. W. (Eds.). (2008). Problems of youth: Transition to adulthood in a changing world. Transaction Publishers.
Strömbäck, C., Lind, T., Skagerlund, K., Västfjäll, D., & Tinghög, G. (2017). Does self-control predict financial behavior and financial well-being?. Journal of behavioral and experimental finance, 14, 30-38. https://doi.org/10.1016/j.jbef.2017.04.002
Tang, N., & Baker, A. (2016). Self-esteem, financial knowledge and financial behavior. Journal of economic psychology, 54, 164–176.
Tang, N., Baker, A., & Peter, P. C. (2015). Investigating the disconnect between financial knowledge and behavior: The role of parental influence and psychological characteristics in responsible financial behaviors among young adults. Journal of Consumer Affairs, 49(2), 376–406.
Triandis, H. C. (1989). The self and social behavior in differing cultural contexts. Psychological review, 96(3), 506.
Vitt, L. A. (2004). Consumers’ financial decisions and the psychology of values. Journal of Financial Services Professionals
Wachjuni, W., Komarudin, M., Maulana, Y., Azhari, A., & Astriani, R. (2021). Analysis of Factors Affecting Financial Behavior. In Proceedings of the 2nd Universitas Kuningan International Conference on System, Engineering, and Technology, UNISET (Vol. 2).
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy–value theory of achievement motivation. Contemporary educational psychology, 25(1), 68–81.