ОБРАЗ МОРАЛЬНОГО ГЕРОЯ У МОЛОДІ: ПСИХОЛІНГВІСТИЧНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • К. М. Васюк
  • В. Г. Боженко

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.1

Ключові слова:

мораль, моральний ідеал, моральний розвиток, моральна свідомість, персонаж, проекція.

Анотація

У статті представлений аналіз образу Морального Героя у сучасної молоді, виділені характерні ознаки, що представляють цей образ у свідомості сучасних юнаків і дівчат. Також здійснений теоретичний аналіз підходів до визначення категорії «мораль», «моральна свідомість». На основі теоретичного аналізу було проведене опитування молоді щодо особистісних рис Морального Героя в їх інтерпретації, виділені основні типи Морального Героя і сукупності особистісних рис, які дають змогу оцінити цей персонаж як «високоморальну особистість». За результатами опитування встановлено, що зокрема з них виділяються близькі люди, а також відомі персонажі. Показово, що сучасна молодь практично не орієнтується в якості морального еталону на релігійних діячів. Її моральний ідеал представлений медійними персонами з Також молодь не має типового Морального Героя, він індивідуальний в кожного, але є тенденція орієнтуватися більше на акторів і співаків, політичні діячі представлені набагато менше. Дані результати свідчать про втрату інститутом сім’ї і релігійними інституціями авторитетного впливу на формування особистості молодої людини і перекладання цієї ролі на суспільні образи за допомогою механізмів проекції та ідентифікації. Молодь в основному приваблюють фізична сила, мужність і сміливість, вольові якості, але в реальному житті в якості вибираються фемінні: толерантність, емпатія, доброзичливість. Це доказ незрілості моральної свідомості, коли молодь оцінює моральний ідеал відірвано від реальності. Додатково оцінювалось уявлення молодих людей про власний і суспільний рівні морального розвитку. Встановлено, що молоді люди високо оцінюють моральний рівень суспільства і свій власний, не вбачають значних проблем в цьому питанні, але персональний моральний рівень оцінюється суттєво вищим, ніж суспільний.

Посилання

Безклубенко С. Відеологія: основи теорії екранних мистецтв. Київ. 2004. 328 с.

Білозерська С., Мащак С. Психологічна готовність молоді до засвоєння морально-духовних цінностей. Гірська школа українських Карпат. № 8-9. 2013. С. 149-153.

Говорун А. Про формування моральної звички в українській педагогічній думці. Історія педагогічної думки. № 2. 2009. С. 13-18. 4. Дейнегіна Т.О. Телебачення як особливий чинник впливу на духовно-моральний світ сучасної молоді. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. Вип 5 (52). 2012. С. 71-79.

Крахмалева Е.Г. Морально-нравственный идеал в истории культуры. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. Вип 2(43). 2011. С. 60-72.

Моїсеєва І.В. Компонентно-критеріальна структура моральної стійкості підлітків. Міжнародний науковий форму: соціологія, психологія, педагогічка, менеджмент. Вип. 9. 2012. С. 71-78.

Молчанова О.М. Психологічні особливості моральної саморегуляції в юнацькому віці. Міжнародний науковий форму: соціологія, психологія, педагогічка, менеджмент. Вип. 10. 2012. С. 134-143.

Павелків Р. Структура, зміст і детермінанти морального розвитку особистості: ретроспекція і перспективи. Інноватика у вихованні. Вип. 1. 2015. С. 24-38.

Чумак А.Л. «Природна моральність» як форма гуманістичної нормативної регуляції поведінки. Гуманітарний часопис. № 4. 2015. С. 86-91.

Яновська М.Г. Эмоционально-ценностные технологии нравственного воспитания. Киров: ВГПУ. 1998. 93 с.

Яремак А.І. Антропоцентричні основи взаємозв’язку естетичного і морального ідеалів у світоглядних орієнтаціях українських мислителів останньої чверті ХІХ-початку ХХ ст. Гілея: науковий вісник. 2013. Вип. 72. С. 696-701.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-24

Як цитувати

Васюк, К. М., & Боженко, В. Г. (2022). ОБРАЗ МОРАЛЬНОГО ГЕРОЯ У МОЛОДІ: ПСИХОЛІНГВІСТИЧНИЙ АНАЛІЗ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (1), 7-12. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.1