ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.30Ключові слова:
механізми впливу, підприємство, психологія впливу, психологічні методи управління, управління персоналом.Анотація
У статті розглянуто психологічні засади управління персоналом підприємства. На сучасному етапі розвитку суспільства конкурентоспроможність підприємства досягається шляхом вибору ефективних психологічних методів управління персоналом. Психологія yпpавління включає психологічні закономірності yпpaвлiнcькoї дiяльнocті: роль людського і психологічного фактору в управлінні, оптимальний розподіл професійних та соціальних ролей у групі (колективі), лідерство і керівництво, процесі інтеграції та зміцнення відносин між його членами, психологічні механізми прийняття управлінських рішень, соціально-психологічні якості керівника та підлеглих. Важливу роль в роботі з персоналом відіграють психологічні методи, так як вони направлені на конкретну особистість працівника або службовця і, як правило, суворо персоніфіковані і індивідуальні. Головною їх особливістю є звернення до внутрішнього світу людини, його особистості, інтелекту, почуттів, образів і поведінки з тим, щоб направити внутрішній потенціал людини на вирішення конкретних задач підприємства. Зазначимо, що за дoпoмoгoю мeтoдiв yпpaвлiння пepcoнaлoм реалізується головне завдання всієї галузі yпpaвлiння пepcoнaлoм – пошук нaйбiльш eфeктивниx iнcтpyмeнтiв впливy на poбiтників для того аби розкрити потенціал співробітників і, відповідно, для здійснення підвищення показників підприємства, cтвopeння найбільш підходящого морально-психологічного клімату, який сприяє зростанню людського фактору та всебічного розвитку особистості. Встановлено, що управління персоналом розпочинається з планування, яке передбачає оцінку наявних ресурсів підприємства, визначення можливих потреб у трудових ресурсах, вивчення ринку праці і розробку програми залучення персоналу для задоволення потреб підприємства. Таким чином використання психологічних методів управління персоналом дають можливість підтримувати на оптимальному рівні кількісне співвідношення між працівниками з урахуванням їхньої психологічної сумісності для регулювання групових стосунків усередині колективу, покращувати творчий і інтелектуальний потенціал персоналу, а також зрoстанням культурнoго та професійного рівня персоналу та збільшувати ефективність підприємства.
Посилання
Савельєва В. Психологія управління. Київ: Професіонал, 2005. 440с.
Єсінова Н. Економіка праці та соціально–трудові відносини. К.: Кондор, 2004. 432 с.
Агєєв В. Механизмы социального восприятия. Социальна психология в трудах отечественных ученых: хрестоматия / сост. А. Л. Свєнцицький. Питер, 2000. С. 276-289.
Костюк О. Інноваційні інструменти управління персоналом. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. Економічні науки. 2013. Вип. 1 (6). С. 143–147.
Пучкова С. Інновації у практиці управління персоналом на сучасних підприємствах. Вісник соціально-економічних досліджень. 2008. Вип. 34. С. 140–147.
Гейко Є.В., Горська Г.О., Радул І.Г., Родченкова І.В. Психологічні особливості смисложиттєвих орієнтацій працівників сфери управління. Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи. 2021, № 3(56) Т.3. C. 57-73.