ОСОБЛИВОСТІ СТОСУНКІВ В СІМ’ЯХ З ДІТЬМИ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ

Автор(и)

  • А. І. Руденок
  • І. Є. Ільницька

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.3.14

Ключові слова:

сім’я, відносини, конфлікти, дитина з особливими освітніми потребами, дитина з розладами аутистичного спектру.

Анотація

У статті розкрито питання стосунків в сім’ях з дітьми з розладами аутистичного спектру. В статті описано знaчну роль сім’ї у вирішенні зaвдaнь розвитку і нaвчання дітей з особливими освітніми потребами. Вагому увагу приділяють до проблем сімей де виховуються діти з РАС. До особливо актуальних проблем, з якими стикаються батьки дітей з РАС належать: соціально-побутова непристосованість дитини; неадекватна поведінка дитини у громадських місцях (зацикленість і стереотипність рухів, агресія, аутоагресія, страхи); різке звуження кола спілкування родини; неможливість влаштувати дитину у дитячий садок і вийти на роботу; відсутність у батьків необхідної інформації щодо особливостей розвитку дитини; відсутність у батьків навичок взаємодії з дитиною з РАС; необхідність батьків у відпочинку; страх за майбутнє дитини. Аналізуючи зарубіжні дослідження з’ясовано, що роль батьків недостатньо вивчена в дослідженнях з проблеми виховання дітей з РАС. У дослідженнях деяких іноземних авторів наголошується, що не лише матері, а й батьки страждають від сімейної ізоляції та потребують кваліфікованої допомоги фахівців. В статті зауважено, що досить часто наявність в сім’ї дитини з РАС призводить до порушення сімейних стосунків та деформації сімейного спілкування. Сімейний стрес робить деформуючий вплив на взаємини між батьками, що проявляється у дисгармонійних конфліктних відносинах між подружжям. У сім’ях дітей з аутизмом спостерігається виражена ієрархія сімейних цінностей, ігнорування інтимно-сексуальних та соціальних аспектів подружнього життя.

Посилання

Кукуруза Г. В. Психологічна модель ранього втручання: допомога сім’ям, що виховують дітей раннього віку з порушеннями розвитку: монографія. Х. : Точка, 2013. 244 с.

Островська К. О. Психологічні особливості ставлення матерів до їхніх здорових дітей та дітей з обмеженими можливостями. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2015. Вип. 29. С. 213–220.

Скрипник Т.В. Стандарти психолого-педагогічної допомоги дітям з розладами аутичного спектра : навч.-метод. посіб. К. : «Гнозіс», 2013. 60 с.

Сухіна І. Родинний супровід дітей раннього віку з аутизмом. метод. рек., 2017. 70 с.

Технології психолого-педагогічного супроводу дітей з аутизмом в освітньому просторі: навчально-наочний посіб. К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 56 с.

Braunstein, V., Peniston, N., Perelman, A., Cassano, M.C. The inclusion of fathers in investigations of autistic spectrum disorders // Research in Autism Spectrum Disorders. 2013. Vol. 7. Р. 858–865.

Bristol, M.M. . Family resources and successful adaptation to autistic children. In E. Schopler& G. B. Mesibov (Eds.), The effects of autism on the family. New York: Plenum Press. 1984. pp. 289–310.

Bristol, M.M., &Schopler, E. Stress and coping in families of autistic adolescents .In E. Schopler& G. B. Mesibov (Eds.), Autism in adolescents and adults New York: Plenum Press. 1983. pp. 251–278.

Freedman, B. H., Kalb, L. G., Zablotsky, B., & Stuart, E. A. Relationship status among parents of children with autism spectrum disorders: A population-based study. Journal of Autism and Developmental Disorders, 2012. 42(4), 539–548.

Harris S. Siblings of children with autism: A guide for families. Rockville, MD: Woodbine House, 1994. Kanner L. Autistic disturbances of affective contact// Nervous Child 1943. Vol. 2. 217 p.

Holroyd, J., & McArthur, D. Mental retardation and stress on the parents: A contrast between Down’s syndrome and childhood autism. American Journal of Mental Deficiency, 80(4), 1976. 431–436.

Keller T., Ramisch J., Carolan M. Relationships of Children with Autism Spectrum Disorders and their Fathers // The Qualitative Report. 2014. Vol. 19, Article 66. Р. 1–15.

McHale S.M., Updegraff KA, Feinberg ME. Siblings of Youth with Autism Spectrum Disorders: Theoretical Perspectives on Sibling Relationships and Individual Adjustment. Journal of autism and developmental disorders. 2016; 46(2):589–602. doi:10.1007/s10803-015-2611-6.

Rodrigue, J.R., Morgan, S.B., &Geffken, G. Families of autistic children: Psychological functioning of mothers. Journal of Clinical Child Psyhology, 19(4), 1990. p. 371–379.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-23

Як цитувати

Руденок, А. І., & Ільницька, І. Є. (2022). ОСОБЛИВОСТІ СТОСУНКІВ В СІМ’ЯХ З ДІТЬМИ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 71-75. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.3.14