ЗАСОБИ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ НАПРУЖЕНОСТІ У ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.4.1Ключові слова:
саморегуляція, психоемоційна напруженість військовослужбовців, засоби саморегуляції, емоційний інтелект, чинники психоемоційної напруженості.Анотація
У статті розкрито поняття емоційної напруженості. Зазначено, що психоемоційна напруженість – це психічний стан, що виникає при виконанні людиною складних завдань або у результаті потрапляння її у важку життєву ситуацію. Вказано, що психоемоційна напруженість військовослужбовців обумовлена подіями, які відбуваються в зоні бойових дій та надмірною величиною психічних зусиль, необхідних для вирішення поставлених задач перед військовослужбовцями. Розкрито основні чинники, що сприяють виникненню психоемоційної напруженості у військовослужбовців, а саме: чинники, що пов’язані з організацією та забезпеченням професійної діяльності (з одного боку) та соціально-психологічні чинники, які виникають на тлі особливих умов ведення бойових дій (з іншого боку). Показано, що психоемоційне напруження призводить до виникнення психічних травм і психічних розладів короткочасного чи довготривалого характеру. Зазначено, що існують суттєві проблеми з подолання психоемоційної напруженості військовослужбовців, особливо в екстремальних умовах діяльності. Показано, що психоемоційна напруженість військовослужбовців – це серйозна проблема сьогодення, оскільки вона є основою конфліктності, дезорганізації, пияцтва, не контрольованості дій та негативно впливає на стан здоров’я особистості. Розкрито сутність психоемоційної саморегуляції. Представлено засоби саморегуляції психоемоційної напруженості у військовослужбовців, а саме: медитація, самонавіювання, аутогенне тренування, музикотерапія, бібліотерапія, масаж, самомасаж, метод прогресивно-м’язової релаксації Е. Джекобсона, розвиток емоційного інтелекту, зміна спрямованості свідомості, психогімнастика, арттерапія, розвиток емоційної стійкості.
Посилання
Алгоритм роботи військового психолога щодо психологічного забезпечення професійної діяльності особового складу Збройних Сил України (методичні рекомендації) / Міністерство оборони України, Наук.- дослід. центр гуманітар. проблем Збройних Сил України: Н.А. Агаєв, О.Г. Скрипкін, А.Б. Дейко, В.В. Поливанюк, О.В. Еверт. Київ.: НДЦ ГП ЗС України, 2016. 147 с.
Березюк Г. Емоційний інтелект як детермінанта внутрішньої свободи особистості. Психологічні студії Львівського ун-ту. 2007. №8. С. 20 – 23.
Блінов О. А. Формування емоційної стійкості у військовослужбовців аеромобільних військ під час повітряно– десантної підготовки : автореф. дис… канд. психол. наук: 20.02.02 Київ, 1999. 19 с.
Гринців М. Роль емоцій у розвитку здатності до саморегуляції Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Сер. : Психологічні науки. 2013. Т. 2, Вип. 10. С. 84-89.
Дерев'янко С. Актуалізація емоційного інтелекту в емоціогенних умовах. Соцiальна психологiя. Київ, 2008. № 1 (27). С. 96–104.
Кокун О. М., Агаєв Н. А., Пішко І.О., Лозінська Н. С., В. В. Остапчук. Психологічна робота з військовослужбовцями- учасниками АТО на етапі відновлення: Методичний посібник. Київ.: НДЦ ГП ЗСУ, 2017. 282 с.
Потапчук Є. М. Теорія та практика збереження психічного здоров’я військовослужбовців : [монографія]. Хмельницький : Вид–во Національної академії ДПСУ, 2004. 323 с.
Прийоми психологічної самодопомоги учасникам бойових дій. НДЦ ГП ЗС України. 2014. 43 с.
Психологічна допомога постраждалим внаслідок кризових травматичних подій: методичний посібник / З. Г. Кісарчук, Я. М. Омельченко, Г. П. Лазос, Л.І. Литвиненко та ін.; за ред. З. Г. Кісарчук. Київ.: ТОВ Видавництво «Логос». 2014. 207 с.
Розов В. І. Психотехнології адаптивної саморегуляції стресу // Практична психологія та соціальна робота. 2007. №8. С. 24–25. 11. Стасюк В. В. Основні негативні емоційні стани військовослужбовця у процесі військово-професійної діяльності. ВІЙСЬКОВО-СПЕЦІАЛЬНІ НАУКИ. 2012. №27. С. 15–19.