ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ ДОПОМІЖНОЇ ТА АЛЬТЕРНАТИВНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В ПСИХОЛОГІЧНОМУ СУПРОВОДІ ДІТЕЙ З РОЗЛАДОМ АУТИЧНОГО СПЕКТРУ

Автор(и)

  • Г.В. Варіна
  • О. В. Ковалова

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.4.7

Ключові слова:

альтернативна комунікація, допоміжна комунікація, розлад аутичного спектру, диспраксія, комунікатор, соціальна ситуація розвитку, жестова мова.

Анотація

У статті проаналізовані та обґрунтовані особливості імплементації сучасних методів допоміжної та альтернативної комунікації в процес психологічного супроводу дітей з розладом аутичного спектра. Сучасний досвід показує, що в умовах раннього втручання розвиток дітей з розладом аутичного спектра набуває стійкої позитивної динаміки. Надання допомоги дітям з розладом аутичного спектра найбільш успішно здійснюється у парадигмі комплексного супроводу. У дітей з розладом аутичного спектра порушення в галузі соціальної комунікації та прагматики мови зустрічаються у всіх без винятку, незалежно від віку та рівня розвитку. Аналіз поглядів різних дослідників на проблему комунікації та розладів мовлення у дітей з розладами аутистичного спектра, говорять на користь того, що введення засобів альтернативної та допоміжної комунікації являє собою ефективне втру- чання, що дає швидкі результати і позитивно позначається на розвитку комунікації та мови. Кращий результат досягається в ситуації, коли оточення дитини підтримує практику використання засобів альтернативної та допоміжної комунікації, вміє правильно реагувати на комунікативні ініціативи дитини, створювати ситуації, в яких вона могла би використовувати засоби альтернативної та допоміжної комунікації і проводити навчання в процесі повсякденної взаємодії. Відповідно, авторами статті актуалізується питання пошуку альтернативних можливостей побудови комунікативного простору між дитиною та батьками, а також впровадження методів допоміжної комунікації за допомогою сучасних мобільних додатків та пристроїв. При виборі засобів додаткової комунікації оцінюється рівень комунікативного розвитку, комунікативні можливості та здібності дитини. В рамках емпіричного дослідження продемонстровані позитивні результати впровадження сучасного програмного забезпечення для мобільних пристроїв з метою оптимізації побудови конструктивного комунікативного простору між дитиною з роз- ладом аутистичного спектра та значущими дорослими.

Посилання

Шульженко Д.І. Освітньо-психологічна інтеграція (інклюзія) дітей із аутизмом : монографія. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, вид-во Хортицької національної академії, 2017. 444 с.

Chawarska K., Paul R., Klin A., Hannigen S., Dichtel L. E., Volkmar F. Parental recognition of developmental problems in toddlers with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 2007. 37. P. 62–72.

Dahlgren S. O., Gillberg C. Symptoms in the first two years of life: A preliminary population study of infantile autism. European Archives of Psychiatric and Neurological Science, 1986. 283. P. 169–174

Lord C., Schulman C., DiLavore P. Regression and word loss in autistic spectrum disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 2004. 45. P. 936–955.

Osadchyi V., Varina H., Osadcha K., Prokofieva O., Kovalova O., Kiv A. Features of implementation of modern AR technologies in the process of psychological and pedagogical support of children with autism spectrum disorders. CEUR, 2020. Vol- 2731. P. 263-282.

Tager-Flusberg H., Joseph R. M. Identifying neurocognitive phenotypes in autism. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, Series B: Biological Sciences, 2003. 358. P. 303–314.

Wetherby A. M. Understanding and measuring social communication in children with autism spectrum disorders. Social and communication development in autism spectrum disorders. New York: The Guildford Press. 2006. P. 3-34.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-10

Як цитувати

Varina, H. B., & Kovalova, O. V. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ ДОПОМІЖНОЇ ТА АЛЬТЕРНАТИВНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В ПСИХОЛОГІЧНОМУ СУПРОВОДІ ДІТЕЙ З РОЗЛАДОМ АУТИЧНОГО СПЕКТРУ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (4), 33-38. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.4.7