ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СТАВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ ДО ОНЛАЙН-ОСВІТИ В УМОВАХ КРИЗИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.2.16Ключові слова:
освіта, онлайн-формат, офлайн-формат, майбутні психологи, пандемія COVID-19.Анотація
У статті презентовані результати теоретико-емпіричного вивчення проблеми ставлення майбутніх психологів до оволодіння знаннями у закладах вищої освіти у період пандемії COVID-19 та війни в Україні. Акцентовано увагу на тому, що однією з вимог до організації дистанційного навчання для майбутніх психологів є забезпечення психологічної комфортності освітнього середовища та можливість реалізації студентоцентрованого підходу в онлайн просторі. Проведене дослідження засвідчило відсутність суттєвих змін у процесі ставлення сучасних студентів до зміни формату освіти з офлайн у онлайн. Інтернет простір настільки глибоко імплементувався у життя сучасної особистості, що зміна формату отримання знань практично не позначилась на їхньому сприйнятті реалізації освітнього процесу. Переважна більшість респондентів відмітили зручність онлайн формату освіти і висловили бажання продовжити його використання у подальшому. Авторами проаналізовані основні труднощі, з якими зіткнулися студенти у процесі дистанційного навчання. До таких труднощів майбутні психологи віднесли технічні проблеми інтернет-мережі, недосконале володіння інтерактивними формами роботи, низький рівень технічної компетентності чи втручання у освітній процес рідних, що перебували вдома. Авторами наголошено, що в сучасному інформаційному діджиталізованому суспільстві майбутні психологи мають володіти інформаційно- комунікаційними компетентностями, володіти цифровою грамотністю і правилами інформаційної безпеки. Відповідно, активізація процесу комунікації та інтерактивної взаємодії в онлайн середовищі сприяють розвитку hard skills у майбутніх фахівців. Результати дослідження дозволили визначити змістові характеристики ставлення студентів до оналайн навчання, проаналізувати складнощі, з якими стикаються майбутні фахівців. Відповідні результати можуть враховуватися в процесі проєктування та модернізації освітнього віртуального середовища.
Посилання
Дистанційне навчання: психологічні засади: монографія / [М.Л. Смульсон, Ю.І. Машбиць, М.І. Жалдак та ін.]; за ред. М.Л. Смульсон. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. 240 с.
Крупник І.Р, Бабатіна С.І., Крупник Г.А. Особливості ставлення здобувачів вищої освіти до дистанційного навчання. Інформаційні технології і засоби навчання, 2022, Том 91, № 5. С. 98–112.
Elmer T., Mepham K., Stadtfeld C. Students under lockdown: Comparisons of students’ social networks and mental health before and during the COVID-19 crisis in Switzerland. Plos one. 2020. 15(7).
Iglesias – Pradas S., Hernandez – Garcia A., Chaparro – Pelaez J., Prieto J.L. Emergency remote teaching and students & rsquo; academic performance in higher education during the COVID-19 pandemic: A case study. Computers in human behaviour. 2020.
Varina H., Osadcha K., Shevchenko S., Voloshyna V. Developing professional stability of future socionomic specialists using cloud technologies in blended learning.CEUR Workshop ProceedingsVolume 3482, Pages 148 – 1682023. 7th International Workshop on Professional Retraining and Life-Long Learning using ICT: Person-Oriented Approach, 3L-Person. 2022.
Voloshyna V.V. Psychological technologies of professional training of future psychologists: monograph. Vinnytsia, Niland-LTD. 2015.