ПРОВЕДЕННЯ ГРУПОВОЇ РОБОТИ З СІМ’ЯМИ, ЯКІ ПЕРЕБУВАЮТЬ В СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.5.2Ключові слова:
групова робота; соціальна-психологічна допомога: складні життєві обставини; групи взаємопідтримки для батьків; сімейні уявлення.Анотація
Стаття присвячена дослідженню можливостей використання методу групової роботи з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах. Автор аналізує основні форми роботи та групові заходи, що реалізуються переважно у державних центрах соціальних служб з даною категорією клієнтів та зосереджує увагу на тому, яких цілей має досягати групова робота для різних типів сімей. Зазначається, що провідним завданням залучення сімей до групової роботи є створення умов для покращення їхньої внутрішньосімейної взаємодії, створення додаткового джерела для підвищення власного батьківського потенціалу та покращення сімейного побуту. У статті розкриваються напрямки групової роботи з трьома основними категоріями сімей: прийомними сім’ями, сім’ями, які мають труднощі у виконанні батьківських обов’язків, та сім’ями, які виховують дітей з інвалідністю. Кожен з типів сімей може долучатися до груп різноманітного спрямування для того, щоб покращити соціальну ситуацію в родині: прийомні сім’ї мають працювати на підвищення батьківської компетентності та вчитися встановлювати довірливі стосунки з прийомними дітьми, у роботі з сім’ями, які ухиляються від виконання батьківських обов’язків потрібно працювати над підвищенням батьківського потенціалу, формувати усвідомлене ставлення до батьківства, у сім’ях, які виховують дитину з інвалідністю можна працювати на розвиток сімейних уявлень, зміну ставлення до інвалідності та хвороби дитини. У статті зазначено, що будь-яка групова робота, яка проводиться з сім’ями, має працювати на створення довірливо та безпечного середовища, у якому учасники можуть отримати позитивний досвід взаємодії, корисну інформацію по різним темами, позитивний приклад вирішення проблем, та, в перспективі створити мережу підтримки з іншими сім’ями та фахівцями для ефективного вирішення проблем.
Посилання
Rogers N., Tudor K., Tudor L. E., Keemar K. Person-centered expressive arts therapy: A theoretical encounter. Person- Centered & Experiential Psychotherapies. 2012. 11:1, P. 31-47. DOI: 10.1080/14779757.2012.656407
Допомога людям з інвалідністю. Мережа центр соціальних служб м. Києва : веб-сайт. URL: http://ssm.kiev.ua/% D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B3%D0%B0-%D0%BB%D1%8E%D0%B4%D1%8F%D0%BC- %D0%B7-%D1%96%D0%BD%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8E/ (дата звернення: 23.12.2022)
Запрацювала нова програма з підготовки прийомних батьків, опікунів, батьків-вихователів, усиновлювачів, патронатних вихователів в Україні. Урядовий портал : веб-сайт. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/zapratsiuvala-nova-prohramaz- pidhotovky-pryiomnykh-batkiv-opikuniv-batkiv-vykhovateliv-usynovliuvachiv-patronatnykh-vykhovateliv-v-ukraini (дата звернення: 24.12.2022).
Лях, Т., Лехолетова, М., Петрович, В., Спіріна, Т. Соціально-педагогічна робота з батьками щодо підтримки ними дітей у період війни. Ввічливість. Humanitas. 2022. Вип. 2. С. 24–30. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.2.3
Ніколаєв Л. О., Руденко О. В. Ейдеміллєр В. О. Специфіка переживання ситуації розлучення подружжям та її корекція методом груп взаємопідтримки. Вісник Національного університету оборони України. 2022. Вип. №5 (69). С. 116-125. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-69-5-116-125
Петрочко Ж. В., Пєтушкова Л. А. Нова програма підготовки сімей до догляду та виховання влаштованих/усиновлених дітей. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Випуск 2 (49). С. 160-164. DOI: 10.24144/2524-0609.2021.49.160-164.
Пономаренко Л. І. Досвід функціонування груп взаємопідтримки у сфері розвитку педагогічної компетентності батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу. Науковий вісник Донбасу (педагогічні науки). 2013. №1 (21).
Про соціальні послуги : Закон України від 17 січня 2019 № 2671-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text (дата звернення: 19.12.2022).
Програма навчання для прийомних батьків та батьків-вихователів з метою підвищення їх виховного потенціалу : Наказ Мінсім'ямолодьспорту від 14 січня 2011 №79 / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ va079736-11#Text (дата звернення: 23.12.2022).
Програма підготовки кандидатів у прийомні батьки та батьки-вихователі до виховання дітей з інвалідністю. / Г. Я. Пілягіна та ін. Київ : Представництво Благодійної організації «Надія і житло для дітей» в Україні. 2011. 219 с.
Створення та організація роботи груп взаємопідтримки для батьків-вихователів і прийомних батьків. / Г. Я. Пілягіна та ін. Київ, 2010. 74 с.
Тичина К. О. Тренінг гармонізації батківсько-дитячих стосунків у сім’ях, що виховують дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення. Корекційна педагогіка. Вісник Української асоціації корекційних педагогів. 2018. Вип. №1. С. 16-23.
Усвідомлене батьківство як умова повноцінного розвитку дитини та підвищення виховного потенціалу громади : Методичні рекомендації до тренінгу. / Упоряд.: І. В. Братусь та ін. / За заг. педак. Г. М. Ліактіонової. Київ : Науковий світ, 2004. 86 с.
Химко М. Б., Андрейко Б. В. Психотерапевтична робота з батьками дітей з особливими потребами та робота з проблемною поведінкою. Психологічний часопис: Науково-практичний журнал Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. 2016. №. 2(4). С. 31-43.