PROVIDING GROUP WORK WITH FAMILIES WHO ARE UNDER DIFFICULT LIFE CIRCUMSTANCES
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.5.2Keywords:
group work; social and psychological support; difficult life circumstances; encounter groups for parental potential; family representations.Abstract
The article is dedicated to the investigation of the group method in the work with families, who are under difficult life circumstances. The author describes the main directions of group work that are used in Ukraine nowadays, mainly focusing on work and directions that are provided by state social services. The article describes different types of group work, which can be used in work such as training, support or encounter groups, lections, art classes, etc. Two main topics discussed in the article are: how different types of group work can be used in working with clients, what purposes must be reached during this work, and what is the difference between different types of families and their behavior. The article also emphasizes the specifics of participant behavior, such as low motivation, refusals to work, and conflict behavior. There is a discussion of the difference in the topic of group work for different types of families. Encounter groups are obligatory for foster families, because they must raise their parental policy and improve their educational skills. For families, who have problems with the fulfillment of paternal duties, it is highly desirable to attend a group aimed at forming the skills of conscious parenting, which will help to form appropriate lessons for the organization of family life. For families, raising children with disabilities, group work can be used to develop family representations and, accordingly, change attitudes toward the child's disability and illness. It is emphasized that any group work is aimed at creating a support network between families, setting a positive example, promoting the creation of trusting relationships with professionals who provide social and psychological assistance, and improving the life situation of participants.
References
Rogers N., Tudor K., Tudor L. E., Keemar K. Person-centered expressive arts therapy: A theoretical encounter. Person- Centered & Experiential Psychotherapies. 2012. 11:1, P. 31-47. DOI: 10.1080/14779757.2012.656407
Допомога людям з інвалідністю. Мережа центр соціальних служб м. Києва : веб-сайт. URL: http://ssm.kiev.ua/% D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B3%D0%B0-%D0%BB%D1%8E%D0%B4%D1%8F%D0%BC- %D0%B7-%D1%96%D0%BD%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8E/ (дата звернення: 23.12.2022)
Запрацювала нова програма з підготовки прийомних батьків, опікунів, батьків-вихователів, усиновлювачів, патронатних вихователів в Україні. Урядовий портал : веб-сайт. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/zapratsiuvala-nova-prohramaz- pidhotovky-pryiomnykh-batkiv-opikuniv-batkiv-vykhovateliv-usynovliuvachiv-patronatnykh-vykhovateliv-v-ukraini (дата звернення: 24.12.2022).
Лях, Т., Лехолетова, М., Петрович, В., Спіріна, Т. Соціально-педагогічна робота з батьками щодо підтримки ними дітей у період війни. Ввічливість. Humanitas. 2022. Вип. 2. С. 24–30. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.2.3
Ніколаєв Л. О., Руденко О. В. Ейдеміллєр В. О. Специфіка переживання ситуації розлучення подружжям та її корекція методом груп взаємопідтримки. Вісник Національного університету оборони України. 2022. Вип. №5 (69). С. 116-125. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-69-5-116-125
Петрочко Ж. В., Пєтушкова Л. А. Нова програма підготовки сімей до догляду та виховання влаштованих/усиновлених дітей. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Випуск 2 (49). С. 160-164. DOI: 10.24144/2524-0609.2021.49.160-164.
Пономаренко Л. І. Досвід функціонування груп взаємопідтримки у сфері розвитку педагогічної компетентності батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу. Науковий вісник Донбасу (педагогічні науки). 2013. №1 (21).
Про соціальні послуги : Закон України від 17 січня 2019 № 2671-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text (дата звернення: 19.12.2022).
Програма навчання для прийомних батьків та батьків-вихователів з метою підвищення їх виховного потенціалу : Наказ Мінсім'ямолодьспорту від 14 січня 2011 №79 / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ va079736-11#Text (дата звернення: 23.12.2022).
Програма підготовки кандидатів у прийомні батьки та батьки-вихователі до виховання дітей з інвалідністю. / Г. Я. Пілягіна та ін. Київ : Представництво Благодійної організації «Надія і житло для дітей» в Україні. 2011. 219 с.
Створення та організація роботи груп взаємопідтримки для батьків-вихователів і прийомних батьків. / Г. Я. Пілягіна та ін. Київ, 2010. 74 с.
Тичина К. О. Тренінг гармонізації батківсько-дитячих стосунків у сім’ях, що виховують дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення. Корекційна педагогіка. Вісник Української асоціації корекційних педагогів. 2018. Вип. №1. С. 16-23.
Усвідомлене батьківство як умова повноцінного розвитку дитини та підвищення виховного потенціалу громади : Методичні рекомендації до тренінгу. / Упоряд.: І. В. Братусь та ін. / За заг. педак. Г. М. Ліактіонової. Київ : Науковий світ, 2004. 86 с.
Химко М. Б., Андрейко Б. В. Психотерапевтична робота з батьками дітей з особливими потребами та робота з проблемною поведінкою. Психологічний часопис: Науково-практичний журнал Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. 2016. №. 2(4). С. 31-43.