ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСОБИ ГАРМОНІЗАЦІЇ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО СТАНУ ТА РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ВИЩОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • С. П. Яланська

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.5.8

Ключові слова:

креативність, творчість, гармонізація психоемоційного стану, вища школа, учасники освітнього процесу, освітній процес, вправи з розвитку креативності.

Анотація

Вища школа на сьогодні має забезпечувати різнобічний розвиток, психологічну підтримку кожного учасника освітнього процесу. Адже в умовах воєнних дій надзвичайно важливо, щоб кожен студент відчував себе у безпеці, розумів, що є колектив, який підтримає, зрозуміє, надихне на нові ідеї, сприятиме їх реалізації. Метою статті є логіко- психологічний аналіз проблематики сучасної вищої школи, емпіричне дослідження ефективності психолого-педагогічних засобів для розвитку креативності, гармонізації психоемоційного стану особистості в умовах закладу вищої освіти. На основі теоретичного аналізу визначено, що значну роль для розуміння ефективності психолого-педагогічних засобів, психологічних умов у вищій школі відіграють дослідження Максименка С.Д., Моляка В.О., Дригус М.Т, Шандрука С., Білої І., Подоляк Л.Г., Юрченка В.І., О. І. Власової, В. А. Семиченко, та ін. За результатами опитування студентів спеціальності 053 «Психологія», 012 «Дошкільна освіта» (1 та 2 курсів), 122 «Комп’ютерні науки» (4 курс) Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» з’ясовано, що на питання «Які психолого-педагогічні засоби є найбільш ефективними для гармонізації психоемоційного стану, розвитку креативності особистості?» 84,0% зазначили – арт-практики, зокрема, вправи з метафоричними асоціативними зображеннями; 83,0% – вправи з малюнкової терапії; 75,0% – вправи-сенкани; 68,0% – вправи, що потребують командної творчої роботи. Такі вправи студенти виконують під час вивчення дисциплін «Психологія вищої школи», «Психологія творчості», «Загальна психологія», «Психологія». Також вправи з гармонізації психоемоційного стану особистості, розвитку креативності особистості системно виконуються під час засідань психологічної студії «Шлях до успіху».

Посилання

Біла І. М. Аналогія як засіб розвитку творчої діяльності. Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Київ,. Т. IV, р. З. 2002.

Дригус М.Т. Проблема особистісної ефективності у контексті наукової спадщини ГС Костюка // Проблеми сучасної психології, 2016.

Максименко С.Д., Яланська С. П. Генетико-креативний підхід: діяльнісне опосередкування особистісного розвитку: монографія. Київ: «Видавництво Людмила», 2021. 513 с.

Моляко В. О. Психологічна проблема творчого потенціалу // Актуальні проблеми психології: Проблеми психо- логії творчості та обдарованості: Збірник наукових праць / За ред. В.О. Моляко. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. Т. 12. Вип. 2. С. 6–12.

Психологія вищої школи : підручник / О. І. Власова, В. А. Семиченко, С.Ю. Пащенко, Я. Г. Невідома / за ред. О. І. Власової. К. : ВПЦ «Київський університет», 2015. 405 с.

Стандарт вищої освіти України із галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки, спеціальності 053 «Психологія». Затверджено та введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 24.04.2019 р. № 565.

Шандрук, С. К. Психологія професійних творчих здібностей: монографія. Тернопіль : ТНЕУ, 2015. 358 с.

Яланська С.П. Психологія творчості: навч. посіб. 2-ге вид. випр., допов. Полтава, ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2018. 180 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-25

Як цитувати

Яланська, С. П. (2022). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСОБИ ГАРМОНІЗАЦІЇ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО СТАНУ ТА РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ВИЩОЇ ШКОЛИ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (5), 44-48. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.5.8