ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЕМПАТІЇ В МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Автор(и)

  • М. І. Заміщак

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.1.12

Ключові слова:

емпатія, соціально-психологічний механізм, майбутній педагог, соціально-психологічна компетентність, особистісне зростання

Анотація

Аналізуються психологічні особливості формування емпатії як соціально-психологічного механізму у майбутніх педагогів. Представлено основні особистісні чинники, що впливають на емпатійність особистості. Тому емпатійна спрямованість повинна спеціально формуватися у майбутнього педагога. Розвиток педагогічної емпатії на особистісному рівні передбачає елементи самоактуалізації, самореалізації, самовдосконалення, самопроектування, тобто займатися самовихованням. Навчання у закладі вищої освіти має сприяти особистісному зростанню майбутнього педагога. Підкреслено, що формування емпатійності у майбутнього педагога вимагає оптимізації освітнього процесу в закладі вищої освіти, розробляти нові технології навчання, розвитку, виховання, у яких би конструктивно реалізовувались суб’єкт-суб`єктні взаємостосунки між викладачами та майбутніми педагогами як суб’єктами освітнього процесу. Представлені результати емпіричного дослідження з розвитку емпатійних здібностей у майбутніх педагогів, які дають відповідні узагальнення для висновку. А саме, що майбутнім педагогам не вистачає співчуття та співпереживання стосовно своїх одногрупників та інших особистостей, вони не мають достатнього життєвого досвіду для встановлення позитивних міжособистісних стосунків, а також терпіння, виваженості, второпності, аби вислухати, зрозуміти свого співрозмовника, поставити себе на місце іншого і реалізувати йому допомогу, якщо є така потреба, у проблемній ситуації. З’ясовано, що розвиток емпатії як соціально-психологічного механізму у майбутніх педагогів реалізується під час виконання певних завдань, тренінгових вправ, з особливостями якої майбутній педагог ознайомлюється на практичних заняттях в процесі навчання у закладі вищої освіти. Констатується, що майбутній педагог навчиться адекватно формулювати цілі, завдання, виявляти та розв’язувати педагогічні задачі, оцінювати, вирішувати колізії, проблемні ситуації, приймати нестандартні рішення та мати відповідальність за них, генерувати оригінальні ідеї, бути готовим до інновацій.

Посилання

Боришевський М.Й. Психологічні механізми розвитку особистості// Педагогіка і психологія. №3(12).1996. С. 26–33.

Долинська Л. В., Темрук О.В Професійно-педагогічна спрямованість особистості майбутнього вчителя як показник рівня сформованості його особистісної зрілості / Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. К., 2005. № 7 (31). С. 207–212.

Журавльова Л.П. Психологія емпатії: монографія. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім.І.Франка, 2007. 328 с.

Заболоцька С.І., Кулик В.Б. Формування відповідального ставлення до професійної ролі майбутніх педагогів. Теорія і практика сучасної психології: зб.наук.пр./ Класич. приват. ун-т. Запоріжжя, 2019. №6, т. 2. С. 50–53.

Завацька Н. Є. Теоретико-методологічні аспекти розробки проблематики соціально-психологічної компетентності особистості в процесі її реадаптації. Теоретичні і прикладні проблеми психології: зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. № 1 (36). Сєвєродонецьк: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2015. С. 5–12.

Заміщак М.І. Показники ефективності психологічного супроводу особистісного розвитку майбутнього педагога. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації»: Зб. наук. праць. Переяслав – Хмельницький, 2019. Вип. 45. С. 259–261.

Заміщак М.І. Актуалізація та реалізація соціально-психологічних механізмів у процесі психологічної підготовки майбутніх педагогів. Методологічні, теоретичні та практичні проблеми психологічної науки. Матеріали ІІ Міжнародної, наукової інтернет-конференції. Дрогобич, 2020. С. 69–73.

Коган І.М. Емпатія і особливості її розвитку у дітей молодшого шкільного віку: автореферат канд. дис.з психол. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2005. 18 с.

Максимець С.М. Вплив емпатійності на соціальну адаптацію майбутніх вчителів : автореф. канд. психол. наук. Одеса, 2000. 18 с.

Савчин М.В. Теоретико-методологічні засади створення та реалізації програми особистісно-професійного розвитку майбутнього педагога. Особистісно – професійний розвиток майбутнього педагога: монографія / За ред.проф. М.В. Савчина. Дрогобич: ВВДДПУ ім. І.Франка, 2014. С. 9–18.

Чуйко О. В. Особистісне становлення суб’єктів професійної діяльності у соціономічних професіях: Монографія. К.: АДЕФ-Україна, 2018. 280 с.

Швалб Ю. М. Психологічні аспекти компетентнісного підходу в освіті. Вища школа. 2010. № 1. С. 31–36.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-23

Як цитувати

Заміщак, М. І. (2023). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЕМПАТІЇ В МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (1), 62-66. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.1.12