PSYCHOLOGICAL PECULIARITIES OF THE FORMATION OF EMPATH IN THE FUTURE PEDAGOGIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.1.12Keywords:
empathy, social and psychological mechanism, future teacher, social and psychological competence, special growthAbstract
The psychological features of the formation of empathy as a socio-psychological mechanism in future teachers are analyzed. The essence and content of the mentioned phenomenon, as the socio-psychological competence of the future teacher, are explained. The main personal factors affecting the empathy of the individual are presented. Therefore, empathic orientation should be specially formed in the future teacher. The development of pedagogical empathy at the personal level involves elements of self-actualization, self-realization, self-improvement, self-projection, that is, engaging in self-education. Learn at the mortgage of the future teacher. It is encouraged that the formation of empathy in the future teacher will help optimize the lighting process in the foundation of the highest education, develop new technologies for learning, developing, shaping, for those who were constructively implemented subject-subject in zaemostosunki between vikladachami and future teachers as subjects of the illuminating process . The results of an empirical study on the development of empathic traits in future teachers are presented, as a way to give an important clue for the visnovka. And the very thing that the future teachers do not feel that feeling of one hundred percent of their classmates and other special features, the stink cannot be enough life proof for the establishment of positive interpersonal attitudes, as well as patience, vitality, haste, abi listen, understand your mind, put yourself in the middle of another and implement it to help, even if it is necessary, in a problem situation. It is clear that the development of empathy as a social and psychological mechanism among the future teachers is realized during the first hour of the performance of the singing tasks, training rights, with the peculiarities of what the future teacher is aware of in practical activities in the process of learning at the mortgage Oh, enlighten. Annotation. It is stated that the future teacher should learn to adequately formulate the goals, tasks, reveal and solve pedagogical tasks, assess, resolve the consequences, problem situations, take non-standard solutions and solve them for them, generate original ideas, but prepare to innovate.
References
Боришевський М.Й. Психологічні механізми розвитку особистості// Педагогіка і психологія. №3(12).1996. С. 26–33.
Долинська Л. В., Темрук О.В Професійно-педагогічна спрямованість особистості майбутнього вчителя як показник рівня сформованості його особистісної зрілості / Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. К., 2005. № 7 (31). С. 207–212.
Журавльова Л.П. Психологія емпатії: монографія. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім.І.Франка, 2007. 328 с.
Заболоцька С.І., Кулик В.Б. Формування відповідального ставлення до професійної ролі майбутніх педагогів. Теорія і практика сучасної психології: зб.наук.пр./ Класич. приват. ун-т. Запоріжжя, 2019. №6, т. 2. С. 50–53.
Завацька Н. Є. Теоретико-методологічні аспекти розробки проблематики соціально-психологічної компетентності особистості в процесі її реадаптації. Теоретичні і прикладні проблеми психології: зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. № 1 (36). Сєвєродонецьк: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2015. С. 5–12.
Заміщак М.І. Показники ефективності психологічного супроводу особистісного розвитку майбутнього педагога. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації»: Зб. наук. праць. Переяслав – Хмельницький, 2019. Вип. 45. С. 259–261.
Заміщак М.І. Актуалізація та реалізація соціально-психологічних механізмів у процесі психологічної підготовки майбутніх педагогів. Методологічні, теоретичні та практичні проблеми психологічної науки. Матеріали ІІ Міжнародної, наукової інтернет-конференції. Дрогобич, 2020. С. 69–73.
Коган І.М. Емпатія і особливості її розвитку у дітей молодшого шкільного віку: автореферат канд. дис.з психол. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2005. 18 с.
Максимець С.М. Вплив емпатійності на соціальну адаптацію майбутніх вчителів : автореф. канд. психол. наук. Одеса, 2000. 18 с.
Савчин М.В. Теоретико-методологічні засади створення та реалізації програми особистісно-професійного розвитку майбутнього педагога. Особистісно – професійний розвиток майбутнього педагога: монографія / За ред.проф. М.В. Савчина. Дрогобич: ВВДДПУ ім. І.Франка, 2014. С. 9–18.
Чуйко О. В. Особистісне становлення суб’єктів професійної діяльності у соціономічних професіях: Монографія. К.: АДЕФ-Україна, 2018. 280 с.
Швалб Ю. М. Психологічні аспекти компетентнісного підходу в освіті. Вища школа. 2010. № 1. С. 31–36.