ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЙНОЇ СФЕРИ СТУДЕНТІВ ІЗ РІЗНИМ СТАВЛЕННЯМ ДО ВЛАСНОГО ЗДОРОВ’Я

Автор(и)

  • Н. І. Пилявець

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.8

Ключові слова:

самозбереження, самозбережувальна поведінка, здоровий спосіб життя, мотивація, самоефективність

Анотація

В статті представлено аналіз стану здоров’я населення нашої країни та причини, які на нього впливають, обґрунтовано актуальність роботи психологів і педагогів в напрямку формування у студентської молоді самозбережувальної поведінки. Визначено основні аспекти дослідження самозбережувальної поведінки в психології. Найважливішими з них є: визначення понять «самозбереження» та «самозбережувальна поведінка», визначення ролі особистості як суб’єкта самозбереження та стратегії самозбережувальної поведінки, чинники які впливають на формування здоров’язбережувальної та самозбережувальної поведінки. Метою статті визначено теоретико-експериментальне вивчення особливостей мотиваційної сфери студентів з різним ставленням до власного здоров’я. Аналіз результатів експериментальної частини дослідження говорить про те, що серед опитаних переважає середній рівень ставлення до власного здоров’я, через часте порушення режиму харчування, недотримання режиму дня і відпочинку, зловживання шкідливими звичками. Але крайніх значень (вкрай зневажливого ставлення до здоров’я) не зазначив ніхто з опитаних. Визначено взаємозв’язок рівня ставлення до здоров’я з мотивацією до матеріального задоволення, мотивацією самоконструювання та мотивацією до досягнення успіху. Узагальнення результатів теоретичних пошуків та здійсненого експериментального дослідження особливостей мотиваційної сфери студентів, дало можливість ще раз підкреслити те, що прийняття рішення про дотримання здорового способу життя є індивідуальним процесом, і кожна людина може мати власні мотивації та причини для такого вибору, а також визначити основні мотиваційні фактори, що спонукають до самозбереження, та ті мотиваційні стимули, які можуть використовувати психологи і педагоги в роботі зі студентами в напрямку формування самозбережувальної поведінки.

Посилання

Антонова З., Худяков, В. Самозбереження здоров’я як предмет наукових досліджень. Перспективи та інновації науки, 2023. № 10(28).

Віговська О. О. Самореалізація як ознака конструктивного самозбереження особистості. Збірник наукових праць» Проблеми сучасної психології», 2014.

Вірна Ж. П. Психологічні координати конструктивного самозбереження особистості. Наук. вісник Микол. нац. ун-ту ім. ВО Сухомлинського. Психологічні науки, 2017. С. 35–40.

Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : кол. моногр. / МОН України, Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди ; за заг. ред. проф. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ, 2017. 488 с.

Зуб О., Таймасов Ю., Турчинов А., Алфімова Л. Формування самозбережувальної поведінки майбутніх офіцерів в процесі професійної підготовки. Молодь і ринок, 2019, 10(177).

Карамушка, Л. М., Дзюба, Т. М. (2019). Феномен» здоров’я» як актуальний напрям досліджень в організаційній психології. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2019. № 1(16), 22–33.

Кобилянський, О. В., Заюков, І. В. (2016). Педагогічні та соціально-економічні аспекти самозбереження здоров’я зайнятого населення України. Педагогіка безпеки. 2016.

Коцан І. Я., Ложкін Г. В., Мушкевич М. І. Психологія здоров’я людини. 2011. Луцьк : Вежа, 2011. 427 с.

Максименко С. Д., Руденко Я. В., Кушнєрьова А. М., Невмержицький В. М. (2021). Психічне здоров’я особистості : підручник для вищих навчальних закладів. Київ : «Видавництво Людмила», 2021. 438 с.

Потапчук Є., Казмірчук Д. Модель поведінки людини як суб’єкта самозбереження. Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві: збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції (22 жовтня 2021 р.). Львів : ЛьвДУВС, 2021. С. 263–265.

Потапчук Є., Потапчук Н. Роль особистості як суб’єкта самозбереження в екстремальних та кризових ситуаціях. Причорноморські психологічні студії. 2017. С. 68–72.

Потапчук Є. М., Пилявець Н. І. Самозбережувальна поведінка особистості як психологічний феномен. Науковий журнал «Габітус» Причорноморського наук Причорноморського науково-дослідного інституту економіки та інновацій. Вип. 44. 2022.

Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору. Матеріали ХІ-ї Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (Хмельницький, 25-26 листопада 2021 р.) / за ред. проф. О. М. Гомонюк. Хмельницький : Каф. психол. та педагог., 2021. 119 с.

Слободяник В., Сірко Р., Шевелєва Ю. Теоретичний аналіз наукового поняття самозбережувальна поведінка майбутніх фахівців ризиконебезпечних професій. Особистість в екстремальних умовах: матеріали Х Всеукраїнської науково-практичної конференції (21 травня 2021 р., м. Львів). Львів, 2021. С. 54–57.

Теорія та практика формування особистості як суб‘єкта самотворення і самозбереження. Монографія / за ред. О. М. Гомонюк. Хмельницький : ФОП Цюпак А. А., 2021. 460 с.

Титаренко Т. М., Злобіна О. Г., Лєпіхова Л. А. та ін. / за ред. Т. М. Титаренко Як будувати власне майбутнє: життєві завдання особистості. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2021. 512 с.

Янцаловський О. Й., Вольська В. С. Залежність рівня мотивації до самозбереження здоров’я від типу темпераменту. Інноваційні наукові дослідження: теорія, методологія, практика, 2020.

Bandura A., Walters R. H. (1963) Social Learning and Personality Development. https://www.google.com.ua/books/edition/Social_Learning_and_Personality_Developm/VWlHAAAAMAAJ?hl=uk&gbpv=0&bsq=%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%B1%D0%B5%D1%80%D1%82%20%D0%B1%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%83%D1%80%D0%B0%20%D0%BA%D0%BD%D0%B8%D0%B3%D0%B8

Maslow A. H. (1943) A Theory of Human Motivation https://www.academia.edu/23289915/A_THEORY_OF_HUMAN_MOTIVATION_A_Theory_of_Human_Motivation

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-06

Як цитувати

Пилявець, Н. І. (2023). ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЙНОЇ СФЕРИ СТУДЕНТІВ ІЗ РІЗНИМ СТАВЛЕННЯМ ДО ВЛАСНОГО ЗДОРОВ’Я. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (2), 45-48. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.8