FEATURES OF THE MOTIVATION SPHERE OF STUDENTS WITH DIFFERENT ATTITUDES TOWARDS THEIR OWN HEALTH

Authors

  • N. I. Pyliavets

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.8

Keywords:

self-preservation, self-preservation behavior, healthy lifestyle, motivation, self-efficacy

Abstract

The article presents an analysis of the state of health of the population of our country and the reasons that affect it, substantiates the relevance of the work of psychologists and teachers in the direction of the formation of self-preservation behavior in student youth. The main aspects of the study of self-preservation behavior in psychology are defined. The most important of them are: the definition of the concepts of “self-preservation” and “self-preservation behavior”, the definition of the role of the individual as a subject of self-preservation and the strategy of self-preservation behavior, factors that influence the formation of health-preservation and self-preservation behavior. The purpose of the article is to determine the theoretical and experimental study of the peculiarities of the motivational sphere of students with different attitudes towards their own health. The analysis of the results of the experimental part of the study suggests that the average level of attitude towards one’s own health prevails among the respondents, due to frequent violations of the diet, non-compliance with the daily and rest regime, abuse of bad habits. But extreme values (extremely contemptuous attitude towards health) were not mentioned by any of the interviewees. The relationship between the level of attitude towards health and motivation for material satisfaction, motivation for self-development and motivation for achieving success was determined. The generalization of the results of theoretical searches and the carried out experimental study of the peculiarities of the motivational sphere of students made it possible to emphasize once again that making a decision to follow a healthy lifestyle is an individual process, and each person can have his own motivations and reasons for such a choice, as well as to determine the main motivational factors factors encouraging self-preservation, and those motivational stimuli that psychologists and teachers can use in working with students in the direction of forming self-preservation behavior.

References

Антонова З., Худяков, В. Самозбереження здоров’я як предмет наукових досліджень. Перспективи та інновації науки, 2023. № 10(28).

Віговська О. О. Самореалізація як ознака конструктивного самозбереження особистості. Збірник наукових праць» Проблеми сучасної психології», 2014.

Вірна Ж. П. Психологічні координати конструктивного самозбереження особистості. Наук. вісник Микол. нац. ун-ту ім. ВО Сухомлинського. Психологічні науки, 2017. С. 35–40.

Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : кол. моногр. / МОН України, Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди ; за заг. ред. проф. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ, 2017. 488 с.

Зуб О., Таймасов Ю., Турчинов А., Алфімова Л. Формування самозбережувальної поведінки майбутніх офіцерів в процесі професійної підготовки. Молодь і ринок, 2019, 10(177).

Карамушка, Л. М., Дзюба, Т. М. (2019). Феномен» здоров’я» як актуальний напрям досліджень в організаційній психології. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2019. № 1(16), 22–33.

Кобилянський, О. В., Заюков, І. В. (2016). Педагогічні та соціально-економічні аспекти самозбереження здоров’я зайнятого населення України. Педагогіка безпеки. 2016.

Коцан І. Я., Ложкін Г. В., Мушкевич М. І. Психологія здоров’я людини. 2011. Луцьк : Вежа, 2011. 427 с.

Максименко С. Д., Руденко Я. В., Кушнєрьова А. М., Невмержицький В. М. (2021). Психічне здоров’я особистості : підручник для вищих навчальних закладів. Київ : «Видавництво Людмила», 2021. 438 с.

Потапчук Є., Казмірчук Д. Модель поведінки людини як суб’єкта самозбереження. Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві: збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції (22 жовтня 2021 р.). Львів : ЛьвДУВС, 2021. С. 263–265.

Потапчук Є., Потапчук Н. Роль особистості як суб’єкта самозбереження в екстремальних та кризових ситуаціях. Причорноморські психологічні студії. 2017. С. 68–72.

Потапчук Є. М., Пилявець Н. І. Самозбережувальна поведінка особистості як психологічний феномен. Науковий журнал «Габітус» Причорноморського наук Причорноморського науково-дослідного інституту економіки та інновацій. Вип. 44. 2022.

Професійний розвиток та становлення особистості сучасного фахівця в умовах освітнього простору. Матеріали ХІ-ї Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (Хмельницький, 25-26 листопада 2021 р.) / за ред. проф. О. М. Гомонюк. Хмельницький : Каф. психол. та педагог., 2021. 119 с.

Слободяник В., Сірко Р., Шевелєва Ю. Теоретичний аналіз наукового поняття самозбережувальна поведінка майбутніх фахівців ризиконебезпечних професій. Особистість в екстремальних умовах: матеріали Х Всеукраїнської науково-практичної конференції (21 травня 2021 р., м. Львів). Львів, 2021. С. 54–57.

Теорія та практика формування особистості як суб‘єкта самотворення і самозбереження. Монографія / за ред. О. М. Гомонюк. Хмельницький : ФОП Цюпак А. А., 2021. 460 с.

Титаренко Т. М., Злобіна О. Г., Лєпіхова Л. А. та ін. / за ред. Т. М. Титаренко Як будувати власне майбутнє: життєві завдання особистості. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2021. 512 с.

Янцаловський О. Й., Вольська В. С. Залежність рівня мотивації до самозбереження здоров’я від типу темпераменту. Інноваційні наукові дослідження: теорія, методологія, практика, 2020.

Bandura A., Walters R. H. (1963) Social Learning and Personality Development. https://www.google.com.ua/books/edition/Social_Learning_and_Personality_Developm/VWlHAAAAMAAJ?hl=uk&gbpv=0&bsq=%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%B1%D0%B5%D1%80%D1%82%20%D0%B1%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%83%D1%80%D0%B0%20%D0%BA%D0%BD%D0%B8%D0%B3%D0%B8

Maslow A. H. (1943) A Theory of Human Motivation https://www.academia.edu/23289915/A_THEORY_OF_HUMAN_MOTIVATION_A_Theory_of_Human_Motivation

Published

2023-09-06

How to Cite

Пилявець, Н. І. (2023). FEATURES OF THE MOTIVATION SPHERE OF STUDENTS WITH DIFFERENT ATTITUDES TOWARDS THEIR OWN HEALTH. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (2), 45-48. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.8