ЗВ’ЯЗОК МІЖ СОЦІАЛЬНИМ ІНТЕЛЕКТОМ І СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЮ АДАПТАЦІЄЮ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.9Ключові слова:
соціально-психологічна адаптація, адаптивність, дезадаптивність, соціальний інтелект, здатність, здобувач вищої освітиАнотація
В статті розкрито результати емпіричного вивчення зв’язку соціального інтелекту із соціально-психологічною адаптацією здобувачів вищої освіти. В дослідженні застосовано: теоретичний аналіз, тест соціального інтелекту (Дж. Гілфорд, М. О’Саллівен), опитувальник соціально-психологічної адаптації (К. Роджерс, Р. Даймонд), коефіцієнт кореляції Пірсона. В емпіричному дослідженні взяло участь 240 здобувачів вищої освіти. Подано визначення соціального інтелекту як складного інтегрованого комплексу здатностей особистості (розуміти й аналізувати прояви поведінки та вербальної й невербальної поведінкової експресії інших людей; виявляти мотиви і наслідки їхньої поведінки у різних ситуаціях; прогнозувати їхню подальшу поведінку), що забезпечує досягнення успіху в соціальних взаємодіях. Соціально-психологічну адаптацію особистості визначено як процес її активного пристосування до умов соціуму. Щодо загального показника соціального інтелекту емпірично виявлено, що майже половина досліджуваних має середній рівень, майже третя частина – нижчий від середнього, майже шістнадцята – вищий від середнього і двадцята – високий. Досліджувані з цими рівнями здатні правильно розуміти мотиви поведінки і прояви невербальної й вербальної поведінкової експресії інших людей і передбачати їхні дії надалі відповідно майже в половині, одній чи трьох четвертих частинах або усіх соціальних взаємодіях. Низького рівня не виявлено. Щодо основних показників соціально-психологічної адаптації встановлено, що майже по дві третіх частини досліджуваних мають середній рівень адаптивності й низький рівень дезадаптивності та майже по одній третій – високий рівень адаптивності і середній рівень дезадаптивності. Низького рівня адаптивності й високого рівня дезадаптивності не визначено. Зв’язок соціального інтелекту з адаптивністю досліджуваних є статистично значущим і прямим, із дезадаптивністю – зворотнім. Встановлений зв’язок підтвердив вплив рівня соціального інтелекту на ефективність соціально-психологічної адаптації здобувачів вищої освіти.
Посилання
Савуляк В. О., Бакун К. О. Вікові особливості взаємозв’язку соціально-психологічної адаптації та розвитку соціального інтелекту (на матеріалі дослідження школярів). Психологія : реальність і перспективи : зб. наук. праць РДГУ. 2018. Вип. 11. С. 129–134.
Dymond R. Adjustment Changes over Therapy Self-sorte. Psychotherapy and Personality Change: Coordinated Research Studies in the Client-Centered Approach / C. R. Rogers, R. F. Dymond, eds. Chicago : University of Chicago Press, 1954. P. 76–84.
Guilford J. P. The Nature of Human Intelligence. New York : McGraw-Hill, 1967. 538 p.
Selye H. Stress without Distress. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 1974. 171 p.
Starynska O., Spivak L., Osmanova A., Revutska O. Social Intelligence as a Factor of Socio-Psychological Adaptation of University Students with Special Educational Needs during Distance Learning due to the COVID-19. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 2023. Vol. 15(1), P. 441–462. https://doi.org/10.18662/rrem/15.1/705