ОСОБЛИВОСТІ САМОРЕГУЛЯЦІЇ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ НА РІЗНИХ КУРСАХ НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • А. О. Шашенкова
  • О. О. Щербакова

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.10

Ключові слова:

саморегуляція, саморегуляція діяльності, вольова саморегуляція, соціально-емоційна саморегуляція, майбутні офіцери, військовий профіль навчання

Анотація

У статті проведено експериментальне дослідження прояву саморегуляції серед курсантів військового профілю на різних курсах навчання. Окреслена специфіка різних видів саморегуляції, а саме: саморегуляція діяльності, вольова й соціо-емоційна саморегуляція. Виокремлені провідні функції саморегуляції для військовослужбовців (регулююча, організуюча, прогностична, стабілізуюча, відновлюючи, фасилітуюча), доведена важливість розвитку означеного конструкту під час навчання у вищій школі, а також перелічені першочергові завдання, через які здійснюється розвиток саморегуляції майбутніх офіцерів. Емпіричне дослідження проводилося за участю курсантів Харківського національного університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба. Вибірка склала 97 курсантів, рівномірно поділених за статтю (залучені 1 й 3 курси спеціальностей «Радіотехніка», «Метрологія та інформаційно-вимірювальні технології»). Використані такі діагностичні інструменти: «Стиль саморегуляції поведінки – ССП-98»; тест-опитувальник вольової саморегуляції; методика визначення вираженості самоконтролю у емоційній сфері, діяльності та поведінці. Використані такі методи математичної статистики: обчислення середнього арифметичного й проведення кореляційного аналізу з використанням U-критерія Манна-Уітні. У ході експериментального дослідження отримані такі узагальнені результати: розглянуті у статті види саморегуляції у майбутніх офіцерів розвинені в цілому на середньому рівні; показники здобувачів освіти старших курсів дещо вищі, ніж у першокурсників, тобто саморегуляція курсантів розвивається під час навчання; вольова саморегуляція, на відміну від інших означених видів саморегуляції, майбутніх офіцерів усіх курсів розвинена на високому рівні, що підтверджує її особливу значимість для військового профілю навчання; вважаємо, що різні види саморегуляції впливають на різні сфери військової підготовки: саморегуляція діяльності – навчальний процес, академічна успішність; вольова саморегуляція – фізична підготовка, фізіологічні показники; соціо-емоційна саморегуляція – комунікація з одногрупниками, викладачами, старшими офіцерами.

Посилання

Галімов Ю. А. Формування вмінь саморегуляції психічних станів у майбутніх військових фахівців. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2011. № 3. С. 181–184.

Емоційна саморегуляція: як керувати емоціями. Енциклопедія пожежної безпеки. URL: https://rt82.ru/uk/the-theory-ofsuppression/emocionalnaya-samoregulyaciya-kak-upravlyat-emociyami/ (дата звернення: 19.06.2023).

Коц О. П. Поняття психологічної саморегуляції в психолого-педагогічній науці. Наукова думка сучасності і майбутнього : XXI всеукр. практ.-пiзнав. iнтернет-конф., м. Дніпро, 28 трав. – 13 черв. 2018 р. Дніпро, 2018. С. 50–56.

Погорільська Н. І., Іванюк М. О. Психологічні ресурси саморегуляції льотного складу повітряних сил. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка. 2012. № 21. С. 155–166.

Помиткіна Л. Теоретико-методологічний аналіз проблеми прийняття рішень у діяльності суб’єкта праці. Вісник Інституту розвитку дитини. Серія : Філософія, педагогіка, психологія. 2007. № 36. С. 140–146.

Сидоренко О. Б. Саморегуляція як механізм психологічної реабілітації військовослужбовців. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка. Том ХІ : Психологія особистості. Психологічна допомога особистості. 2017. № 15. С. 491–502.

Управління соціальним та гуманітарним розвитком : конспект лекцій. Харків : НУЦЗУ, 2017. 124 с.

Фурс О. Й. Особливості розвитку психічної саморегуляції майбутніх магістрів військового управління в процесі їх практичної підготовки : дис. … канд. психол. наук : 19.00.09. Київ, 2021. 300 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-06

Як цитувати

Шашенкова, А. О., & Щербакова, О. О. (2023). ОСОБЛИВОСТІ САМОРЕГУЛЯЦІЇ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ НА РІЗНИХ КУРСАХ НАВЧАННЯ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (2), 54-58. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.10