ФОРМУВАННЯ РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ У СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • О. В. Коновалова
  • С. В. Бикова

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.2

Ключові слова:

когнітивна сфера особистості, мотиваційна готовність до навчання, психологія успішності, саморегуляція, здобувачі освіти, тривожність, умови невизначеності, хронічний стрес

Анотація

У статті охарактеризовано формування резильєнтості у студентської молоді. Визначено, що резильєнтністю є вміння впоратися із складними життєвими обставинами, а також прагнення до швидкого відновлення. Описано вплив рис характеру та темпераменту на розвиток даного явища. Встановлено, що резильєнтність може формуватися та розкрито аспекти її формування. Проаналізовано такі фактори впливу на резильєнтність особистості як рівень оцінки своїх здібностей; комунікативна сфера особи; наявність реалістичних планів; вміння відстояти свої позиції; наявність життєвих цінностей; наявність надій щодо чогось; вміння вирішувати проблеми самостійно. Узагальнено як впливають вміння вирішувати проблеми самостійно та з допомогою інших на життя особистості та її резильєнтність. У роботі висвітлено сутність резильєнтності у здобувачів освіти. Охарактеризовано відповідне дослідження, яке демонструє стан резильєнтності в опитаної молоді. Розкрито вплив задоволеності життям, реалістичності оцінювання навколишньої ситуації, формату навчання та спілкування, когнітивної сфери особистості на вміння вирішувати проблеми самостійно та здійснювати пошук оптимальних шляхів розв’язку. Описано аспекти формування резильєнтності у здобувачів освіти. Визначено заходи, які можуть посприяти формуванню резильєнтності у студентської молоді. Встановлено, що резильєнтність може більш успішно формуватися шляхом організації у закладах фаховох передвищої освіти та вищої освіти проведення відповідних семінарів та психологічних практикумів для молоді, спеціальних психологічних служб, кураторських годин. Особливу увагу у статті приділено співвідношенню рівня резильєнтності та успішності здобувачів освіти. Це дозволило визначити, що молоді люди, які вміють самостійно вирішувати проблеми, знають оптимальні шляхи розв’язку, мають кращі навчальні показники, ніж ті, які не мають сформованих навичок самостійного вирішення проблем. При цьому визначено, що здобувачі освіти із високим рівнем резильєнтності мають кращі показники у міжособистісних стосунках. Одночасно з цим, охарактеризовано резильєнтність у здобувачів освіти 1-х 2, 3 курсів.

Посилання

Ассонов Д. Когнітивні та емоційні компоненти резилієнсу у ветеранів війни з травматичним ураженням головного мозку у віддаленому періоді (психокорекція, прогнозування): дис. філософії: 225 «Медична психологія» (галузь знань 22 «Охорона здоров’я»). Національний медичний університет імені О.О. Богомольця. м. Київ, 2022. 220 с.

Грішин Е. Резилієнтність особистості: Сутність феномену, психодіагностика та засоби розвитку. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. 2021. Вип. 64. С. 62–81.

Гусак Н. Психосоціальна підтримка в умовах надзвичайних ситуацій: підхід резилієнс. Київ: НаУКМА, 2017. 92 с.

Єгорова В. Особливості життєстійкості студентів закладів вищої освіти в умовах дистанційного навчання. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2021. Вип. 15. С. 58–66.

Лазос Г. Резільєнтність: концептуалізація понять, огляд сучасних досліджень. Актуальні проблеми психології. 2018. Вип. 14, С. 26–64.

Лящ О. Емоційний інтелект як засіб розвитку резильєнтності особистості. Вісник Національного університету оборони України. 2023. Вип. 74(4). С. 79–86.

Односталко О. Ресурси стійкості особистості в умовах складних та нетипових ситуацій життя: дис. кандидата психологічних наук: 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології» (галузь знань 053 «Психологія»). Волинський національний університет імені Лесі Українки. м. Луцьк, 2020. 183 с.

Прокоф’єва Л. Аналіз феномену «рєзільєнтність»: вивчення та перспективи. Сучасна психологія: проблеми та перспективи. 2021. Вип. 2. С. 122–127. URL: http://dspace.idgu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1565. (дата звернення: 20.09.2023).

П’янківська Л. Особливості прояву резильєнтності у студентів в умовах воєнного часу. Перспективи та інновації науки. 2023. Вип. 10. С. 623–633.

Савченко О., Калюк О. Методика діагностики когнітивних аспектів суб’єктивного благополуччя особистості. Організаційна психологія. 2022. Вип. 1(25). С. 89–101.

Формування стресотійкості студентів в умовах війни URL: http://psy-visnyk.lnu.lviv.ua › (дата звернення 20.09.23).

Чиханцова О., Гуцол К. Психологічні основи розвитку резильєнтності особистості в період пандемії Сovid-19: практичний посібник. Київ: Національна академія педагогічних наук України, 2022. 128 с.

Якимець О. Побудова резильєнтності учнів та студентів під час навчального процесу. Реалізація освітніх ініціатив в умовах воєнного часу: вітчизняний та зарубіжний досвід. 2022. Вип. 1. С. 17–27.

Як плекати у собі резильєнтність та чому це важливо? URL: https://fizis.net/psyhologichna-gramotnist/iak-plekaty-usobi-rezylientnist-ta-chomu-tse-vazhlyvo/ (дата звернення: 18.09.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-30

Як цитувати

Коновалова, О. В., & Бикова, С. В. (2023). ФОРМУВАННЯ РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ У СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 13-17. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.2