BUILDING RESILIENCE IN YOUTH STUDENTS

Authors

  • O. V. Konovalova
  • S. V. Bykova

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.2

Keywords:

cognitive sphere of personality, motivational readiness for learning, psychology of success, self-regulation, students, anxiety, conditions of uncertainty, chronic stress

Abstract

The article describes the formation of resilience in student youth. It was determined that resilience is the ability to cope with difficult life circumstances, as well as the desire for quick recovery. The influence of character traits and temperament on the development of this phenomenon is described. It was established that resilience can be formed and the aspects of its formation were revealed. Such factors influencing the individual’s resilience as the level of assessment of one’s abilities were analyzed; communicative sphere of the person; availability of realistic plans; the ability to defend one’s positions; presence of vital values; having hopes for something; ability to solve problems independently. It is summarized how the ability to solve problems independently and with the help of others affects the life of an individual and his resilience. The work highlights the essence of resilience in education seekers. The relevant study is characterized, which demonstrates the state of resilience in the surveyed youth. The impact of life satisfaction, realistic assessment of the surrounding situation, the format of learning and communication, the cognitive sphere of the individual on the ability to solve problems independently and search for optimal solutions is revealed. Aspects of building resilience in students of education are described. Measures that can contribute to the formation of resilience among student youth have been identified. It has been established that resilience can be more successfully formed by organizing appropriate seminars and psychological workshops for young people, special psychological services, curatorial hours in vocational and technical education and higher education institutions. The article pays special attention to the correlation between the level of resilience and the success rate of education seekers. This made it possible to determine that young people who are able to solve problems independently, know the optimal solutions, have better educational indicators than those who do not have developed skills of independent problem solving. At the same time, it was determined that students with a high level of resilience have better indicators in interpersonal relationships. At the same time, the resilience of students of the 1st, 2nd, 3rd years of education was characterized.

References

Ассонов Д. Когнітивні та емоційні компоненти резилієнсу у ветеранів війни з травматичним ураженням головного мозку у віддаленому періоді (психокорекція, прогнозування): дис. філософії: 225 «Медична психологія» (галузь знань 22 «Охорона здоров’я»). Національний медичний університет імені О.О. Богомольця. м. Київ, 2022. 220 с.

Грішин Е. Резилієнтність особистості: Сутність феномену, психодіагностика та засоби розвитку. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. 2021. Вип. 64. С. 62–81.

Гусак Н. Психосоціальна підтримка в умовах надзвичайних ситуацій: підхід резилієнс. Київ: НаУКМА, 2017. 92 с.

Єгорова В. Особливості життєстійкості студентів закладів вищої освіти в умовах дистанційного навчання. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2021. Вип. 15. С. 58–66.

Лазос Г. Резільєнтність: концептуалізація понять, огляд сучасних досліджень. Актуальні проблеми психології. 2018. Вип. 14, С. 26–64.

Лящ О. Емоційний інтелект як засіб розвитку резильєнтності особистості. Вісник Національного університету оборони України. 2023. Вип. 74(4). С. 79–86.

Односталко О. Ресурси стійкості особистості в умовах складних та нетипових ситуацій життя: дис. кандидата психологічних наук: 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології» (галузь знань 053 «Психологія»). Волинський національний університет імені Лесі Українки. м. Луцьк, 2020. 183 с.

Прокоф’єва Л. Аналіз феномену «рєзільєнтність»: вивчення та перспективи. Сучасна психологія: проблеми та перспективи. 2021. Вип. 2. С. 122–127. URL: http://dspace.idgu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1565. (дата звернення: 20.09.2023).

П’янківська Л. Особливості прояву резильєнтності у студентів в умовах воєнного часу. Перспективи та інновації науки. 2023. Вип. 10. С. 623–633.

Савченко О., Калюк О. Методика діагностики когнітивних аспектів суб’єктивного благополуччя особистості. Організаційна психологія. 2022. Вип. 1(25). С. 89–101.

Формування стресотійкості студентів в умовах війни URL: http://psy-visnyk.lnu.lviv.ua › (дата звернення 20.09.23).

Чиханцова О., Гуцол К. Психологічні основи розвитку резильєнтності особистості в період пандемії Сovid-19: практичний посібник. Київ: Національна академія педагогічних наук України, 2022. 128 с.

Якимець О. Побудова резильєнтності учнів та студентів під час навчального процесу. Реалізація освітніх ініціатив в умовах воєнного часу: вітчизняний та зарубіжний досвід. 2022. Вип. 1. С. 17–27.

Як плекати у собі резильєнтність та чому це важливо? URL: https://fizis.net/psyhologichna-gramotnist/iak-plekaty-usobi-rezylientnist-ta-chomu-tse-vazhlyvo/ (дата звернення: 18.09.2023).

Published

2023-10-30

How to Cite

Коновалова, О. В., & Бикова, С. В. (2023). BUILDING RESILIENCE IN YOUTH STUDENTS. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (3), 13-17. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.2