ПРОФЕСІЙНА ДЕСТРУКЦІЯ ЯК ПРЕДМЕТ ПСИХОЛОГІЧНОГО АНАЛІЗУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.4.1Ключові слова:
професійна деструкція, види, форми, чинники, умови, діяльність, суб’єкт.Анотація
Стаття присвячена проблемі професійно зумовлених деструкцій. З позиції чотирьохкомпонентної структури особистості розглянуто об’єктивні, суб’єктивні та об’єктивно-суб’єктивні фактори, що ініціюють професійну деструкцію, проаналізовано основні форми їхнього прояву. Виокремлено групи основних детермінант професійних деструкцій, що створюють умови для їх формування. З’ясовано, що за своєю природою професійні деструкції становлять різні види психологічних стрес-факторів, що опосередковують виникнення стрес-синдромів. Багаторічне виконання професійної діяльності супроводжується особистісним та професійним зростанням, задоволеністю працею і підвищенням продуктивності. Закцентувано увагу на тому, що на початкових стадіях професійного становлення неминучими є періоди стабілізації позитивних приростів, але вони мають недовготривалий характер. Обґрунтовано, що процес професійної стагнації може переживатися суб’єктом як психологічний стрес. У разі недостатніх адаптивних можливостей переживання стресу проявляється у стійких стрес-синдромах. До психологічних детермінант професійних деструкцій віднесено використання різних форм психологічного захисту, які не забезпечують душевного благополуччя суб’єкта. Трансформаційні процеси в мотиваційній сфері суб’єкта діяльності породжують вивчену безпорадність. Це звичка жити, не чинячи опору, не беручи відповідальності на себе. Розвитку професійних деструкцій сприяє напруженість праці та її емоційна насиченість. Показано, що для професійної діяльності, наприклад педагогічної, характерні такі прояви деформацій, як: актуалізація акцентуацій характеру, предметно-центрована орієнтація, розвиток ригідності сприймання, догматичність мислення, а також надлишкова самовпевненість. Серед причин професійної деструкції виокремлено: професійне відчуження, яке проявляється в емоційній нестійкості, низькій самооцінці, пасивності. Характерними поведінковими ознаками професійного відчуження є: маргіналізм, замкненість, втрата ідентичності і як наслідок цинізм і перебільшення своїх заслуг і достоїнств. Необхідність мінімізації впливу негативних чинників на професійний розвиток суб’єкта діяльності актуалізує дослідження свідомих та несвідомих механізмів запобігання явищам професійної деструкції.
Посилання
Волянюк Н.Ю., Ложкін Г.В., Колосов А.Б. Предиктори професійної деформації особистості в спорті. Вісник післядипломної освіти. Серія: Соціальні та поведінкові науки. 2020. Випуск 11(40). С. 48–63. URL: https://doi.org/10.32405/2522–9931/2522-9958-2020-11(40)-48-63
Колосов А.Б., Волянюк Н.Ю., Ложкін Г.В. Психологічні детермінанти функціональної неграмотності суб’єкта педагогічної діяльності. Вісник післядипломної освіти. Серія: Соціальні та поведінкові науки. 2019. Випуск 7(36). С. 78–97. URL: https://doi.org/10.32405/2522-9931
Мацегора Я.В. Проблема професійних деструкцій та деформацій працівників правоохоронних органів. Вісник Національного університету оборони України, 2013. № 2 (33). С. 247–252.
Семиченко В.А. Психологічні зміни педагогічних працівників і їх врахування у професійній підготовці і післядипломній освіті. Чорноморський національний університет імені Петра Могили, 2015. С. 17–27. URL: https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/metodser/111/3.pdf
Тогобицька В.Д. Психологічні засади професійних деструкцій працівників МНС. Проблеми екстремальної та кризової психології. 2010. Вип. 8. С. 378–383.
Buonomo I.; Fatigante M.; Fiorilli C. Teachers’ Burnout Profile: Risk and Protective Factors. Bentham Open, 2017. № 10. pp. 190–201. URL: https://doi.org/10.2174/1874350101710010190
Skoryk Y. Prevention of Teachers’ Professional Burnout as a Way to Improve the Quality of Higher Education. American Journal of Educational Research. 2013. 1 (11). pp. 496–504. URL: https://doi.org/10.12691/education-1-11-7
Baltes P. B. The aging mind : Potential and limits. The Gerontologist, 1993. 33. 580–594 pp.
Gross J. J., Carstensen L. L., Pasupathi M., Tsai J., Goetestam-Skorpen C., & Hsu A. Y. C. Emotion and aging: Experience, expression, and control. Psychology & Aging, 2006. 12. 590–599 pp.
Maslow А. H. Toward a psychology of being. 3rd ed. J. Wiley & Sons, 1998 p. 270.
Parkman A. The Imposter Phenomenon in Higher Education: Incidence and Impact. Available from: https://www.researchgate.net/publication/306254333_The_Imposter_Phenomenon_in_Higher_Education_Incidence_and_Impact#fullTextFileContent [accessed Nov 02 2023].
Volianiuk, N.; Lozhkin, G.; Simkova, I. Fatores de deformação profissional da personalidade dos professores na escola superior da Ucrânia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, 2022. v. 17, n. 2, p. 1578–1593. DOI: 10.21723/riaee.v17i2.17018 Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17018 Acesso em: 27
set. 2022.