АКСІОЛОГІЧНІ ОРІЄНТИРИ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • С. І. Білозерська

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.15

Ключові слова:

аксіологізація, аксіологічний підхід, суб’єктність, персоналізація, педагогічна діяльність, цінності, ціннісні орієнтації.

Анотація

Контент-аналіз джерел дозволив стверджувати, що ціннісний (аксіологічний) підхід значною мірою реалізується у сучасній теорії і практиці вищої педагогічної освіти. Саме аксіологічний підхід до професійної педагогічної підготовки передбачає формування у студентів системи ціннісних орієнтацій, які задають загальну спрямованість інтересам і прагненням особистості, ієрархію індивідуальних переваг, мотиваційну програму діяльності і, зрештою, визначають рівень готовності майбутнього фахівця до реалізації життєвих і професійних планів. У статті доводиться думка, що процес ціннісного становлення майбутнього вчителя на етапі професійно-педагогічної підготовки передбачає цілеспрямований, систематичний рух через пізнання, ціннісне осмислення й оцінку до творчого перетворення знань, формування здатності до постійного саморозвитку і самовдосконалення, а сформовані ціннісні орієнтації є основою формування ціннісного ставлення особистості до майбутньої педагогічної діяльності. Охарактеризовано групи базисних цінностей університетської освіти: академічні, цінності особистісного зростання і благополуччя, соціальні цінності, організаційні цінності. Виділено чотири стадії аксіологізації педагогічної освіти (адаптації, орієнтації суб’єктності, персоналізації), які, на нашу думку, виступають аксіологічними орієнтирами підвищення якості педагогічної освіти. Оволодіння майбутніми педагогами аксіологічними знаннями, вміннями на кожній із вказаних стадій забезпечать гармонійне ставлення особистості до власного життя і педагогічної діяльності завдяки формуванню цілісного уявлення про світ, себе та інших, актуалізуючи суб’єктну позицію з метою побудови власної траєкторії освіти для саморозвитку, досягнення успіху в навчальній, науковій, професійній діяльності. Поряд з тим аксіологічний підхід дозволяє визначати стратегію і перспективи розвитку педагогічної системи, розкривати духовно-моральний, особистісно-професійний потенціал особистості та змістовно наповнювати освітній процес на основі цінностей.

Посилання

Артемов В.М. Свобода и нравственность. Минск : Белорусский Дом печати. 223 с.

Боришевський М.Й. Психологічні закономірності розвитку духовності особистості : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2011. 200 с.

Гинзбург М.Р. Путь к себе. Москва : Педагогика, 1991. 160 с.

Лихачев Б.Т. Педагогика : курс лекций. Москва : Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2010. 647 с.

Лейчук А.О. Формування ціннісних основ гуманістичної позиції майбутніх педагогів. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. пр. Київ; Житомир : Волинь, 2003. Кн. 2. 368 с.

Кузьмина Н.В. Акмеологическая концепция развития профессиональной компетентности в вузе : монография. Санкт-Петербург : Изд-во НУ «Центр стратегических исследований», 2012. 200 с.

Маркова А.К. Психология профессионализма. Москва : Межд. гуман. фонд «Знание», 1996. 309 с.

Митина Л.М. Психология профессионального развития учителя. Москва : Флинта, 1998. 236 с.

Петровський А.В., Ярошевский М.Г. История и теория психологии. В 2-х т. Т. 2. Ростов-на-Дону : Феникс, 1996. 414 с.

Племенюк М.Г. Аксиологический подход в формировании содержания образования в высшей школе. Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. Санкт-Петербург, 2008. № 11(68). С. 60–68.

Сластёнин В.А. Введение в педагогическую аксиологию : учебное пособие для студентов высших педагогических учебных заведений. Москва : Академия, 2003. 192 с.

Сластенин В.А. Аксиологические основы педагогики. / В.А. Сластенин, И.Ф. Исаев, А.И. Мищенко, Е.Н. Шиянов. Москва : Школа-Пресс, 1998. 512 с.

Ткачова І.О. Аксіологічний підхід до організації педагогічного процесу в загальноосвітньому навчальному закладі : монографія. Луганськ : ЛНПУ ім. Тараса Шевченка; Xарків : Каравела, 2006. 300 с.

Шиянов Е.И. Гуманизация педагогического образования: состояние и перспективы. Москва : Ставрополь, 1991. 252 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-17

Як цитувати

Білозерська, С. І. (2022). АКСІОЛОГІЧНІ ОРІЄНТИРИ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 75-80. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.15