ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ МІЖОСОБИСТІСНОЇ ДОВІРИ ЗДОБУВАЧІВ І ВИКЛАДАЧІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Н. О. Мосол Запорізький національний університет

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.11

Ключові слова:

довіра, міжособистісна довіра, здобувач вищої освіти, викладач ЗВО, довірчі відносини, професійне зростання, навчальний процес, юнацький вік

Анотація

Стаття присвячена дослідженню психологічних аспектів, що впливають на формування міжособистісної довіри викладачів та здобувачів у закладах вищої освіти. Шляхом теоретичного аналізу досліджено, як довіра впливає на організацію навчального процесу, досягнення високого рівня знань, розвиток особистості здобувача, а також його майбутню професійну та особистісну самореалізацію. Сучасний підхід до такої взаємодії передбачає встановлення довірливих відносин між учасниками навчального процесу, що сприяє вдосконаленню процесу здобуття знань, умінь та професійних навичок відповідно до вимог сучасного суспільства. В статті висвітлюються переваги створення міжособистісних довірчих відносин у навчальному середовищі, зокрема щодо ефективного розв’язання навчальних проблем та вирішення життєвих задач та наявність тих якостей особистості, як викладача, так і здобувача, що сприяють виникненню такої взаємодії. Довіра між викладачем та здобувачем вищої освіти сприяє більш якісній поточній діяльності, а також майбутньому професійному розвитку. Сучасні підходи до освіти все більше наголошують на важливості формування довірливих відносин між учасниками навчального процесу. Довіра є основною передумовою позитивної взаємодії між викладачем і здобувачами, а також між самими здобувачами, що дозволяє здійснювати цю взаємодію у форматі співпраці на рівні суб’єктів. Схарактеризовано ключові особистісні характеристики викладачів, які сприяють розвитку довіри, особливості формування довіри в юнацькому віці, а також надано рекомендації для підвищення ефективності взаємодії у навчальному процесі. Довіра між викладачем та здобувачем є важливою передумовою для успішного навчання та особистісного зростання під час навчання в закладі вищої освіти; а розвиток особистісних якостей, що сприяють налагодженню довірливих міжособистісних відносин між учасниками навчального процесу сприяє більш гармонійному розвитку молоді та екологічній психологічній атмосфері у вищому навчальному закладі.

Посилання

Яновська С. Г., Туренко Р. Л., Яновська Ю. Є. Феномен довіри між суб’єктами освітнього процесу у ВНЗ. 2017. URІ: http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/159/250

Ситнік С. В., Пивоварчик І. М. Довіра до людей та її прояв у міжособистісній взаємодії, Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права № 5, 2021. С. 59–65. DOI https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.5.9

Куриленко Т. Довіра як соціальний феномен. International Science Journal of Jurisprudence & Philosophy , 2024. 3(1). С. 20-26.URL: https://isg-journal.com/isjjp/

Савченко О. В., Петренко В. В., Тімакова А. В. «Методика довіри/недовіри особистості до світу, до інших людей, до себе» (А. Куприйченко): україномовна адаптація, валідизація та стандартизація. Науковий вісник Ужгородського національного університету, Серія Психологія, вип. 5, 2022. DOI https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.5.3

Ворожбит С. А. Методично-теоретичний підхід до аналізу та розробки концептуальних задач робочої програми емпіричного дослідження почуття довіри як чинника соціально-психологічної адаптації студентів. Проблеми сучасної психології, 2010. В. 7. С. 127–139.

Шевченко Н., Кузьмич О., Гмиріна О. Особистісна детермінація довіри до себе в юнацькому віці. Інсайт: психологічні виміри суспільства. 2024. № 11. С. 123–145. https://doi.org/10.32999/2663-970X/2024-11-7

Чайка Г. В. Довіра і характеристики, що сприяють успішному переживанню травматичних ситуацій. Науковий вiсник Херсонського державного унiверситету. Серія «Психологічні науки». Випуск 1. 2023. С. 13–19. DOI https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2023-1-2

Чайка Г. В. Статево-вікові особливості довіри та її зв’язок із психологічним благополуччям. Проблеми сучасної психології, 2022, № 1. С. 101–108. URL: https://doi.org/10.26661/2310-4368/2022-1-12

Дубініна О. М. Довіра та вимогливість суб’єктів педагогічної взаємодії як специфіка математичної підготовки студентів за напрямом «Програмна інженерія». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2014. Вип. 38(91). С. 509–515. URІ: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2014/38/72.pdf

Чуйко Г. В., Чаплак Я. В. Міжособистісна довіра як передумова партнерських стосунків між людьми. Психологічний часопис / за ред. С.Д. Максименка. Київ : Інститут психології ім. Г.С. Костюка, 2020. № 1. Вип. 6. С. 29–39. DOI: 10.31108/1.2020.6.1.

Бойчук О. Сучасні психолого-педагогічні вимоги до викладача вищого медичного навчального закладу. Освітологічний дискурс, 2018, № 1-2 (20-21). DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.168

Олійник (Хлинстева) О. Як авторитет і довіра впливають на тих, хто перебуває під наглядом викладача, шляхи формування авторитету. Scientific Bulletin of Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs. 2022. Special Issue № 1. С. 343–347. URІ: https://visnik.dduvs.in.ua/?page_id=2420

Лашко О. В. Вікові особливості прояву довіри студента до викладача в технічному університеті. Габітус, 2020. Випуск 13. Т. 2. С. 81–87. DOI https://doi.org/10.32843/26635208.2020.18.2.14

Лашко О.В. Психологічні чинники розвитку довіри до викладача у студентів технічного університету: дис. … канд. психол.наук: 19.00.07. Київ, 2021. 291 с.

Петрик О.В. Довіра як прояв соціального інтелекту у професійній діяльності журналістів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Острог, 2017. Вип. 5. С. 120–129.

Василець Н.М. Довіра як підґрунтя толерантності у психолого-педагогічній взаємодії. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ, 2012. №1. С. 114–121.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-23

Як цитувати

Мосол, Н. О. (2024). ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ МІЖОСОБИСТІСНОЇ ДОВІРИ ЗДОБУВАЧІВ І ВИКЛАДАЧІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 60-63. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.11