PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF INTERPERSONAL TRUST OF STUDENTS AND TEACHERS IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.11Keywords:
trust, interpersonal trust, higher education student, higher education teacher, trust relations, professional growth, educational process, youthAbstract
The article is devoted to the study of psychological aspects affecting the formation of interpersonal trust between teachers and students in higher education institutions. Through theoretical analysis it was investigated how trust affects the organisation of the educational process, achieving a high level of knowledge, developing the student’s personality, as well as his future professional and personal self-realisation. The modern approach to such interaction involves the establishment of trusting relations between the participants of the educational process. This contributes to the improvement of the process of acquiring knowledge, skills and professional abilities in accordance with the requirements of modern society. The article highlights the advantages of the creation of interpersonal relations of trust in the educational environment, especially with regard to the effective solution of educational and life problems, and the existence of those personality qualities of both the teacher and the student that contribute to the emergence of such interaction. Modern approaches to education increasingly emphasise the importance of the development of relationships of trust between participants in the educational process. It is emphasised that trust is the main prerequisite for positive interaction between the teacher and the students, as well as between the students themselves, which allows this interaction to take place in the form of cooperation at the subject level. In summary, interpersonal trust contributes to the establishment of effective and productive relationships in the educational process. The article reviews the theoretical foundations of interpersonal trust, analyzing the key personal characteristics of teachers that contribute to the development of trust, features of the formation of trust in young people, and also provides recommendations for improving the effectiveness of interaction in the educational process. It is concluded that trust between teachers and students is an important prerequisite for successful learning and personal growth during studies at higher educational institutions; and developing personal qualities that contribute to building trusting interpersonal relationships between participants in the educational process contributes to more harmonious youth development and an ecological psychological atmosphere in higher educational institutions.
References
Яновська С. Г., Туренко Р. Л., Яновська Ю. Є. Феномен довіри між суб’єктами освітнього процесу у ВНЗ. 2017. URІ: http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/159/250
Ситнік С. В., Пивоварчик І. М. Довіра до людей та її прояв у міжособистісній взаємодії, Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права № 5, 2021. С. 59–65. DOI https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.5.9
Куриленко Т. Довіра як соціальний феномен. International Science Journal of Jurisprudence & Philosophy , 2024. 3(1). С. 20-26.URL: https://isg-journal.com/isjjp/
Савченко О. В., Петренко В. В., Тімакова А. В. «Методика довіри/недовіри особистості до світу, до інших людей, до себе» (А. Куприйченко): україномовна адаптація, валідизація та стандартизація. Науковий вісник Ужгородського національного університету, Серія Психологія, вип. 5, 2022. DOI https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.5.3
Ворожбит С. А. Методично-теоретичний підхід до аналізу та розробки концептуальних задач робочої програми емпіричного дослідження почуття довіри як чинника соціально-психологічної адаптації студентів. Проблеми сучасної психології, 2010. В. 7. С. 127–139.
Шевченко Н., Кузьмич О., Гмиріна О. Особистісна детермінація довіри до себе в юнацькому віці. Інсайт: психологічні виміри суспільства. 2024. № 11. С. 123–145. https://doi.org/10.32999/2663-970X/2024-11-7
Чайка Г. В. Довіра і характеристики, що сприяють успішному переживанню травматичних ситуацій. Науковий вiсник Херсонського державного унiверситету. Серія «Психологічні науки». Випуск 1. 2023. С. 13–19. DOI https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2023-1-2
Чайка Г. В. Статево-вікові особливості довіри та її зв’язок із психологічним благополуччям. Проблеми сучасної психології, 2022, № 1. С. 101–108. URL: https://doi.org/10.26661/2310-4368/2022-1-12
Дубініна О. М. Довіра та вимогливість суб’єктів педагогічної взаємодії як специфіка математичної підготовки студентів за напрямом «Програмна інженерія». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2014. Вип. 38(91). С. 509–515. URІ: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2014/38/72.pdf
Чуйко Г. В., Чаплак Я. В. Міжособистісна довіра як передумова партнерських стосунків між людьми. Психологічний часопис / за ред. С.Д. Максименка. Київ : Інститут психології ім. Г.С. Костюка, 2020. № 1. Вип. 6. С. 29–39. DOI: 10.31108/1.2020.6.1.
Бойчук О. Сучасні психолого-педагогічні вимоги до викладача вищого медичного навчального закладу. Освітологічний дискурс, 2018, № 1-2 (20-21). DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.168
Олійник (Хлинстева) О. Як авторитет і довіра впливають на тих, хто перебуває під наглядом викладача, шляхи формування авторитету. Scientific Bulletin of Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs. 2022. Special Issue № 1. С. 343–347. URІ: https://visnik.dduvs.in.ua/?page_id=2420
Лашко О. В. Вікові особливості прояву довіри студента до викладача в технічному університеті. Габітус, 2020. Випуск 13. Т. 2. С. 81–87. DOI https://doi.org/10.32843/26635208.2020.18.2.14
Лашко О.В. Психологічні чинники розвитку довіри до викладача у студентів технічного університету: дис. … канд. психол.наук: 19.00.07. Київ, 2021. 291 с.
Петрик О.В. Довіра як прояв соціального інтелекту у професійній діяльності журналістів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Острог, 2017. Вип. 5. С. 120–129.
Василець Н.М. Довіра як підґрунтя толерантності у психолого-педагогічній взаємодії. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ, 2012. №1. С. 114–121.