ОРГАНІЗАЦІЙНА КУЛЬТУРА ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: ЗВ’ЯЗОК МІЖ РІВНЕМ РОЗВИТКУ ПАРАМЕТРІВ ТА ПСИХОЛОГІЧНИМИ ЧИННИКАМИ МЕЗОРІВНЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.22Ключові слова:
організаційна культура, заклад позашкільної освіти, психологічні чинники, мезорівень, параметри організаційної культури, «дистанція влади», «прагнення уникнення невизначеності», «індивідуалізм–колективізм», «маскулінність–фемінність»Анотація
У статті розкрито зв’язки між рівнем розвитку параметрів організаційної культури закладів позашкільної освіти за методикою «Дослідження організаційної культури: крос-культурний аналіз» D. Bollinger, G. Hofstede та психологічними чинниками мезорівня, а саме: «внутрішніми» чинниками, зумовленими рівнем організаційного розвитку закладів позашкільної освіти (показники: організаційна зрілість, проблемність, організаційний розвиток), та «зовнішніми», які зумовлені організаційно-функціональними характеристиками закладів позашкільної освіти: типом закладу, напрямом діяльності, статусом закладу в освітній системі регіону, терміном існування, кількістю персоналу, який працює, кількістю дітей, які навчаються. Встановлено, що організаційній культурі закладів позашкільної освіти притаманна оптимальність розвитку всіх параметрів організаційної культури закладів позашкільної освіти, що свідчить про досить високий рівень комфортності перебування працівників у закладах позашкільної освіти, позаяк прослідковується тенденція до децентралізації влади, гнучкий стиль управління, стійка мотивація на досягнення цілей, суперництво і конкуренція. У процесі дослідження встановлено, що «внутрішні» чинники мезорівня розвитку організаційної культури, які зумовлені організаційним розвитком закладів позашкільної освіти, істотно впливають на рівень розвитку типів організаційної культури, проте це зумовлює необхідність посилення організаційного розвитку, який позитивно впливає на формування типів організаційної культури закладів позашкільної освіти. Також виявлено низку позитивних статистично значущих зв’язків між «зовнішніми» чинниками мезорівня, які зумовлені організаційно-функціональними характеристиками закладів позашкільної освіти, та рівнем розвитку параметрів організаційної культури закладів позашкільної освіти.
Посилання
Баранова В.А. Оцінка типів і параметрів організаційної культури позашкільних навчальних закладів працівниками різного віку і статі. Організаційна психологія. Економічна психологія. Ін-т психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2018. № 2(13). С. 7–15.
Баранова В.А. Психологічні чинники розвитку організаційної культури закладів позашкільної освіти : дис. на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук : 19.00.10. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, Київ, 2020. 320 с.
Власов П.К. Психологія проєктування організації на етапі задуму : дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.10. Ін-т психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2017. 564 с.
Вознюк А.В. Зв’язок між типами психологічної готовності керівників закладів освіти до управління педагогічними працівниками в освітніх округах та чинниками, які стосуються діяльності закладу освіти. Організаційна психологія. Економічна психологія : науковий журнал Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України та УАОППП / за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. 2019. № 2–3 (17). С. 28–35.
Карамушка Л.М. Технологічний підхід у діяльності організаційних психологів: сутність та основні форми реалізації. Педагогічна і психологічна наука в Україні : зб. наук. праць ; у 5 т. Т. 2 : Психологія, вікова фізіологія та дефектологія. Київ : Пед. думка, 2012. С. 182–194.
Карамушка Л.М., Сняданко І.І. Психологія організаційної культури (на матеріалі промислових підприємств) : навчальний посібник. Київ–Львів, 2010. 222 с.
Клочко А.О. Психологія розвитку інноваційних стилів управління у менеджерів освітніх організацій : дис. на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук : 19.00.10. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, Київ, 2021. 574 с.
Креденцер О.В. Психологічна підготовка персоналу освітніх організацій до розвитку організаційної культури в умовах соціальної напруженості. Організаційна психологія. Економічна психологія : науковий журнал Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України та УАОППП / за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. 2018. № 1(12). С. 89–98.
Moсяковa I.Ю. Організаційно-педагогічні засади управління багатопрофільним позашкільним навчальним закладом : дис. … канд. пед. наук : 13.00.06. Інститут педагогіки НАПН України, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького МОН України. Київ, 2018. 373 с.
Психологічні детермінанти розвитку організаційної культури : монографія / Л.М. Карамушка, О.С. Ковальчук, О.В. Креденцер, В.І. Лагодзінська, К.В. Терещенко та ін. ; за ред. Л.М. Карамушки. Київ : Педагогічна думка, 2015. 288 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/10087/
Психологічні технології підготовки освітнього персоналу до розвитку організаційної культури в умовах соціальної напруженості : монографія / Л.М. Карамушка, О.В. Креденцер, К.В. Терещенко та ін. ; за ред. Л.М. Карамушки. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2018. 240 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/712691/
Шикер Л.В. Психологічні особливості активізації особистісного саморозвитку вчителів в умовах неформальної освіти : дис. на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук : 19.00.07. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна, Київ, 2020. 303 с.
Bollinger D., Hofstede G. Les differences des cultures organisatinelles. Paris, 1987. 103 р.