ORGANIZATIONAL CULTURE OF EXTRACURRICULAR EDUCATION INSTITUTIONS: THE RELATIONSHIP BETWEEN THE LEVEL OF PARAMETER DEVELOPMENT AND PSYCHOLOGICAL FACTORS

Authors

  • V. A. Baranova

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.22

Keywords:

organizational culture, out-of-school education institution, psychological factors, meso level, parameters of organizational culture, “power distance”, “desire to avoid uncertainty”, “individualism–collectivism”, “masculinity– femininity”

Abstract

The article reveals the links between the level of development of the parameters of organizational culture of outof- school educational institutions according to the method “Research of organizational culture: cross-cultural analysis” D. Bollinger, G. Hofstede and psychological factors of the meso level: “іnternal” factors due to the level of organizational development of out-of-school education institutions (indicators: organizational maturity, problems, organizational development), and “external” factors due to organizational and functional characteristics of out-of-school education institutions: type of institution, direction of activity, the status of the institution in the educational system of the region, term of existence, the number of staff working, number of children studying. It is established that the organizational culture of out-of-school educational institutions is characterized by optimal development of all parameters of organizational culture of out-of-school educational institutions, which indicates a fairly high level of comfort of employees in out-ofschool educational institutions, because there is a tendency to decentralize power, flexible management style, strong motivation to achieve goals, rivalry and competition. In the course of the research it was established that the “internal” factors of the meso level of development of organizational culture, which are due to the organizational development of outof- school education institutions, significantly affect the level of development of types of organizational culture, however, this necessitates the strengthening of organizational development, which has a positive effect on the formation of types of organizational culture of out-of-school education institutions. There are also a number of positive statistically significant relationships between “external” meso-level factors, which are due to the organizational and functional characteristics of out-of-school education institutions and the level of development of organizational culture parameters of out-of-school education institutions.

References

Баранова В.А. Оцінка типів і параметрів організаційної культури позашкільних навчальних закладів працівниками різного віку і статі. Організаційна психологія. Економічна психологія. Ін-т психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2018. № 2(13). С. 7–15.

Баранова В.А. Психологічні чинники розвитку організаційної культури закладів позашкільної освіти : дис. на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук : 19.00.10. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, Київ, 2020. 320 с.

Власов П.К. Психологія проєктування організації на етапі задуму : дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.10. Ін-т психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2017. 564 с.

Вознюк А.В. Зв’язок між типами психологічної готовності керівників закладів освіти до управління педагогічними працівниками в освітніх округах та чинниками, які стосуються діяльності закладу освіти. Організаційна психологія. Економічна психологія : науковий журнал Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України та УАОППП / за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. 2019. № 2–3 (17). С. 28–35.

Карамушка Л.М. Технологічний підхід у діяльності організаційних психологів: сутність та основні форми реалізації. Педагогічна і психологічна наука в Україні : зб. наук. праць ; у 5 т. Т. 2 : Психологія, вікова фізіологія та дефектологія. Київ : Пед. думка, 2012. С. 182–194.

Карамушка Л.М., Сняданко І.І. Психологія організаційної культури (на матеріалі промислових підприємств) : навчальний посібник. Київ–Львів, 2010. 222 с.

Клочко А.О. Психологія розвитку інноваційних стилів управління у менеджерів освітніх організацій : дис. на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук : 19.00.10. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, Київ, 2021. 574 с.

Креденцер О.В. Психологічна підготовка персоналу освітніх організацій до розвитку організаційної культури в умовах соціальної напруженості. Організаційна психологія. Економічна психологія : науковий журнал Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України та УАОППП / за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. 2018. № 1(12). С. 89–98.

Moсяковa I.Ю. Організаційно-педагогічні засади управління багатопрофільним позашкільним навчальним закладом : дис. … канд. пед. наук : 13.00.06. Інститут педагогіки НАПН України, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького МОН України. Київ, 2018. 373 с.

Психологічні детермінанти розвитку організаційної культури : монографія / Л.М. Карамушка, О.С. Ковальчук, О.В. Креденцер, В.І. Лагодзінська, К.В. Терещенко та ін. ; за ред. Л.М. Карамушки. Київ : Педагогічна думка, 2015. 288 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/10087/

Психологічні технології підготовки освітнього персоналу до розвитку організаційної культури в умовах соціальної напруженості : монографія / Л.М. Карамушка, О.В. Креденцер, К.В. Терещенко та ін. ; за ред. Л.М. Карамушки. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2018. 240 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/712691/

Шикер Л.В. Психологічні особливості активізації особистісного саморозвитку вчителів в умовах неформальної освіти : дис. на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук : 19.00.07. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна, Київ, 2020. 303 с.

Bollinger D., Hofstede G. Les differences des cultures organisatinelles. Paris, 1987. 103 р.

Published

2022-02-17

How to Cite

Баранова, В. А. (2022). ORGANIZATIONAL CULTURE OF EXTRACURRICULAR EDUCATION INSTITUTIONS: THE RELATIONSHIP BETWEEN THE LEVEL OF PARAMETER DEVELOPMENT AND PSYCHOLOGICAL FACTORS. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (3), 113-118. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.22

Issue

Section

ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY; ECONOMIC PSYCHOLOGY