МЕТОДИКА ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ООСБЛИВОСТЕЙ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ОФІЦЕРІВ ОПЕРАТИВНОГО РІВНЯ

Автор(и)

  • О. Г. Рибчук Національний університет оборони України

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.31

Ключові слова:

методика дослідження, критичне мислення, психодіагностичний інструментарій, психологічні особливості, професійні якості, офіцери оперативного рівня, рівні розвитку

Анотація

Стаття присвячена теоретико-методологічному обґрунтуванню комплексу психодіагностичних методик, які дозволяють об’єктивно визначати рівень розвитку критичного мислення офіцерів оперативного рівня. Актуальність дослідження зумовлена потребою підвищення ефективності діяльності військовослужбовців в умовах сучасних збройних конфліктів, де критичне мислення є важливим аспектом ухвалення управлінських рішень. У статті розглядається поняття критичного мислення офіцера як багатовимірний психологічний феномен, що включає метакогнітивний, когнітивний та соціально-комунікативний компоненти. Метакогнітивний компонент відображає процеси когнітивної рефлексії, моніторинг та аналіз власних когнітивних процесів та оцінку ефективності власних рішень. Когнітивний компонент відповідає за аналітико-синтетичну обробку інформації, що дає змогу офіцеру адекватно оцінювати бойову ситуацію та прогнозувати можливі наслідки. Соціально-комунікативний компонент формує здатність до конструктивної взаємодії у команді під час ухвалення управлінських рішень. На основі теоретико-методологічного аналізу визначено комплекс психодіагностичних методик, спрямованих на діагностику рівнів розвитку кожного з компонентів критичного мислення. Обґрунтовано три рівні розвитку критичного мислення: високий, середній і низький, що дає змогу диференційовано підходити до підготовки офіцерів, своєчасно виявляти потребу у розвитку їхньої критичності у мисленні та формувати індивідуальні програми психологічної підтримки, спрямовані на підвищення ефективності управлінської діяльності в умовах бойових дій. Вказана диференціація дає можливість чітко визначити групи офіцерів, які потребують цілеспрямованих заходів для розвитку критичного мислення, що у майбутньому може покращити якість підготовки офіцерів.

Посилання

Важинський С.Е., Щербак Т. І. В 12 Методика та організація наукових досліджень : Навчальний посібник / С. Е. Важинський, Т. І. Щербак. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 260 с.

Воронов О. І. Методика діагностування соціально-психологічних впливів на прийняття державно-управлінських рішень в індетермінованих умовах : навч.-метод. посіб. О. І. Воронов. Київ: НАДУ, 2017. 271 с.

Іллющенко С. Ю. Рефлексивна компетентність як чинник професійного розвитку офіцера Збройних Сил України: дис. доктора філософії (PhD): спеціальність: 053 ‒ Психологія, галузь знань: 05 «Соціальні та поведінкові науки» Київ, 2023. 207 с.

Канеман Д. Мислення швидке й повільне. (пер. М. Яковлєв). Київ: Наш Формат, 2017. 480 с.

Максименко С. Д., Пасічник І. Д. До питання методології когнітивної психології. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Психологія і педагогіка. Острог, 2013. Вип. 24. С. 3–6.

Осьодло В.І. Психологічні засади професійного становлення суб’єкта військово-професійної діяльності: дис. д-ра псих.наук : 19.00.01. Київ, 2013. 452 с.

Терно С. О. Розвиток критичного мислення старшокласників у процесі навчання історії. Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2011. 275 с.

Ткаченко Л. І. Синергетичний підхід у педагогіці: нова парадигма. Освіта та розвиток обдарованої особистості. No 10 (17). 2013. С.18–21.

Шевенко А. М. Методичне забезпечення відбору учнівської молоді до вищих навчальних закладів педагогічного профілю / Метод. реком. К., 2016. 157 с.

Яковенко О.В. Інтелект та мислення. Психологічний практикум. /О.В. Яковенко-Методичний посібник. – К.: ТОВ «НВП ІНТЕРСЕРВІС», 2017. Частина 1. 48 с. ISBN 978-617-696-408-7

Яншина Т. А. Психологічний супровід інтелектуального розвитку обдарованих: діагностика та розвиток особистісних якостей : посібник. Київ : 2013. 276 с.

Brown A. Communities of learning and thinking, or a context by any other name. Developmental Perspectives on Teaching and Learning Thinkin Skills. Basel: Karger, 1990. 396 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Рибчук, О. Г. (2025). МЕТОДИКА ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ООСБЛИВОСТЕЙ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ОФІЦЕРІВ ОПЕРАТИВНОГО РІВНЯ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (2), 175-180. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.31