METHODOLOGY FOR ASSESSING CRITICAL THINKING DEVELOPMENT IN OPERATIONAL-LEVEL OFFICERS

Authors

  • O. H. Rybchuk National Defense University of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.31

Keywords:

research methodology, critical thinking, psychodiagnostic tools, psychological characteristics, professional qualities, operational level officers, development levels

Abstract

The article focuses on the theoretical and empirical substantiation of a set of psychodiagnostic methods designed to objectively assess the level of critical thinking development in operational-level officers. The relevance of this research arises from the need to enhance the effectiveness of military personnel in the context of modern armed conflicts, where critical thinking plays a key role in ensuring the timeliness and validity of command decisions. Critical thinking is viewed as a complex psychological phenomenon that incorporates metacognitive, cognitive, and socio-communicative components. The metacognitive component is responsible for reflective control over thought processes, facilitating self-regulation and evaluation of personal decisions. The cognitive component ensures the analytical and synthetic information processing, enabling officers to accurately assess combat situations and predict potential outcomes. The socio-communicative component develops the ability to engage in constructive teamwork during decision-making processes. Based on theoretical and methodological analysis, as well as empirical data, a comprehensive set of psychodiagnostic tools has been justified, aimed at assessing the development levels of each critical thinking component. Three levels of critical thinking development have been identified: high, medium, and low. This differentiation allows for a personalized approach to officer training, timely identification of the need to enhance their critical thinking skills, and the development of individualized psychological support programs aimed at improving decision-making efficiency under combat conditions. Such differentiation also enables the identification of specific groups of officers requiring targeted interventions to strengthen their critical thinking, which, in turn, contributes to improving the overall quality of professional military training.

References

Важинський С.Е., Щербак Т. І. В 12 Методика та організація наукових досліджень : Навчальний посібник / С. Е. Важинський, Т. І. Щербак. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 260 с.

Воронов О. І. Методика діагностування соціально-психологічних впливів на прийняття державно-управлінських рішень в індетермінованих умовах : навч.-метод. посіб. О. І. Воронов. Київ: НАДУ, 2017. 271 с.

Іллющенко С. Ю. Рефлексивна компетентність як чинник професійного розвитку офіцера Збройних Сил України: дис. доктора філософії (PhD): спеціальність: 053 ‒ Психологія, галузь знань: 05 «Соціальні та поведінкові науки» Київ, 2023. 207 с.

Канеман Д. Мислення швидке й повільне. (пер. М. Яковлєв). Київ: Наш Формат, 2017. 480 с.

Максименко С. Д., Пасічник І. Д. До питання методології когнітивної психології. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Психологія і педагогіка. Острог, 2013. Вип. 24. С. 3–6.

Осьодло В.І. Психологічні засади професійного становлення суб’єкта військово-професійної діяльності: дис. д-ра псих.наук : 19.00.01. Київ, 2013. 452 с.

Терно С. О. Розвиток критичного мислення старшокласників у процесі навчання історії. Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2011. 275 с.

Ткаченко Л. І. Синергетичний підхід у педагогіці: нова парадигма. Освіта та розвиток обдарованої особистості. No 10 (17). 2013. С.18–21.

Шевенко А. М. Методичне забезпечення відбору учнівської молоді до вищих навчальних закладів педагогічного профілю / Метод. реком. К., 2016. 157 с.

Яковенко О.В. Інтелект та мислення. Психологічний практикум. /О.В. Яковенко-Методичний посібник. – К.: ТОВ «НВП ІНТЕРСЕРВІС», 2017. Частина 1. 48 с. ISBN 978-617-696-408-7

Яншина Т. А. Психологічний супровід інтелектуального розвитку обдарованих: діагностика та розвиток особистісних якостей : посібник. Київ : 2013. 276 с.

Brown A. Communities of learning and thinking, or a context by any other name. Developmental Perspectives on Teaching and Learning Thinkin Skills. Basel: Karger, 1990. 396 с.

Published

2025-07-02

How to Cite

Рибчук, О. Г. (2025). METHODOLOGY FOR ASSESSING CRITICAL THINKING DEVELOPMENT IN OPERATIONAL-LEVEL OFFICERS. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (2), 175-180. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.31

Issue

Section

PSYCHOLOGY OF ACTIVITY IN SPECIAL CONDITIONS