ОСОБЛИВОСТІ ПІЗНАВАЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ У ЛЮДЕЙ ПОХИЛОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Т. В. Богдан

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.6

Ключові слова:

процес старіння, фактори старіння, пізнавальні процеси, когнітивні функції, фізіологічні чинники, сенсорне сприйняття

Анотація

У статті розглядається актуальна для сучасної вікової та соціальної психології проблема властивостей пізнавальних процесів у літніх людей. Представлено матеріал стосовно основних чинників, які впливають на когнітивні функції людей похилого віку та їх представлення в психологічних наукових теоріях. Окремо підкреслено роль погіршення сенсорного сприйняття у старості та звуження обізнаності у сучасних технологіях й змінах у світі та їх вплив на функціонування уваги, пам’яті та мислення. Дано короткі характеристики основних для даного дослідження пізнавальних процесів та специфіки їхніх змін у немолодих людей. Метою статті було висвітлення результатів дослідження показників уваги, пам’яті та мислення у літніх в порівнянні з молодими людьми. Було описано дослідження когнітивних функцій людей похилого віку в порівнянні з молодими людьми. Останнє представляється цікавим, оскільки відповідно до проведеного аналізу наукових джерел певне зниження відбувається, однак системного вивчення цього питання у вітчизняній психології не здійснювалось, і недостатньо досліджень стосовно того, наскільки істотним воно може бути. Обрано три критерії: пам’ять, увага та мислення. Вимір показників вказаних параметрів проводився за допомогою методик «Таблиці Шульте», «Пам’ять на числа», «Прогресивні матриці Равенна». Дані методики дають змогу отримати дані про вікові особливості протікання когнітивних процесів. Доведено наявність відмінностей пізнавальної сфери немолодих людей порівняно з молодими та обґрунтовано причини даної різниці. Представлено рекомендації з корекції способу життя, який безпосередньо впливає на якість когнітивних процесів у літньому віці.

Посилання

Герасимова Е.М., Доній Н.Є., Тополь О.В.. Соціальна робота зі спеціальними групами клієнтів : навчальний посібник. Чернігів : ЧНТУ, 2015. 153 с.

Долинська Л.В. Співак Л.М. Геронтопсихологія : практикум, хрестоматія : навч. посіб. для студентів ВНЗ. Київ : Каравела, 2016, 239 с.

Дорогина О.И., Лебедева Ю.В., Токарская Л.В., Хлыстова Е.В. Геронтопсихология : учеб. пособие / под общ. ред. Ю.В. Лебедевой. Министерство науки и высшего образования Российской Федерации. Уральский федеральный университет. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2020. 131 с.

Кубіцький С.О. Сучасні технології соціальної роботи: світовий досвід та тенденції розвитку в Україні : монографія / Національний університет біоресурсів і природокористування України. Київ : Міленіум, 2015. 320 с.

Мацкевіч Ю.Р. Соціальна робота з людьми похилого віку : навчальний посібник. Державний вищий навчальний заклад «Запорізький національний університет» Міністерства освіти і науки України. Запоріжжя : Запорізький національний університет. 2014. 339 с.

Населення України : імперативи демографічного старіння / Національна академія наук України, Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи, Фонд ООН в галузі народонаселення. Київ : АДЕФ-Україна, 2014. 285 с.

Олена Горецька. Геронтопсихологія : навчальний посібник для студентів спеціальності 053 – Психологія. Харків : Видавництво Іванченка І.С., 2017, 210 с.

Свааб Д. Ми – це наш мозок. Харків : ПРАТ «Харківська книжкова фабрика «Глобус». 2016, 496 с.

Соловьева А.П., Горячев Д.В., Архипов В.В. Критерии оценки когнитивных нарушений в клинических исследованиях. Ведомости Научного центра экспертизы средств медицинского применения. Москва, 2018. С. 218–230.

Усова О.В. Основи геронтології : конспект лекцій : навчальний посібник / Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Інститут фізичної культури та здоров’я. Луцьк. 2013. 112 с.

Ушакова І.М. Геронтопсихологія : підручник. Міністерство освіти і науки України / Національний університет цивільного захисту України. Харків : ХНАДУ. 2014. 234 с.

Фролькіс В.В., Аршавский І.А., Арічнін І.І. та ін. Біологія старіння. Львів : Наука, 1986. 239 с.

Шахматов Н.Ф. Психическое старенне: счастливое и болезненное. Москва : Здоровье, 1996. 304 с.

Holstein, M.B, Minkler M. (2007). Critical gerontology : Reflections for the 21st century. In M. Bernard, T. Scharf (eds.), Critical perspectives on ageing societies. Cambridge : Polity Press.

Kozerska, A. Varieties of active ageing in polish reality. Humanitas university research papers. Pedagogy. 22/2020. Sosnowiec. 2020. 150 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-07

Як цитувати

Богдан, Т. В. (2022). ОСОБЛИВОСТІ ПІЗНАВАЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ У ЛЮДЕЙ ПОХИЛОГО ВІКУ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (4), 33-36. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.6

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ; ПСИХОЛОГІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ