КРЕАТИВНІ ОБМЕЖЕННЯ У СФЕРІ КОНЦЕПТУАЛЬНИХ СТАНДАРТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.1.4Ключові слова:
концептуальні стандарти, визначення понять, навчальна діяльністьАнотація
У статті розглянуто одну із предметних сфер навчальної діяльності у ВНЗ, де феномен креативності має сут- тєві обмеження, – сферу концептуальних стандартів побудови ви- значень понять, які створюються на основі обов’язкового дотримання логічних, логістичних та парадигмальних правил і положень. У ВНЗ, де в роботі зі студентами переважає процес оволодіння науковими знаннями, є предметні сфери, в яких феномен креативності суттєво обмежений і навіть підпадає під заборону. Так, наприклад, різноманітність визна- чень поняття одного і того самого психічного явища – мислення або емоцій, особистості, здібностей та ін., що має місце у підручниках, навчальних посібниках, словниках тощо, може, на перший погляд, свідчити про наявність елементів творчого підходу різних авторів до побудови таких визначень. Але насправді така різноманітність визна- чень є проявом відсутності у їх авторів певних уявлень стосовно правил і положень побудови коректних визначень психологічних понять, які мають статус концептуальних стандартів.
Посилання
Кондаков М.И. Логический словарь-справочник. Москва : Наука, 1976. 720 с.
Гаджинский А.М. Логистика : учебник. 14-е изд. Москва, 2007. 472 с.
Гарден Ж.-К. Теоретическая археология. Москва : Прогресс, 1983. 296 с.
Ноэль Мулуд. Анализ и смысл. Москва : Прогресс, 1979. 348 с.
Войшвилло Е.К., Дегтярев М.Г. Логика : учеб. для студ. высш. учеб. завед. / Москва : Владосс-Пресс, 2001. 528 с.
Кун Т. Структура научных революций : пер. с англ. Москва : АСТ : Ер- мак, 2003. 365 с.