ПІДВИЩЕНА ТРИВОЖНІСТЬ ЯК ОЗНАКА ПОРУШЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19 (НА ПРИКЛАДІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ)

Автор(и)

  • Ж. В. Сидоренко
  • О. С. Слободянюк

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.12

Ключові слова:

психологічне здоров’я, тривожність, пандемія COVID-19, інфодемія, життєстійкість

Анотація

У статті розглядаються проблемні аспекти психологічного здоров’я особистості в умовах коронавірусної пандемії на прикладі студентської молоді. Особлива увага приділяється дослідженню тривожності. Психологічне здоров’я розуміється нами як процес гармонійного особистісного опрацювання життєвого досвіду в напрямі самоактуалізації, самопізнання, людяності та життєздатності. Для емпіричного дослідження ми використали такі методики: «Шкала психологічного благополуччя» К. Рифф в адаптації Т. Шевеленкової і Т. Фесенко, «Тест життєстійкості» С. Мадді в адаптації Д. Леонтьєва, О. Разказової, «Шкала реактивної і особистісної тривожності» Ч. Спілбергера, Ю. Ханіна, авторська анкета «Ставлення особистості до перебування в умовах пандемії COVID-19». Нами була сформована емпірична вибірка, що включила 71 особу. Опитування проводилось серед студентів 1–4 курсів філологічного факультету Донецького національного університету імені Василя Стуса. На основі дослідження було виявлено зниження загального рівня життєздатності, погіршення емоційного благополуччя, що проявляється у зростанні тривожності та агресивних реакцій. Частина опитуваних демонструє недовірливе ставлення до оточуючих, труднощі у налагодженні міжособистісних стосунків, низький рівень емпатії. З іншого боку, з’ясовано, що тривожність студентів зумовлена більшою мірою стурбованістю за здоров’я та благополуччя своїх близьких. Негативні реакції спричинені ймовірністю карантинних обмежень. Натомість досліджувані демонструють такі прояви психологічного здоров’я, як зацікавленість особистісним зростанням та самопізнанням, доволі високий рівень самоприйняття. Більшості опитаних вдалося опанувати своїм станом через свідоме вжиття заходів запобігання поширенню інфікування, застосування прийомів саморегуляції, дозування негативної інформації.

Посилання

Ананьєв В. Психология здоровья. Книга 1 : Концептуальные основы здоровья. Санкт-Петербург : Речь, 2006. 384 с.

Батюх О. Важливість дослідження тривожності у студентів першого курсу. Медсестринство. 2011. № 4. С. 22–23.

Дубровина И. Психическое здоровье детей и подростков : учебное пособие. Москва, 2000. 256 с.

Ларіна Т. Соціально-психологічна реабілітація особистості: покрокове набуття життєздатності. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2018. Вип. 42 (45). С. 139–147.

Завгородня О. Проблема психологічного здоров’я. Теоретичні та прикладні аспекти. Психологія і суспільство. 2007. № 3. С. 124–137.

Леонтьев Д., Рассказова Е. Тест жизнестойкости. Москва : Смысл, 2006. 36 с.

Найдьонова Л. Медіопсихологічні феномени інфодемії. Досвід переживання пандемії COVID-19: дистанційні психологічні дослідження, дистанційна психологічна підтримка : матеріали онлайн-семінарів 23 квітня 2020 року «Досвід карантину: дистанційна психологічна підтримка і допомога» та 15 травня 2020 року «Дистанційні психологічні дослідження в умовах пандемії COVID-19 і карантину» / за наук. ред. М. Слюсаревського. Київ : ІСПП НАПН України, 2020. 116 с.

Карамушка Л., Снігур Ю. Копінг-стратегії: сутність, підходи до класифікації, значення для психологічного здоров’я особистості та організації. Актуальні проблеми психології. 2020. Т. 1. Вип. 55. С. 23–30.

Коробка Л. Психологічне здоров’я людини в контексті здорового способу життя. Освіта регіону: політологія, психологія, комунікації. 2011. № 2. URL: http://social-science.com.ua/article/489.

Психологічний словник / за ред. В. Зінченко, Б. Мещерякова. Москва : Педагогіка-Прес, 1996. 312 с.

Психологія і педагогіка у протидії пандемії COVID-19 : посібник / за наук. ред. В.Г. Кременя ; координатор посібника В. Рибалка ; колектив авторів. Київ : ТОВ «Юрка Любченка», 2020. 243 с.

Сидоренко Ж. Соціально-психологічні передумови постановки молоддю життєвих завдань із досягнення психологічного здоров’я : дис. … канд. психол. наук ; Інститут соціології та політичної психології. Київ, 2011. 263 с.

Сидоренко Ж. Особливості міжособистісних стосунків студентської молоді як передумова постановки життєвих завдань з психологічного здоров’я. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2016. Вип. 6. Т. 2. С. 155–160.

Титаренко Т. Психологічне здоров’я особистості: засоби самодопомоги в умовах тривалої травматизації. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2018. 160 c.

Тревога и тревожность : хрестоматия / сост. и общ. ред. В. Астапова. Москва : ПЕР СЭ, 2008. URL: https://coollib.com/b/330357-valeriy-mihaylovich-astapov-trevoga-i-trevozhnost-hrestomatiya.

Чабан О., Хаустова О. Психічне здоров’я в період пандемії COVID-19 (особливості психологічної кризи, тривоги, страху та тривожних розладів). НейроNews. Психоневрологія та нейропсихіатрія. 2020. № 3 (114). С. 26–36.

Шевеленкова Т., Фесенко Т. Психологическое благополучие личности. Психологическая диагностика. 2005. № 3. С. 95–121.

Zarocostas J. How to fight an infodemic. The Lancet. 2020 Feb 29. Vol. 395. № 10225. 676 р. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3175533-v-ukrainciv-znizivsa-riven-depresii-trivoznosti-ta-vtomi.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-07

Як цитувати

Сидоренко, Ж. В., & Слободянюк, О. С. (2022). ПІДВИЩЕНА ТРИВОЖНІСТЬ ЯК ОЗНАКА ПОРУШЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19 (НА ПРИКЛАДІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ). Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (4), 60-64. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.12

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ; ПСИХОЛОГІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ