ПСИХОЛОГІЧНІ ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ ТРИВОЖНОСТІ У СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • І. О. Блохіна

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.16

Ключові слова:

тривога, тривожність, особистісна та реактивна тривожність, студент, юнацький вік

Анотація

Стаття присвячена теоретичному аналізу психологічної літератури щодо понять тривоги, тривожності, їх компонентів, рівнів прояву та характерних ознак. Проаналізовано основні теорії у вивченні феноменів тривоги і тривожності. Встановлено, що найбільш розробленими в психології з дослідження тривоги є теорії З. Фройда, А. Адлера, К. Хорні, Е. Фромма. Зокрема, в роботах класиків психології тривога розглядається як прояв неблагополуччя, причиною якого можуть бути несприятливі умови або дитячі психотравми. Сучасні підходи до розуміння тривоги характеризуються термінологічною розбіжністю. Так, тривога розглядається на основі поведінкових ознак, з позицій захисних механізмів, як результат впливу минулого досвіду, як фізіологічна реакція. З’ясовано, що тривожність визначається як складний процес, що містить когнітивні, афективні та конативні реакції в ситуації, що об’єктивно оцінюється особистістю як потенційно небезпечна. Розглянуто класифікації видів і форм прояву тривожності. Розглядаючи тривожність як ситуативну та особистісну, встановлено, що в першому випадку термін використовується для опису неприємного емоційного стану, пов’язаного з напруженням, очікуванням несприятливих подій, а в другому – як переживання особистої загрози, підвищену чутливість до невдач та помилок. Визначено та проаналізовано психологічні особливості юнацького віку: соціальну ситуацію розвитку, основні новоутворення (саморефлексія, усвідомлення власної індивідуальності, поява життєвих планів, готовність до самовизначення, установка на свідому побудову власного життя, розвиток теоретичного мислення, філософська рефлексія, прагнення до абстрагування, широких узагальнень, формування індивідуального стилю розумової діяльності). Розглянуто та проаналізовано деякі причини виникнення і прояву тривожності у студентської молоді.

Посилання

Ананьев Б.Г. К психофизиологии студенческого возраста. Современные психолого-педагогические проблемы высшей школы. 1974. Вып. 2. Ленинград : ЛГУ. С. 3–15.

Астапов В.М. Тревожность у детей. Москва : ПЕР СЭ, 2008. 160 с.

Григорьева О.Ф., Холуева К.А. Особенности проявления тревожности у студентов. Международный журнал экспериментального образования. 2014. № 6(1). С. 79.

Захаров А.И. Происхождение детских неврозов и психотерапия. Москва : ЭКСМО-Пресс, 2000. 448 с.

Ильин Е.П. Эмоции и чувства. Санкт-Петербург : Питер, 2002. 740 с.

Караваева Т.А. Холистическая диагностика пограничных психических расстройств. Санкт-Петербург : Спецлит, 2017. 286 с.

Кон И.С. Психология ранней юности. Москва : Просвещение, 1989. 255 с. С. 86.

Кочубей Б.И. Эмоциональная устойчивость школьника / Б.И. Кочубей, Е.В. Новикова. Москва : Знание, 1988. 80 с.

Мей Р. Краткое изложение и синтез теорий тревожности. Тревога и тревожность. Хрестоматия / Сост. и общая редакция В.М. Астапова. Москва : ПЕР СЭ, 2008. С. 208–216.

Подласый И.П. Курс лекций по коррекционной педагогике : учеб. пособ. для студентов сред. спец. учеб. заведений. Москва : Владос, 2002. 349 с.

Прихожан А.М. Причины, профилактика и преодоление тревожности. Психологическая наука и образование. 1998. № 2. С. 38–47.

Прихожан А.М. Психология тревожности. Санкт-Петербург, 2009. С. 97–103.

Прихожан А.М. Психология тревожности: дошкольный и школьный возраст. Санкт-Петербург: Питер, 2007. 192 с.

Прихожан А.М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. Воронеж : НПО «МОДЭК», 2000. 304 с.

Роджерс К. Взгляд на психотерапию: становление человека. Москва : Прогресс-Универс, 1994. 401 с.

Сапогова Е.Е. Психология развития человека : учеб. пособие. Москва : Аспект Пресс, 2001

Спилбергер Ч. Концептуальные и методологические проблемы тревоги. Москва : Знание, 1983. 221 с.

Степанова О.П. Эффективное преодоление неуверенности и тревожности. Психокоррекционная работа. Москва : Флинта, 2015. 80 с.

Суворова В.В. Психофизиология стресса. Москва : Педагогика, 1975. 208 с.

Фрейд З. Введение в психоанализ. Лекции / авт. очерка о Фрейде Ф.В. Бассин, М.Г. Ярошевский. Москва : Наука, 1989. 456 с.

Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. Москва, 1994.

Ханин Ю.Л. Межличностная и внутригрупповая тревога в условиях значимой межличностной деятельности. Вопросы психологии. 1993. № 5. С. 56–64.

Циганчук Т.В. Динаміка переживання стресу студентами 1-4 курсів ВНЗ. Збірник наукових праць інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПНУ. Київ : Книга, 2010. 360 с.

Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. Москва : Университетская книга, 1996. 344 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-07

Як цитувати

Блохіна, І. О. (2022). ПСИХОЛОГІЧНІ ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ ТРИВОЖНОСТІ У СТУДЕНТІВ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (4), 82-86. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.16