PSYCHOLOGICAL CAUSES ANXIOUSNESS OF STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.16Keywords:
worry, anxiety, personal and reactive anxiety, student, adolescenceAbstract
The article is devoted to the theoretical analysis of the psychological literature on the concepts of anxiety, anxiousness, their components, levels of manifestation and characteristics. The main theories in the studying phenomena of anxiety and anxiousness are analyzed in the paragraph. The theories of S. Freud, A. Adler, K. Horney and E. Fromm are the most developed in psychology for the studying of anxiety. In particular, in the classic’s of psychology works, anxiety is seen as a manifestation of adversity, which can be caused by adverse conditions or child trauma. Modern approaches to understanding anxiety are characterized by terminological differences. The anxiety is considered on the basis of behavioral characteristics, from the standpoint of protective mechanisms, as a result of the influence of past experience, as a physiological reaction. It has been found that anxiety is defined as a complex process involving cognitive, affective and conative reactions in a situation that is objectively assessed by the individual as potentially dangerous. In the article are considered classifications of types and forms of anxiety. Considering anxiety as situational and personal, it is established that in the first case the term is used to describe an unpleasant emotional state associated with stress, anticipation of adverse events, in the second case – as experiencing personal threat, increased sensitivity to failures and mistakes. In the article are determined and analyzed the psychological features of adolescence: social situation of development, major innovations (self-reflection, self-awareness, the emergence of life plans, willingness to self-determination, conscious installation of one’s own life, development of theoretical thinking, philosophical reflection, desire for abstraction, broad generalizations, formation of individual style of mental activity). In the article are considered and analyzed some causes of anxiety and anxiousness in student youth.
References
Ананьев Б.Г. К психофизиологии студенческого возраста. Современные психолого-педагогические проблемы высшей школы. 1974. Вып. 2. Ленинград : ЛГУ. С. 3–15.
Астапов В.М. Тревожность у детей. Москва : ПЕР СЭ, 2008. 160 с.
Григорьева О.Ф., Холуева К.А. Особенности проявления тревожности у студентов. Международный журнал экспериментального образования. 2014. № 6(1). С. 79.
Захаров А.И. Происхождение детских неврозов и психотерапия. Москва : ЭКСМО-Пресс, 2000. 448 с.
Ильин Е.П. Эмоции и чувства. Санкт-Петербург : Питер, 2002. 740 с.
Караваева Т.А. Холистическая диагностика пограничных психических расстройств. Санкт-Петербург : Спецлит, 2017. 286 с.
Кон И.С. Психология ранней юности. Москва : Просвещение, 1989. 255 с. С. 86.
Кочубей Б.И. Эмоциональная устойчивость школьника / Б.И. Кочубей, Е.В. Новикова. Москва : Знание, 1988. 80 с.
Мей Р. Краткое изложение и синтез теорий тревожности. Тревога и тревожность. Хрестоматия / Сост. и общая редакция В.М. Астапова. Москва : ПЕР СЭ, 2008. С. 208–216.
Подласый И.П. Курс лекций по коррекционной педагогике : учеб. пособ. для студентов сред. спец. учеб. заведений. Москва : Владос, 2002. 349 с.
Прихожан А.М. Причины, профилактика и преодоление тревожности. Психологическая наука и образование. 1998. № 2. С. 38–47.
Прихожан А.М. Психология тревожности. Санкт-Петербург, 2009. С. 97–103.
Прихожан А.М. Психология тревожности: дошкольный и школьный возраст. Санкт-Петербург: Питер, 2007. 192 с.
Прихожан А.М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. Воронеж : НПО «МОДЭК», 2000. 304 с.
Роджерс К. Взгляд на психотерапию: становление человека. Москва : Прогресс-Универс, 1994. 401 с.
Сапогова Е.Е. Психология развития человека : учеб. пособие. Москва : Аспект Пресс, 2001
Спилбергер Ч. Концептуальные и методологические проблемы тревоги. Москва : Знание, 1983. 221 с.
Степанова О.П. Эффективное преодоление неуверенности и тревожности. Психокоррекционная работа. Москва : Флинта, 2015. 80 с.
Суворова В.В. Психофизиология стресса. Москва : Педагогика, 1975. 208 с.
Фрейд З. Введение в психоанализ. Лекции / авт. очерка о Фрейде Ф.В. Бассин, М.Г. Ярошевский. Москва : Наука, 1989. 456 с.
Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. Москва, 1994.
Ханин Ю.Л. Межличностная и внутригрупповая тревога в условиях значимой межличностной деятельности. Вопросы психологии. 1993. № 5. С. 56–64.
Циганчук Т.В. Динаміка переживання стресу студентами 1-4 курсів ВНЗ. Збірник наукових праць інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПНУ. Київ : Книга, 2010. 360 с.
Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. Москва : Университетская книга, 1996. 344 с.