ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ЕМПАТІЇ ТА СУВЕРЕННОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО ПРОСТОРУ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • О. В. Волинчук

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.17

Ключові слова:

суверенність психологічного простору, психологічні межі, емпатія, полікомунікативна емпатія, емоційний інтелект, студенти

Анотація

У статті досліджуються характеристики емпатії та суверенності різних параметрів психологічного простору студентів. З’ясовано гендерні особливості досліджуваних феноменів. Здійснено теоретичний аналіз введення поняття суверенність психологічного простору в науковий вжиток, досліджено різні підходи до розуміння феномена суверенності. Стверджується, що суверенна особистість прагне до втілення своїх здібностей, виявляє потяг до розширення своїх можливостей та набуття нових умінь, саме тому першорядною характеристикою суверенної особистості виступають сформовані психологічні межі. За допомогою меж особистість регулює міру доступності та відкритості власного психологічного змісту. Психологічні межі виконують функцію підтримки сталого образу «Я» (С.К. Нартова-Бочавер, Т.С. Леві). Встановлено рівні сформованості суверенності тіла, території, речей, соціальних зв’язків, звичок та цінностей студентів. З’ясовано, що найкраще сформованою у студентів виступає суверенність цінностей. Теоретично досліджено підходи до вивчення емпатії, розглянуто різні її види й особливості прояву. Виявлено, що студентський вік є дуже важливим для позитивної динаміки емпатії, інтеграції її в особистісну якість. У цьому віці відбувається становлення емпатійності як вікової особливості особистості. Ще у ранньому юнацькому віці емпатія стає інтегральною характеристикою особистості, у якій проявляється її ставлення до світу, людей і до власної особистості; розвиваються її найвищі форми (Л.П. Журавльова). Емпірично встановлено, що емпатія студентів перебуває на середньому рівні сформованості. Виявлено взаємозв’язки між показниками емпатії та суверенності психологічного простору. Визначено, що параметри суверенності психологічного простору переважно взаємопов’язані з показниками полікомунікативної емпатії від’ємно.

Посилання

Волинчук О.В. Взаємозв’язок суверенності психологічного простору та емоційного інтелекту й комунікативної компетентності студентів-психологів. Матеріали міжнародної наукової конференції «Теоретичні та практичні дослідження в галузі педагогіки та мовознавства, соціальні аспекти». Полтава, 2021. С. 8–10.

Волинчук О.В. Психологічний портрет студента за параметрами суверенності психологічного простору, емоційного інтелекту та комунікативної соціальної компетентності. Матеріали науково-практичного симпозіуму «Орликіана-2021: проблеми та перспективи сучасної освіти». Миколаїв, 2021. С. 165–167.

Гаврилова Т.П. Экспериментальное изучение эмпатии у детей младшего и среднего школьного возраста. Вопросы психологии. 1974. № 5. С. 107–114.

Журавльова Л.П. Психологія емпатії : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. 328 с.

Леви Т.С. Телесно-энергийный подход к пониманию психологической границы человека. Научные труды Московского гуманитарного университета. 2017. № 2. С. 21–36.

Нартова-Бочавер С.К. Современное состояние психологии суверенности как учения о личностных границах. У истоков развития / под ред. Л. Обуховой, И. Котляр. 2013. С. 56–67.

Нартова-Бочавер С.К. Человек суверенный: психологическое исследование субъекта в его бытии. Санкт-Петербург : Питер, 2008. 400 с.

Трофимова Ю.В. Суверенизация личности как предмет постнеклассической психологии. Педагогика и психология. 2012. С. 64–68.

Фетискин Н.П., Козлов В.В , Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. Москва : Изд-во Института психотерапии, 2002. 339 с.

Харламенкова Н. Суверенность психологического пространства личности при разных типах переживаемых угроз. Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия «Гуманитарные науки: Педагогика. Психология. Социальная работа. Акмеология. Ювенология. Социокинетика». Вып. № 1. Том 21. 2015. С. 38–41.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-07

Як цитувати

Волинчук, О. В. (2022). ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ЕМПАТІЇ ТА СУВЕРЕННОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО ПРОСТОРУ СТУДЕНТІВ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (4), 87-92. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.17