ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОВІДНИХ МЕХАНІЗМІВ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАХИСТУ І РІВНЯ ЗДАТНОСТІ ДО САМОУПРАВЛІННЯ У СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Ж. М. Новікова

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.20

Ключові слова:

студенти, механізми психологічного захисту, прийняття рішення, неусвідомлювані процеси

Анотація

У статті здійснено теоретичне й емпіричне дослідження особливостей механізмів психологічного захисту та здатності до самоуправління у студентів психологів. Мета дослідження – емпірично встановити основні типи механізмів психологічного захисту і рівень здатності до самоуправління студентами психологами під час дистанційного навчання. Встановити вплив механізмів психологічного захисту на здатність до самоуправління студентами психологами. Теоретичний аналіз за темою дослідження показав, що самоуправління є важливим компонентом у структурі особистості, який бере участь у регуляції активності індивіда. Самоуправління визначається як багатоструктурне явище, яке включає такі елементи, як аналіз суперечностей, прогнозування, цілепокладання, формування критеріїв оцінки якості, прийняття рішень до активних дій, контроль і корекцію. Здатність до самоуправління важлива якість людей юнацького віку, які зіштовхуються з новими реаліями життя. Емпіричне дослідження проводилося серед студентів психологів, котрі навчаються у дистанційній формі. Учасниками емпіричного дослідження стало 32 студенти. Методами дослідження слугували методики: «Діагностика типологій психологічного захисту» (Р. Плутчик в адаптації Л.І. Вассермана, О.Ф. Еришева, Є.Б. Клубова та ін.), «Здатність до самоуправління» (за Н.М. Пейсаховою). За результатами дослідження було встановлено, що для студентів психологів під час дистанційного навчання характерне використання таких механізми психологічного захисту, як регресія, компенсація, заміщення та заперечення. Рівень сформованості здатності до самоуправління має середні показники. Проведений кореляційний аналіз довів негативний вплив таких механізмів психологічного захисту, як «регресія», «компенсація», «реактивне утворення» на загальний рівень здатності до самоуправління, цілеспрямованість, аналіз суперечностей. Встановлено позитивний кореляційний зв’язок між механізмом психологічного захисту «заперечення» та загальним рівнем здатності до самоуправління.

Посилання

Борзова Т.В., Плотникова Е.С. Самореализация студентов с разным уровнем способности к самоуправлению. Вестник Приамурского государственного университета им. Шолом-Алейхема. 2020. № 4 (41). С. 126‒139.

Брюхова Н.Г. Способность студентов к саморозвитию в их нравственном самоопределении и принятии решений. Акмеология. Личностно-профессиональное развитие человека (возратные, гендерные и межкультурные аспекты). 2018. № 3. С. 39–43.

Войнова В.И., Костина Л.О.,Сергєєва М.А. і Кубекова А.С. Психологические особенности процесса принятия решения студентами вузов. Мир науки. Педагогика и психология. 2019. № 2. Т. 7. С. 1‒7.

Зобнина Т.В. Воля в структуре процесса самоуправления. Современные исследования социальных проблем, 2015. № 5 (49). С. 510‒518.

Конопак І.А., Кульмін М.Ю Связь жизнестойкости и принятия решений в ситуации неопределенности различного рода у студентов и школьников. Сибирский психологический журнал. 2014. № 54. С. 176‒195.

Перикова Е.И., Ловягина А.Е., Бызова В.М. Эффективность метакогнитивних стратегий принятия решений в учебной деятельности. Science for Education Today. 2019. № 4. Т. 9. С. 19–35.

Поміткіна Л.В Розвиток особистісної готовності студентів до прийняття стратегічного життєвого рішення з професійного самовизначення. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. 2013. Т. 2. Вип 10 (91). Психологічні науки. С. 258–262.

Романова Е.С., Гребенников Л.Р. Механизмы психологической защиты: генезис, функционирование, диагностика. Мытищи : Издательство «Талант», 1996. 144 с.

Слепко Ю.Н. Формирование компонента психологической структуры деятельности «принятия решения» в период обучения в вузе. Ярославский педагогический вестник. 2016. № 2. С. 142‒147.

Чернобровкін В.М. Психологія прийняття педагогічних рішень : монографія. Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. 448 с.

Терехов А.А. Влияние способности самоуправления на самореализацию личности студентов. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2009. № 4. С. 208‒215.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-07

Як цитувати

Новікова, Ж. М. (2022). ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОВІДНИХ МЕХАНІЗМІВ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАХИСТУ І РІВНЯ ЗДАТНОСТІ ДО САМОУПРАВЛІННЯ У СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (4), 102-107. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.20