RESEARCH OF LEADING MECHANISMS OF PSYCHOLOGICAL PROTECTION AND LEVEL OF ABILITY TO SELF-GOVERNANCE IN STUDENTS DURING DISTANCE LEARNING

Authors

  • Zh. M. Novikova

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.20

Keywords:

students, mechanisms of psychological protection, decision making, unconscious processes

Abstract

There are to make theoretical and empirical research of special mechanisms of psychological protection and ability to self-management psychologist students in the article. The goal of the research was to install the general type mechanisms of psychological protection and level of ability to self-management psychologist students during distance study. The theoretical analyses on the topic of experience watched that self-management is the important component in the structure of the personality that participates in the regulation activity of the person. Self-management is definitely a multi structural phenomenon that has such components as analyses contradictions, prognosis, put the goal, a form of criteria check of quality, take the decision to activity, control, and correction. 32 students were the participants of research. The methods of research were the next methodic “Diagnosis of typologies of psychological protection (R. Plutchik in the adaptation of L.I. Wasserman, O.F. Erishev, E.B. Klubov, etc.)”, “Ability to self-government (according to N.M. Peysakhova)”. The results of the research were that the students- psychologist uses such mechanisms of psychological protection like during distance study regression, compensation, substitution, and denial. The level of ability to self-management is an average indicator. Correlation analyses confirmed negative influence such mechanisms of psychological protection like “regression”, “compensation”, “reactive formation” to general ability to self-management, put the goal, analyses contradictions. However, there were to install a positive connection between the mechanism of psychological protection “denial” and general ability to self-management.

References

Борзова Т.В., Плотникова Е.С. Самореализация студентов с разным уровнем способности к самоуправлению. Вестник Приамурского государственного университета им. Шолом-Алейхема. 2020. № 4 (41). С. 126‒139.

Брюхова Н.Г. Способность студентов к саморозвитию в их нравственном самоопределении и принятии решений. Акмеология. Личностно-профессиональное развитие человека (возратные, гендерные и межкультурные аспекты). 2018. № 3. С. 39–43.

Войнова В.И., Костина Л.О.,Сергєєва М.А. і Кубекова А.С. Психологические особенности процесса принятия решения студентами вузов. Мир науки. Педагогика и психология. 2019. № 2. Т. 7. С. 1‒7.

Зобнина Т.В. Воля в структуре процесса самоуправления. Современные исследования социальных проблем, 2015. № 5 (49). С. 510‒518.

Конопак І.А., Кульмін М.Ю Связь жизнестойкости и принятия решений в ситуации неопределенности различного рода у студентов и школьников. Сибирский психологический журнал. 2014. № 54. С. 176‒195.

Перикова Е.И., Ловягина А.Е., Бызова В.М. Эффективность метакогнитивних стратегий принятия решений в учебной деятельности. Science for Education Today. 2019. № 4. Т. 9. С. 19–35.

Поміткіна Л.В Розвиток особистісної готовності студентів до прийняття стратегічного життєвого рішення з професійного самовизначення. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. 2013. Т. 2. Вип 10 (91). Психологічні науки. С. 258–262.

Романова Е.С., Гребенников Л.Р. Механизмы психологической защиты: генезис, функционирование, диагностика. Мытищи : Издательство «Талант», 1996. 144 с.

Слепко Ю.Н. Формирование компонента психологической структуры деятельности «принятия решения» в период обучения в вузе. Ярославский педагогический вестник. 2016. № 2. С. 142‒147.

Чернобровкін В.М. Психологія прийняття педагогічних рішень : монографія. Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. 448 с.

Терехов А.А. Влияние способности самоуправления на самореализацию личности студентов. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2009. № 4. С. 208‒215.

Published

2022-04-07

How to Cite

Новікова, Ж. М. (2022). RESEARCH OF LEADING MECHANISMS OF PSYCHOLOGICAL PROTECTION AND LEVEL OF ABILITY TO SELF-GOVERNANCE IN STUDENTS DURING DISTANCE LEARNING. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (4), 102-107. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.20