ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ САМОСТАВЛЕННЯ В СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ

Автор(и)

  • І. М. Соколова
  • З. Р. Шайхлісламов
  • В. Ю. Горбенко

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.23

Ключові слова:

самоставлення, Я-концепція, самооцінка, самоприйняття, самовпевненість, кореляційний аналіз

Анотація

Українське суспільство наразі переживає соціально-психологічні труднощі, пов’язані передусім із пандемією у світі, нестабільним фінансово-економічним становищем і соціально-політичними негараздами, які зачепили кожну сім’єю. Усе це створює значну кількість стресогенних чинників для населення. Карантинні обмеження, постійне перебування людини в стресовому стані викликають труднощі з підтримкою психологічного комфорту членів нашого суспільства, зумовлені зміною умов життя. Усе це стосується також студентів, майбутніх психологів. Мета статті – виявити й дослідити психологічні особливості самоставлення в студентів-психологів, надати рекомендації. Стаття присвячена дослідженню феномена самоставлення. Предметом дослідження є психологічні особливості самоставлення в студентів-психологів різних років навчання. У статті наведено порівняння студентів першого курсу й об’єднаної групи другого і третього курсів, подані результати дають змогу дослідити розвиток самоставлення студентів без психологічного досвіду і студентів із певними психологічними знаннями. Робота буде цікава викладачам психології, здобувачам освіти, адміністрації закладів освіти. Надано аналіз наукових психологічних підходів до проблеми виявлення сутності поняття «самоставлення». Самоставлення визначено як специфічне, стійке ставлення людини до власного «Я», яке проявляється в особистісній, емоційній, соціальній і поведінковій сферах життєдіяльності. Розглянуто роботи таких учених, як С.Р. Пантилеєв, Н.І. Сарджвеладзе, В.В. Столін, І.І. Чеснокова, У. Джеймс, Ч. Кулі, Д. Мід, К. Роджерс, Р. Бернс, М. Розенберг, С. Куперсміт, А. Маслоу, С. Епштейн, С. Хартнер та інші. Наведено результати емпіричного дослідження, яке включало дослідження самоставлення за методикою «Дослідження самоставлення» С.Р. Пантилеєва, студентів першого, другого і третього років навчання напряму навчання 053 «Психологія». Виявлено, що така характеристика само ставлення, як самоцінність, має найвищий рівень вираженості, респонденти першої групи виявили тенденцію до низького рівня самоприхильності, респонденти другої групи отримали низькі показники рівня самозвинувачення. Інші характеристики в обох груп виявлені на середньому рівні. Згідно з проведеним статистичним аналізом, виділено, що за U-критерієм Манна-Уітні виявлено суттєві відмінності за показником самоприхильності. За результатами дослідження виявлено, що студенти-психологи першого курсу мають нижчий рівень самоприйняття й самоприхильності та вищий рівень самозвинувачення відповідно до старших курсів. Відповідно до результатів дослідження надано рекомендації.

Посилання

Вовчук Р.Ю. Ставлення особистості до власної зовнішності як предмет психологічних досліджень. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Психологія і педагогіка». Дніпропетровськ : Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара. 2011. № 17. С. 75–82.

James W. Psychology: The Briefer Course. NY : Dover Publications Inc., 2003. 352 p.

Мирошниченко А.В. Гендерні особливості самоставлення підлітків. Наука і освіта. Серія «Психологія і педагогіка» : науково-практичний журнал Південного наукового Центру НАПН України. Одеса : Південний науковий Центр НАПН України, 2014. № 6/СXXIII. С. 85–89.

Пантелеев С.Р. Методика исследования самоотношения : монография. Москва : Смысл, 1993. 32 с.

Столин В. В. Самосознание личности : монография. Москва : Издательство Московского университета, 1983. 288 с.

Яворська-Вєтрова І.В. Теоретичний аналіз проблеми самоставлення: ціннісний аспект. Актуальні проблеми психології. Житомир : Видавництво ЖДУ імені І. Франка, 2017. № 6/XII. С. 198–206.

Cooley C. Human Nature and the Social Order: Monograph. New York : Charles Scribner's Sons, 1992. 434 p.

Єгупов М.В. Ідентичність як атрибут людини і суспільства : дис. … канд. філос. наук : 09.00.03. Київ, 2015. 214 с.

Ismail N. Rediscovering Rogers’s Self Theory and Personality. Scientific article Journal of Educational, Health and Community Psychology. 2015. № 3. P. 8.

Burns R. Self-concept Development and Education : Monography. London : Holt, Rinehart and Winston, 1982. 441 с.

Mruk K. Self-Esteem Research, Theory, and Practice : Monography. New York : Springer publishing company, 2006. 294 p.

Грабовська С.Л. Проблема копінгу в сучасних психологічних дослідженнях. Психологічне здоров’я особи і суспільства. 2010. С. 188–199.

Психологія стресу : підручник / за ред. Л.Б. Наугольник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.

Lazarus R. Stress, appraisal, and coping Monography. New York : Springer publishing company, 1984. 445 p.

Devon E. Psychosocial factors as predictors of suicidal ideation amongst adolescents in the free state province: a crosscultural study. Department of Psychology, Faculty of the Humanities. 2012. P. 249.

Ильин Є.П. Психология индивидуальных различий : учебное пособие. Санкт-Петербург : Питер, 2011. 701 с.

Боснюк В.Ф. Звязок механізмів психологічного захисту з копінг-стратегіями у рятувальників. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Серія «Психологія». Харків : ХНПУ, 2011. Вип. 41. С. 33–42.

Шевченко В. Взаємозв’язок захисних механізмів психіки та форм агресивної поведінки. Науковий вісник Миколаївського національного університету ім. В.О. Сухомлинського : збірник наук. праць. 2011. № 16. С. 235–239.

Демчук О.А. Локус контролю в структурі Я-концепції особистості як когнітивна детермінанта вибору копінг-стратегій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2016. № II. С. 53–58.

Ходаківський Є.І., Богоявленська Ю.В., Грабар Т.П. Психологія управління : підручник. 5-те вид. перероб. та доп. Київ : Центр учбової літератури, 2016. 492 с.

Шамне А.В., Прахова С.А. Психологія фрустраційних станів та реакцій підлітків: теорії, проблеми, діагностика : монографія. Київ : НУБіП України, 2018. 278 с.

Дучимінська Т.І. Психологічні особливості подолання особистісної безпорадності в навчальній діяльності студентів : дис. … канд. псих. наук : 19.00.07. Луцьк, 2013. 286 с.

Реан А.А. Практическая психодиагностика личности : учебное пособие. Санкт-Петербург, 2001. 224 с.

Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навчально-методичний посібник. Львів : ЛьвДУВС, 2020. Ч. 1. 232 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-07

Як цитувати

Соколова, І. М., Шайхлісламов, З. Р., & Горбенко, В. Ю. (2022). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ САМОСТАВЛЕННЯ В СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (4), 118-123. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.23