PSYCHOLOGICAL FEATURES OF SELF-ATTITUDE IN STUDENTS-PSYCHOLOGISTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.23Keywords:
self-attitude, self-concept, self-assessment, self-acceptance, self-confidence, correlation analysisAbstract
Ukrainian society is currently experiencing socio-psychological difficulties, primarily related to the pandemic in the world, the unstable financial and economic situation and socio-political turmoil that has affected every family. All this creates a significant number of stressors for the population. Quarantine restrictions, the constant presence of a person in a stressful situation causes difficulties in maintaining the psychological comfort of members of our society, due to changing living conditions. All this also applies to students, future psychologists. The purpose of the article is to identify and explore the psychological characteristics of self-esteem in students of psychology, providing recommendations. The article is devoted to the study of the phenomenon of self-relation. The object of the scientific article is to study the phenomenon of self-attitude. The subject of the study are the psychological features of self-attitude of students – psychologists of different years of study. The article compares the first year students and the combined group of second and third year students, the results allow us to explore the development of self-attitude from students without psychological experience to students with certain psychological knowledge. The work will be interesting for teachers of psychology, students, administration of educational institutions. The article provides an analysis of scientific psychological approaches to the problem of identifying the essence of the concept of self-attitude. Accordingly, self-attitude was defined as a specific, stable attitude of man to his own “I”, which is manifested in the personal, emotional, social and behavioral spheres of life. The works of the following scientists are considered: S.R. Pantileev, N.I. Sardzhveladze, V.V. Stolin, I.I. Chesnokova, W. James, C. Cooley, D. Mead, K. Rogers, R. Burns, M. Rosenberg, S. Coopersmith, A. Maslow, S. Epstein, S. Hartner and others. The results of an empirical study, which included a study of self-attitude according to the method of “Research of selfattitude” S.R. Pantileev, for students of the first, second and third years of study in the field of study 053 “Psychology”. It was found that such a characteristic of self-attitude as self-worth has the highest level of expression, respondents of the first group showed a tendency to low self-esteem, respondents of the second group received low self-blame. Other characteristics in both groups were found at the average level. According to the statistical analysis, it was found that the Mann-Whitney U-test revealed significant differences in selfadherence. The study found that first-year psychology students have a lower level of self-acceptance and commitment, and a higher level of self-blame according to senior courses. According to the results of the study, recommendations are provided.
References
Вовчук Р.Ю. Ставлення особистості до власної зовнішності як предмет психологічних досліджень. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Психологія і педагогіка». Дніпропетровськ : Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара. 2011. № 17. С. 75–82.
James W. Psychology: The Briefer Course. NY : Dover Publications Inc., 2003. 352 p.
Мирошниченко А.В. Гендерні особливості самоставлення підлітків. Наука і освіта. Серія «Психологія і педагогіка» : науково-практичний журнал Південного наукового Центру НАПН України. Одеса : Південний науковий Центр НАПН України, 2014. № 6/СXXIII. С. 85–89.
Пантелеев С.Р. Методика исследования самоотношения : монография. Москва : Смысл, 1993. 32 с.
Столин В. В. Самосознание личности : монография. Москва : Издательство Московского университета, 1983. 288 с.
Яворська-Вєтрова І.В. Теоретичний аналіз проблеми самоставлення: ціннісний аспект. Актуальні проблеми психології. Житомир : Видавництво ЖДУ імені І. Франка, 2017. № 6/XII. С. 198–206.
Cooley C. Human Nature and the Social Order: Monograph. New York : Charles Scribner's Sons, 1992. 434 p.
Єгупов М.В. Ідентичність як атрибут людини і суспільства : дис. … канд. філос. наук : 09.00.03. Київ, 2015. 214 с.
Ismail N. Rediscovering Rogers’s Self Theory and Personality. Scientific article Journal of Educational, Health and Community Psychology. 2015. № 3. P. 8.
Burns R. Self-concept Development and Education : Monography. London : Holt, Rinehart and Winston, 1982. 441 с.
Mruk K. Self-Esteem Research, Theory, and Practice : Monography. New York : Springer publishing company, 2006. 294 p.
Грабовська С.Л. Проблема копінгу в сучасних психологічних дослідженнях. Психологічне здоров’я особи і суспільства. 2010. С. 188–199.
Психологія стресу : підручник / за ред. Л.Б. Наугольник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.
Lazarus R. Stress, appraisal, and coping Monography. New York : Springer publishing company, 1984. 445 p.
Devon E. Psychosocial factors as predictors of suicidal ideation amongst adolescents in the free state province: a crosscultural study. Department of Psychology, Faculty of the Humanities. 2012. P. 249.
Ильин Є.П. Психология индивидуальных различий : учебное пособие. Санкт-Петербург : Питер, 2011. 701 с.
Боснюк В.Ф. Звязок механізмів психологічного захисту з копінг-стратегіями у рятувальників. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Серія «Психологія». Харків : ХНПУ, 2011. Вип. 41. С. 33–42.
Шевченко В. Взаємозв’язок захисних механізмів психіки та форм агресивної поведінки. Науковий вісник Миколаївського національного університету ім. В.О. Сухомлинського : збірник наук. праць. 2011. № 16. С. 235–239.
Демчук О.А. Локус контролю в структурі Я-концепції особистості як когнітивна детермінанта вибору копінг-стратегій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2016. № II. С. 53–58.
Ходаківський Є.І., Богоявленська Ю.В., Грабар Т.П. Психологія управління : підручник. 5-те вид. перероб. та доп. Київ : Центр учбової літератури, 2016. 492 с.
Шамне А.В., Прахова С.А. Психологія фрустраційних станів та реакцій підлітків: теорії, проблеми, діагностика : монографія. Київ : НУБіП України, 2018. 278 с.
Дучимінська Т.І. Психологічні особливості подолання особистісної безпорадності в навчальній діяльності студентів : дис. … канд. псих. наук : 19.00.07. Луцьк, 2013. 286 с.
Реан А.А. Практическая психодиагностика личности : учебное пособие. Санкт-Петербург, 2001. 224 с.
Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навчально-методичний посібник. Львів : ЛьвДУВС, 2020. Ч. 1. 232 с.