ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ БАТЬКІВ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ З КОМПЛЕКСНИМИ ПОРУШЕННЯМИ РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.27Ключові слова:
компетентність, компетенція, стресостійкість, толерантність, відповідальністьАнотація
У статті розкрита загальна характеристика психологічної компетентності батьків дітей з комплексними порушеннями розвитку. Успішна соціалізація таких дітей значною мірою залежить від сімейних стосунків, зокрема від дитячо-батьківських взаємин, на оптимальність яких впливає рівень психологічної компетентності батьків. Ця проблема розглядається через призму наукових підходів до розмежування компетентності й компетенції через питання професійної, психологічної та батьківської компетентності. Складниками психологічної компетентності є психолого-педагогічна технологія (засіб реалізації практичної діяльності, що є алгоритмом застосуванням оптимальних методів, прийомів, засобів і дій, які спрямовані на отримання бажаного результату); інтерактивна когнітивна діяльність (форма психічної активності особистості, спрямована на пізнання себе, свого партнера та дитини на основі рефлексії в процесі діалогічного спілкування, у результаті чого формується власна виховна позиція подружжя, навички ефективної міжособистісної взаємодії, соціальноперцептивні та комунікативні вміння); рівень освіти батьків (система створення позитивного образу батьківства, що являє собою спеціально організоване навчання на засадах андрагогіки та створює можливості для засвоєння спеціальних знань, умінь і навичок, які є важливими в батьківстві); мотивація батьків (усвідомлення ними змісту та значення їхньої компетентності шляхом надання психологічного супроводу). Психологічна компетентність батьків характеризується системою аутопсихологічних знань про себе як особистість, матір чи батька, певним ставленням до дитини й шлюбного партнера, адекватним виховним стилем, високорозвиненими комунікативними та перцептивними вміннями, високим рівнем відповідальності, толерантності, стресостійкості, сукупністю психологічних знань із психології сім’ї, соціальної, вікової, спеціальної, патопсихології, системою ефективної та конструктивної діяльності на основі психологічної освіченості.
Посилання
Склянська О.В. Дослідження особливостей емоційної взаємодії та якості життя родин, що виховують дітей раннього віку із порушеннями в розвитку. International Journal of Innovative Technologies in Social Science. 2018. Vol. 5 (9). Р. 24–28.
Мякушко О.І. Теоретико-метологічні засади розробки тренінгу з підвищення компетентності батьків, які виховують дітей з комплексними порушеннями розвитку. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2020. № 16. Том 1. С. 275–295.
Барінова Л.Я. Психологічна компетентність особистості. Вісник ОНУ імені І.І. Мечникова. Серія «Психологія». 2014. Том. 19. Вип. 1 (31). С. 29–35.
Енциклопедія освіти / Академія педагогічних наук України, головний ред. В.Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Леонтян М.А. Поняття «компетенція» і «компетентність» у теорії освіти. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія «Педагогіка». 2012. Том 188. Вип. 176. С. 73–75.
Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования. Ученик в общеобразовательной школе. Москва : ИОСО РАО, 2002. С. 135–157.
Шишов С.Е., Кальней В.А. Школа: мониторинг качества образования. Москва : Педагогическое общество России, 2000. 316 с.
Шарипов Ф.В. Профессиональная компетентность преподавателя вуза. Высшее образование сегодня. 2010. № 1. С. 72–77.
Про вищу освіту : Закон України від 25.12.2002, зі змінами, унесеними згідно із Законом України № 380-IV (380-15).
Про Національну доктрину розвитку освіти : Указ Президента України від 17 квітня 2002 року № 347/2002.
Овчарук О.В. Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ, 2004. С. 5–14.
Recommendation 2006/962/EC of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Brussels: Official Journal of the European Union, 30.12.2006. Р. 10–18.
Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия. Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 42 с.
Бакаленко О.А. Психологічна компетентність як ключова компетентність сучасного фахівця. Вісник ХНУ ім. В.Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки». 2018. Вип. 58. С. 132–138.
Рамзані Е.В. Сутність поняття психологічної компетентності вчителя. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2014. № 2 (61). С. 158–165.
Лукьянова М.И. Психолого-педагогическая компетентность учителя: Диагностика и развитие. Москва : Сфера, 2004. 144 с.
Казаннікова О.В. Зміст та науково-методичне забезпечення моделі формування професійної компетеності майбутніх соціальних педагогів у процесі виробничої практики. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2019. Вип. 26 (1). С. 78–91.
Хворова Г.М. Соціально-психологічні засади дослідження батьківської компетентності у вихованні дітей з аутизмом. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2019. Вип. 43. С. 132–140.
Нагула О.Л. Психологічні особливості батьківської компетентності молодого подружжя. Вісник Інституту розвитку дитини. Серія «Філософія, педагогіка, психологія». 2012. Вип. 23. С. 150–155.