GENERAL CHARACTERISTICS OF PSYCHOLOGICAL COMPETENCE OF PARENTS RAISING CHILDREN WITH COMPLEX DEVELOPMENTAL DISORDERS

Authors

  • V. V. Shevchuk

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.27

Keywords:

competence, competence, stress resistance, tolerance, responsibility

Abstract

The article reveals the general characteristics of the psychological competence of parents of children with complex developmental disorders. Successful socialization of such children largely depends on family relationships, in particular on child-parent relationships, the optimality of which is influenced by the level of psychological competence of parents. This problem is considered through the prism of scientific approaches to the delimitation of competence and competence through issues of professional, psychological and parental competence. Components of psychological competence are psychological and pedagogical technology (a means of implementing practical activities, which is an algorithm using optimal methods, techniques, tools and actions aimed at obtaining the desired result); interactive cognitive activity (a form of mental activity of the individual aimed at knowing himself, his partner and child on the basis of reflection in the process of dialogical communication, resulting in the formation of the couple's own educational position, skills of effective interpersonal interaction, socio-perceptual and communicative skills); the level of education of parents (the system of creating a positive image of parenthood, which is a specially organized training on the basis of andragogy and creates opportunities for the acquisition of special knowledge, skills and abilities that are important in parenting); motivation of parents (their awareness of the content and importance of their competence by providing psychological support). Psychological competence of parents is characterized by a system of autopsychological knowledge about themselves as a person, mother or father, a certain attitude to the child and the spouse, adequate educational style, highly developed communication and perceptual skills, high level of responsibility, tolerance, tolerance, psychology, social, age, special, pathopsychology, system of effective and constructive activities based on psychological education.

References

Склянська О.В. Дослідження особливостей емоційної взаємодії та якості життя родин, що виховують дітей раннього віку із порушеннями в розвитку. International Journal of Innovative Technologies in Social Science. 2018. Vol. 5 (9). Р. 24–28.

Мякушко О.І. Теоретико-метологічні засади розробки тренінгу з підвищення компетентності батьків, які виховують дітей з комплексними порушеннями розвитку. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2020. № 16. Том 1. С. 275–295.

Барінова Л.Я. Психологічна компетентність особистості. Вісник ОНУ імені І.І. Мечникова. Серія «Психологія». 2014. Том. 19. Вип. 1 (31). С. 29–35.

Енциклопедія освіти / Академія педагогічних наук України, головний ред. В.Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Леонтян М.А. Поняття «компетенція» і «компетентність» у теорії освіти. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія «Педагогіка». 2012. Том 188. Вип. 176. С. 73–75.

Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования. Ученик в общеобразовательной школе. Москва : ИОСО РАО, 2002. С. 135–157.

Шишов С.Е., Кальней В.А. Школа: мониторинг качества образования. Москва : Педагогическое общество России, 2000. 316 с.

Шарипов Ф.В. Профессиональная компетентность преподавателя вуза. Высшее образование сегодня. 2010. № 1. С. 72–77.

Про вищу освіту : Закон України від 25.12.2002, зі змінами, унесеними згідно із Законом України № 380-IV (380-15).

Про Національну доктрину розвитку освіти : Указ Президента України від 17 квітня 2002 року № 347/2002.

Овчарук О.В. Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ, 2004. С. 5–14.

Recommendation 2006/962/EC of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Brussels: Official Journal of the European Union, 30.12.2006. Р. 10–18.

Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия. Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 42 с.

Бакаленко О.А. Психологічна компетентність як ключова компетентність сучасного фахівця. Вісник ХНУ ім. В.Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки». 2018. Вип. 58. С. 132–138.

Рамзані Е.В. Сутність поняття психологічної компетентності вчителя. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2014. № 2 (61). С. 158–165.

Лукьянова М.И. Психолого-педагогическая компетентность учителя: Диагностика и развитие. Москва : Сфера, 2004. 144 с.

Казаннікова О.В. Зміст та науково-методичне забезпечення моделі формування професійної компетеності майбутніх соціальних педагогів у процесі виробничої практики. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2019. Вип. 26 (1). С. 78–91.

Хворова Г.М. Соціально-психологічні засади дослідження батьківської компетентності у вихованні дітей з аутизмом. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2019. Вип. 43. С. 132–140.

Нагула О.Л. Психологічні особливості батьківської компетентності молодого подружжя. Вісник Інституту розвитку дитини. Серія «Філософія, педагогіка, психологія». 2012. Вип. 23. С. 150–155.

Published

2022-04-07

How to Cite

Шевчук, В. В. (2022). GENERAL CHARACTERISTICS OF PSYCHOLOGICAL COMPETENCE OF PARENTS RAISING CHILDREN WITH COMPLEX DEVELOPMENTAL DISORDERS. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (4), 139-144. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.4.27