ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ ДОРОСЛИХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.15Ключові слова:
ціннісні орієнтації, соціально-психологічні особливості, особистість, самореалізація, життєвий план.Анотація
Стаття висвітлює результати дослідження особливостей ціннісних орієнтацій дорослих, які спрямовують і корегують процес цілепокладання людини, створюючи основу для вибору з наявних альтернатив цілей і засобів, для порядку переваг відбору і оцінки цих альтернатив, визначаючи «межі дії», тобто не тільки регулюють, але й спрямовують ці дії. Розглянуто та уточнено поняття «самореалізація», яке вживається лише в сучасних дослідженнях і трактування цього поняття зазвичай вкрай розмите і досить абстрактне, отже самореалізація – це розумовий, теоретичний, когнітивний аспект діяльності, який здійснюється у внутрішньому плані дорослої людини на основі усвідомлення загальної картини світу і саморефлексії особистого життєвого плану ідеального і реального (Я-концепції). В експериментальному дослідженні були використані наступні методики: методика «Рівень співвідношення «цінності» і «доступності» в різних життєвих сферах» О. Фанталової; методика «Тест смисложиттєвих орієнтацій» – СЖО (Дж. Крамбо та Л. Махоліка в адаптації Д.А. Леонтьєва); методика «Діагностики самоактуалізації особистості – САМОАО» (А.В. Лазукіна в адаптації Н.Ф. Каліни). За результатом дослідження було визначено, що загалом у респондентів ціннісно-смислова неузгодженість є більш вираженою, що пов’язано з дуже вираженою зоною внутрішньо-особистісних конфліктів у цих особистостей. У досліджуваних високий показник за фактором «мета в житті», це дозволяє характеризувати їх як досить цілеспрямованих людей, які мають певні цілі в майбутньому, що спрямовані на тимчасову перспективу. У той же час респонденти мають низькі показники результативності життя. 28-35 років є тільки початковою фазою для втілення життєвих планів, досягнення цілей і самореалізації. На основі даних, отриманих в ході експериментального дослідження, можна стверджувати, що у більшості респондентів самоактуалізація розвинута за такими шкалами як аутосимпатія, контактність та креативність, що свідчить про стійку самооцінку, здібність до встановлення міцних і доброзичливих відносин з оточуючими, прагнення до творчості та бажання бути креативними.
Посилання
Воропаєва В. Г. Теоретико-методологічні засади розвитку ціннісних орієнтацій сучасної молоді в умовах трансформації сучасного суспільства. В. Г. Воропаєва. Гуманітарний вісник ЗДІА. 2013. No 55. С. 257–267.
Глинянюк Н. В. Психолого-педагогічні умови формування ціннісних орієнтацій сучасної студентської молоді. Н.В. Глинянюк. Режим доступу: http://tme.umo.edu.ua/docs/Dod/3_2010/Glinaniyk.pdf
Кадикова Т. А. Особливості динаміки ціннісних орієнтацій студентів-психологів: автореф. дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології» Т. А. Кадикова. Одеса, 2002. -17 с.
Коберник Л. О. Психологічні особливості ціннісних орієнтацій студентів вищих педагогічних навчальних закладів Л. О. Коберник Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки : зб. наук. праць. К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2008. No 23. С. 235–241.
Психологу для роботи. Діагностичні методики : збірник. уклад.: М.В. Лемак, В.Ю. Петрище. -Вид. 2-ге, виправл. – Ужгород : Видавництво Олександри Гаркуші, 2012. -616 с : іл.
Васютинський В. О. Ціннісно-орієнтаційні площини сучасного українського суспільства. В. О. Васютинський. Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України за ред. С. Д. Максименка. Київ, 2006. Т. 8. Вип. 6. С. 40–45.