ФЕНОМЕН МОЛОДІЖНОГО ЛІДЕРСТВА В УМОВАХ ЗМІН У ШКІЛЬНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.16Ключові слова:
лідер, молодіжне лідерство, лідерські якості, лідерські групи, трансформація шкільного освітнього середовища.Анотація
У статті розкрито основні результати теоретичного аналізу феномену молодіжного лідерства в умовах змін у шкільному освітньому середовищі; розглянуто сучасні погляди зарубіжних та вітчизняних вчених на феномен лідерства в загальному понятті та саме молодіжного лідерства. Шляхом аналізу та узагальнення наукових джерел з’ясовано актуальність досліджуваної проблеми з огляду на те, що сучасна система освіти має сприяти розвитку лідерських якостей учнів та їх об’єднання у молодіжні лідерські групи. Проаналізовано дані досліджень, проведених вітчизняними й зарубіжними вченими, на предмет стрімкої трансформації шкільного освітнього середовища, під впливом епідеміологічних та політичних подій. З’ясовано, що зміни у шкільному освітньому середовищі у першу чергу спрямовані на модифікацію освіти на систему, здатну до дієвих стрімких змін, відповідно до викликів сучасності. Вказані трансформації впливають на стратегії розвитку особистості учня, у тому числі і на психологічні особливості розвитку лідерських якостей. Висвітлено зарубіжний досвід розвитку лідерства у школах та умов, які сприяють цьому. Узагальнено погляди на поняття: лідер (особистість, яка має розвинуті комунікативні вміння, спрямовує та організовує групу); лідерство (соціально-психологічний феномен внутрішнього розвитку групи, який характеризує відносини домінування і підпорядкування, система соціального-психологічних явищ, пов’язаних з виходом людини в лідери). Проаналізовано погляди на структуру (суб’єкт, мета, мотиви, зміст, способи, дії, результат), функції (діагностична, директивна, мобілізаційна), групи лідерських якостей (інтелектуально-креативні, морально-вольові, емоційно-комунікативні, організаторські). Визначено ефективні умові розвитку молодіжного лідерства в умовах шкільного освітнього середовища.
Посилання
Бондарчук О. Психологічні особливості орієнтації учнів підліткового віку на лідерство залежно від типу закладу загальної середньої освіти. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2020, № 4 (21) С. 7-17
Доценко О. Освітнє середовище як умова формування компетентностей школярів. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія «Педагогічні науки», 2013. № 123(2). С. 96 – 99.
Дубасенюк О. Модернізація системи освіти в Україні в умовах сучасних глобалізацій них процесів. Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексі,. 2013, С. 253 – 262.
Карамушка Л. Напрямки, ресурси та умови організаційного розвитку: порівняльний аналіз освітніх організацій традиційного та інноваційного типів. Актуальні проблеми психології: зб. наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Т. І: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 2011, № 30 С. 161–168.
Миськів І. Шкільне лідерство як основа реформування сучасної британської загальноосвітньої школи. Молодь і ринок, 2015, № 6 (125) С. 45 – 49.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. – К.: Міністерство освіти і науки України, 2016. – 40 с. [Електронний ресурс]. Режим доступу:https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainskashkolacompressed. pdf
Портал НУШ [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://nus.org.ua/articles/vplyv-demokratiya-liderstvo-chogonavchaye- uchnivske-samovryaduvannya-u-nimechchyni-ta-ssha/
Сушик Н. Теоретичні основи формування лідерських якостей учнівської молоді. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 2013. С. 110-115.
Штанько Н. Лідерство як соціально-психологічний феномен. Теоретичні та методологічні проблеми юридичної психології та педагогіки, 2013, № 2 С. 50 – 61.
Ягоднікова В. Формування лідерських якостей старшокласників в особистісно орієнтованому виховному процесі загальноосвітньої школи: автореф. дис. на здобуття наук ступеня канд. пед. наук: 13.00.07. Одеса, 2005. 28 с.
Caldwell B. The Self-Transforming School. – UK: Routledge, 2013. – 232 p.
Mark R. Raymond. Jon Analysis and Specification of Content for Licensure and Certification Examination. Applied measurement foreducation. Law-rence Erlbaum Associates, Inc, 2001. № 14(4). Р. 369 – 415.
The jornal of business, economics, sustainability, leadership and innovation [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.cuw.edu/academics/schools/business/besli-journal.html