THE PHENOMENON OF YOUTH LEADERSHIP IN THE CONDITIONS OF CHANGES IN THE SCHOOL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.16Keywords:
leader, youth leadership, leadership qualities, leadership groups, transformation of school educational environment.Abstract
The article reveals the main results of the theoretical analysis of the phenomenon of youth leadership in the context of changes in the school educational environment; The modern views of foreign and domestic scientists on the phenomenon of leadership in general and youth leadership are considered. By analyzing and summarizing scientific sources, the relevance of the research problem is clarified, given that the modern education system should promote the development of leadership qualities of students and their integration into youth leadership groups. The data of researches conducted by domestic and foreign scientists on the subject of rapid transformation of the school educational environment under the influence of epidemiological and political events are analyzed. It was found that changes in the school educational environment are primarily aimed at modifying education into a system capable of effective rapid change, in accordance with modern challenges. These transformations affect the strategy of development of the student's personality, including the psychological features of the development of leadership qualities. The foreign experience of leadership development in schools and the conditions that contribute to it are highlighted. Views on the concept are generalized: leader (a person who has developed communication skills, directs and organizes the group); leadership (socio-psychological phenomenon of internal development of the group, which characterizes the relationship of domination and subordination, the system of socio-psychological phenomena associated with the emergence of human leaders). Views on structure (subject, purpose, motives, content, ways, actions, result), functions (diagnostic, directive, mobilizing), groups of leadership qualities (intellectual-creative, moral-volitional, emotional-communicative, organizational) are analyzed. The effective conditions for the development of youth leadership in the school educational environment are determined.
References
Бондарчук О. Психологічні особливості орієнтації учнів підліткового віку на лідерство залежно від типу закладу загальної середньої освіти. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2020, № 4 (21) С. 7-17
Доценко О. Освітнє середовище як умова формування компетентностей школярів. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія «Педагогічні науки», 2013. № 123(2). С. 96 – 99.
Дубасенюк О. Модернізація системи освіти в Україні в умовах сучасних глобалізацій них процесів. Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексі,. 2013, С. 253 – 262.
Карамушка Л. Напрямки, ресурси та умови організаційного розвитку: порівняльний аналіз освітніх організацій традиційного та інноваційного типів. Актуальні проблеми психології: зб. наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Т. І: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 2011, № 30 С. 161–168.
Миськів І. Шкільне лідерство як основа реформування сучасної британської загальноосвітньої школи. Молодь і ринок, 2015, № 6 (125) С. 45 – 49.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. – К.: Міністерство освіти і науки України, 2016. – 40 с. [Електронний ресурс]. Режим доступу:https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainskashkolacompressed. pdf
Портал НУШ [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://nus.org.ua/articles/vplyv-demokratiya-liderstvo-chogonavchaye- uchnivske-samovryaduvannya-u-nimechchyni-ta-ssha/
Сушик Н. Теоретичні основи формування лідерських якостей учнівської молоді. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 2013. С. 110-115.
Штанько Н. Лідерство як соціально-психологічний феномен. Теоретичні та методологічні проблеми юридичної психології та педагогіки, 2013, № 2 С. 50 – 61.
Ягоднікова В. Формування лідерських якостей старшокласників в особистісно орієнтованому виховному процесі загальноосвітньої школи: автореф. дис. на здобуття наук ступеня канд. пед. наук: 13.00.07. Одеса, 2005. 28 с.
Caldwell B. The Self-Transforming School. – UK: Routledge, 2013. – 232 p.
Mark R. Raymond. Jon Analysis and Specification of Content for Licensure and Certification Examination. Applied measurement foreducation. Law-rence Erlbaum Associates, Inc, 2001. № 14(4). Р. 369 – 415.
The jornal of business, economics, sustainability, leadership and innovation [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.cuw.edu/academics/schools/business/besli-journal.html