НАВЧАННЯ ТА ПСИХОЕМОЦІЙНИЙ СТАН УКРАЇНСЬКИХ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВІЙНИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • О. А. Столярчук

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.22

Ключові слова:

підлітки, учіння підлітків, мотиви навчання, дистанційне навчання, резильєнтність, адаптація.

Анотація

У статті розкрито й проаналізовано результати дослідження учіння та психоемоційного стану українських підлітків в умовах війни. У дослідженні, реалізованому у квітні поточного 2022 року за допомогою анкетування, взяли участь 519 українських підлітків, з них 64,7% – дівчат і 35,3% – хлопців. На момент проходження анкетування 61,8% опитаних підлітків знаходились на території України, а 38,2% перебували закордоном. Аналіз результатів анкетування засвідчив появу нового мотиву навчання підлітків – сприймання учіння як власного освітнього фронту та патріотичне налаштування на внесок у перемогу над російськими окупантами. Цей мотив є більш характерним для тих респондентів, які перебувають в Україні. Відстежено домінування втоми як полідетермінованого феномену, що супроводжує навчання більшості підлітків. Встановлено, що внутрішні та зовнішні переміщення підлітків внаслідок повномасштабної російської агресії не корелюють з негативним емоційним супроводом навчання чи відчуттям його ускладнення. Виявлено, що більшість опитаних дещо негативно сприймає перехід на дистанційне навчання під час війни через обмеження комунікації, перенасиченість інформаційним потоком, водночас підлітки вбачають і певні переваги такого формату освітнього процесу в умовах воєнного стану. Підтверджено, що повномасштабне російське вторгнення стало потужним викликом для психологічного благополуччя українських підлітків. Встановлено, що групу ризику щодо адаптаційних порушень становлять ті підлітки, що перебували/перебувають у зоні бойових дій чи окупації. Однак ті опитані, які знаходяться у відносно безпечних умовах на території України, все одно демонструють значні стресові реакції, їхня резильєнтність балансує в межах пригнічення чи збільшення, частина підлітків переживає почуття безсилля на тлі хронічної втоми.

Посилання

Бочаріна Наталія. Особливості мотивації до навчання сучасних підлітків. Humanitarium. 2020. Vol. 44, Iss. 1. С. 15–25.

Сергєєнкова О.П., Столярчук О.А., Коханова О.П., Пасєка О.В. Вікова психологія. – Київ: Центр учбової літератури, 2020. С. 188–189.

Чаусова Т.В. Особливості формування мотиваційної сфери навчання підлітків. Вісник післядипломної освіти. Випуск 6 (35). Серія «Соціальні та поведінкові науки». 2018. С. 121–134.

Alexander, D. E. Resilience and disaster risk reduction. An etymological journey. Natural Hazards and Earth System Sciences. 2013. 13 (11), P. 2707–2716.

Jones, L. Then they started shooting: Children of the Bosnian war and the adults they become. New York: Bellevue Literary Press, 2013. 352 р.

Khanlou, N., Wray, R. A whole community approach toward child and youth resilience promotion: A review of resilience literature. International Journal of Mental Health and Addiction, 2014. 12 (1), Р. 64–79.

Punjani N. S., Mevawala, A.S. Resilience among Adolescents: A Concept, Construct, Process, Outcomes and Nurses’ Role. I-manager's Journal on Nursing. 2019. 9 (1). Р. 32–38.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-24

Як цитувати

Столярчук, О. А. (2022). НАВЧАННЯ ТА ПСИХОЕМОЦІЙНИЙ СТАН УКРАЇНСЬКИХ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВІЙНИ В УКРАЇНІ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (1), 115-120. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.22