THEORETICAL ANALYSIS OF PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF TEENAGERS PARTICIPATING IN BULLYING AND CYBERBULLYING

Authors

  • M. M. Kononova
  • L. H. Peretiatko

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.3.11

Keywords:

bullying, cyberbullying, teenagers, buller, offender, aggressive behavior, victim.

Abstract

The article provides a solution to the current scientific problem of interpretation and identification of similar and different signs of bullying and its modern derivative form – cyberbullying, and also notes the complexity of the consequences in the case of their symbiosis in relation to the same person. Оutlines the most pressing issue that led to the choice of the topic of the article – the threat to the physical, mental health or life of children and adolescents that accompanies these phenomena. The key features of traditional bullying and its types are identified, due to which it is determined that cyberbullying is one of the forms of bullying that spreads and functions in the virtual plane (Internet). It was noted that one of the sources of the emergence and development of the phenomenon of cyber-violence is the media space, including mass media, films, cartoons, series, which in recent years actively reflect situations of aggressive behavior aimed at humiliating another person, bullying and dominating him. In a similar way, the information saturation of the virtual and media space negatively affects the personality of a teenager, whose age-specific physical, psychological and social development is quite specific and vulnerable-unstable to social negative influence. On the basis of scientific analysis and personal observations, the author identified similarities in the causes of bullying and cyberbullying, the components of these processes (i.e. participants: victim, aggressor, observers, defenders), in some personal characterological and behavioral features of adolescent participants of these types of violence in real life and virtual the world In parallel, the main differences between bullying and cyberbullying as phenomena are analyzed and explained: by the fame-unknownness of the aggressor; by spatial and physical implementation; by the time and duration of implementation and existence; by the scale and speed of spread; by the breadth of the circle of observers; by the possibility of repeated viewing; by gender. A parallel is drawn between the psychological characteristics of the victim and the aggressor, their behavior in the case of bullying and cyberbullying.

References

Вітюк Н. Р. Кібербулінг як загроза психологічній безпеці особистості школяра. Вісник Прикарпатського університету. 2015. № 19. С. 129–138.

Ведернікова А. О. Кримінологічна характеристика кібербулінгу та його видів. Інформація і право. № 3 (38). 2021. С. 99–108.

Лубенець І. Г. Кібернасильство (кібербулінг) серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Jurnalul juridic national: teorie şi practică. 2016. № 3. С. 178–181. URL: http://www.jurnaluljuridic.in.ua/archive/2016/3/38.pdf

Лушпай Л. І. Булінг як соціально-педагогічна проблема та шляхи її вирішення (на прикладі досвіду середніх загальноосвітніх шкіл Великої Британії). Київ, 2010. С. 126–131.

Момот О. В. Кібербулінг: агресія у віртуальному світі. Молодий вчений. 2017. № 12 (52). С. 295–299.

Панченко В. О., Позняк Т. М. Психологічні особливості підлітків-учасників боулінгу в освітньому середовищі. Дев’яті Сіверянські соціально-психологічні читання : матеріали Міжнар. наук. конф., м. Чернігів, 30 листоп. 2018 р. / за наук. ред. О. Ю. Дроздова, І. І. Шлімакової. Чернігів, 2019. С. 294–298. URL: https://drive.google.com/file/d/1OB9D_LCPZq_c_ zAURrn1IBhpUdlF8lVs/view

Шевченко В. В., Яремчук В. Психологічні особливості булінгу серед учнів підліткового віку професійного училища. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. 2020. № 1 (20). С. 71–76. DOI: 10.33310/2078-2128- 2020-20-1-71-76

Olweus D. Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education. 1997. Vol. XII. № 4. P. 495–510. URL: https://doi.org/10.1007/BF03172807

Olweus D. Low School Achievement and Aggressive Behaviour in Adolescent Boys / ed. D. Magnusson, V. Allen. New York : Academic Press, 1983. 268 p.

Published

2022-12-23

How to Cite

Кононова, М. М., & Перетятько, Л. Г. (2022). THEORETICAL ANALYSIS OF PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF TEENAGERS PARTICIPATING IN BULLYING AND CYBERBULLYING. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (3), 57-61. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.3.11