SCHOOL DEADAPTATION OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN AS A PSYCHOLOGIC-PEDAGOGICAL PROBLEM
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.5.7Keywords:
school deadaptation, junior schoolchildren, forms of manifestation, consequences, causes.Abstract
The article analyzes different approaches of scientists regarding the definition of the concept of “school deadaptation”. It is noted that untimely or erroneous diagnosis of the causes and difficulties that arise during schoolchildren’s studies can lead to complex problems. After all, their timely non-resolution in junior school age becomes the basis for various deviations in psychosocial development at the next stages of ontogenesis, with particular acuteness in adolescence, when the effectiveness of correctional assistance decreases. This determines the relevance of the research. The analysis of the main variants of school deadaptation has been carried out. The main forms of manifestation of deadaptation have been analyzed, such as: lack of formation of elements and skills of educational activity; learning motivation, focus; inability to arbitrarily regulate behavior, attention, and educational activities. The main causes and consequences of school deadaptation have been determined. It is concluded that the process of deadaptation of schoolchildren to educational activities is determined by both external and internal factors. The article states that when considering the causes of schoolchildren’s deadaptation, it is necessary to comprehensively approach the issue of impaired personal development, as well as take into account the psychological-pedagogical and social factors that influence its manifestation. And only at this stage we can overcome school deadaptation as a problem that has not yet been fully explored. It is well-founded that most of them can be eliminated thanks to the close cooperation of teachers and parents, as well as the school psychologist. It is possible to overcome deadaptation of junior schoolchildren using optimal conditions of the educational process and appropriate corrective measures.
References
Алексєєва Л.В. Проблема адаптації першокласників до навчальної діяльності. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: зб.наукових праць. Університет «Україна», 2007. № 3 (5). С.143-151.
Андрійчук С.В. Наступність у профілактиці соціальної дезадаптації дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку (від теорії до практики): навч.-метод. посібник / С.В. Андрійчук, І.М. Петрюк. Чернівці: Чернівецький національний університет, 2014. 120 с.
Блажівський М.І. Поняття адаптації у сучасній науковій літературі. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ, 2014. № 1. С.233-242
Віщак О.О. Можливості забезпечення адаптації першокласника у сучасному загальноосвітньому навчальному закладі. Вісник. Серія: Педагогічні науки, 2016. №133. С. 27 -30.
Воронова Є. Психологічна адаптація першокласників – основа успішного навчання. Початкова школа. 2010. № 9. С. 5-7.
Гільбух Ю.З., Коробко С.Л. Кондратенко Л.О. Готовність дитини до школи / За ред. Максименка, О.Главник. К.: Довіра, 2004. 112 с.
Захарова Н.М. Адаптація дітей дошкільного віку до сучасного соціального простору: Монографія. Донецьк: вид-во «Ноулідж». 2010. 218 с.
Каут Н.М. Особистісна адаптованість молодших школярів. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України, 2012. Випуск 17. С. 157 -165.
Кириленко Г.А., Ілюхіна О.О. Психологічна характеристика причин неуспішності молодших школярів. Рідна школа, 1992. № 2-4. С.11-13.
Кожемякіна Н. І. До питання про шкільну дезадаптацію дітей першого класу. Наука і освіта, 2002. № 2. С. 32–35.
Колесова Г.В. Діагностика адаптації першокласників до школи (методичне забезпечення). Відділ освіти виконавчого комітету Славуцької міської ради Міський методичний центр: Славутич, 2009. 44с.
Рудніцька І. Фізіологічні і психологічні аспекти адаптації дитини до школи. Психолог: Все про адаптацію. № 25-26, 2004. С. 21-55.