ORIENTATION OF MANAGERS OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS TO WORK IN A TEAM: PSYCHOLOGICAL FEATURES OF THE INNOVATIVE MANAGEMENT STYLE
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.6.14Keywords:
educational organizations, managers of educational organizations, team, innovative management style, managerial activity, psychological featuresAbstract
The transformational changes occurring today in education require the introduction of new approaches to the process of managing educational organizations. The article presents the results of research on the problem of innovative management styles of managers of educational organizations, which is relevant for organizational psychology. A practical solution to the problem of formation of management teams in educational organizations involves determining and realizing the importance of systematic psychological training of education managers for the formation of professional management teams. The psychological features of innovative management styles of managers of educational organizations, selected according to the criterion «Teamwork in the organization», are revealed. The following innovative style skills are highlighted: orientation of managers of educational organizations to team interaction based on clearly defined roles, readiness for internal acceptance of set organizational goals and tasks, ability to organize joint activities to solve management issues, readiness and skills for constructive communication, dialogue and interaction with various categories of people. These characteristics make it possible to ensure effective, creative activity of the team, which is able to support new ideas and approaches, innovative activity. It is noted that the principle of team activity is important for managerial activity in conditions of organizational changes. The traditional («fear of poverty», «rest house», «authority-submission») and innovative («organization», «team») management styles of managers of educational organizations are distinguished according to the indicator «managers’ orientation to teamwork». The features of each of the presented styles are revealed. Implementation of a special program aimed at developing a team approach in the activities of managers of educational organizations can contribute to increasing flexibility and adaptability in management activities.
References
Алєксєєва О.І. Психологічне забезпечення розвитку конкурентноздатності управлінського персоналу освітніх організацій державної форми власності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : 19.00.10. Київ, 2016. 20 с.
Блешмудт П. П. Психологічні умови підготовки персоналу банківських структур до роботі в команді : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : 19.00.10. Київ, 2012. 20 с.
Карамушка Л. М. Психологічні основи управління освітніми організаціями : дис… д-ра психол. наук : 19.00.10. Київ, 2000. 441 с.
Карамушка Л. М., Філь О.А. Формування конкурентоздатної управлінської команди на матеріалі діяльності освітніх організацій: монографія. Київ : ІНКОС, 2007. 268 с.
Клочко А.О. Особливості впровадження тренінгової програми «Психологія розвитку інноваційних стилів управління у менеджерів освітніх організацій». Організаційна психологія. Економічна психологія. 2021. № 1 (22). С. 79–88.
Клочко А.О. Теоретичні аспекти дослідження стилю управління в керівників освітніх організацій. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. 2017. Вип. 47. С. 29–33.
Ложкін Г.В. Команда як колективний суб’єкт спільної діяльності. Соціальна психологія. 2005. № 6. С. 52–58.
Михайленко В.О. Психологічні умови підготовки працівників системи державної служби до роботи в команді : автореф. дис. … канд. псих. наук : 19.00.10. Київ, 2009. 24 с.
Batenburg R., Walbeek W., Maur W. Belbin role diversity and team performance: Is there a relationship? Journal of Management Development. 2013. 32. Р. 901–913.
Harris P. R., Harris K. G. Managing effectively through teams. Team Performance Management: An International Journal.1996. Vol. 2 (3). P. 23–36.
Kegan R., Lahey L. Immunity to Change: How to Overcome It and Unlock the Potential in Yourself and Your Organization. Brighton (MA): Harvard Business Publishing. 2009. 308 р.
Mosca M., Pastore F. Wage effects of recruitment methods. IZA Working Paper, 2008. 50 p.
Semenets-Orlova I., Klochko A., Tolubyak V., Sebalo L. and Rudina M. Functional and role-playing positions in modern management teams: an educational institution case study. Problems and Perspectives in Management. 2020. 18(3). РР. 129–140.
Tarricone P., Luca J. Successful teamwork: a case study. Quality Conversations : Proceedings of the 25th HERDSA Annual Conference, Perth, Western Australia, 7–10 July 2002. P. 640–646.